Halmfrågor...

CosmicQueen

Trådstartare
...jag har aldrig använt mig av halm. Men ska ju ha det nu då min häst ska föla.
Frågan är: Spelar det någon roll vilken halm man har?
Vetehalm eller Kornhalm? Eller det kanke tom finns fler sorter att välja på :confused: Är helt oinsatt. :o
Har fått tag på Kornhalm till BRA pris o i bra balar, men hon rekomenderade hellre Vetehalm, då det var mindre "stickigt". Är det så? Bör man ej använda Kornhalm då?

Tacksam för några vettiga råd, då jag som sagt är helt oinsatt...

ehmmm... vet int riktigt :crazy:. Vet bara att havrehalm ska man inte ha om man inte vill komma till en tom box varje morgon :crazy:
Tycker du själv att halmen känns stickig? Annars borde det väl inte vara någon fara att använda kornhalm istället för vetehalm.

Bönderna brukar oftast bara ta hand om vete och havrehalm, ibland kornhalm oxå.
Jag har vetehalm till min häst, hade gärnat vela ha havre, men den torkade aldrig i år(förra året)

Har inte känt på halmen och jämfört. Bara pratat med henne på tele. Har väl kännt på halm nångång, men det var lääänge sedan o kommer ej håg.
Jag får åka dit o känna o jämföra.

Är det havrehalmen dom helst äter :confused:

Kan du få tag på ren vetehalm är det inte någon nackdel att använda det. Fast oftast är det en blandning råg/vete på sådan halm.

Själv föredrar jag råghalm.

Jag tycker att havrehalmen är bäst, den är mjukast. Visst äter hon lite av den, men inte så mycket att det märks, och då har jag ändå ett matvrak.
Får jag inte tag i havrehalm använder jag kornhalm, hon äter förresten av det oxå.

Kornhalmen har en massa spröt som sticks, det gäller även råghalm och rågvetehalm.
Så använd dig av havre eller vetehalm.

Ok, blir lite osäker då flera säger olika bara. :crazy:
Men jag får helt enkelt åka dit och känna själv iinan jag bestämmer mig.

Jag hade mina hästar på halm förrut. Då var det vetehalm. Fick av misstag havrehalm en gång, den gick åt väldigt fort. ;). Så mina erfarenheter är nog att vetehalm är bäst.
Mia

Eftersom det gäller fölning så ska du undvika korn om du har möjlighet! Det är mkt stickigare för fölisen. :)
Jag har själv alltid vetehalm eller havrehalm till mina fölston.

Ok tack. :) Har fått tag på vetehalm nu osså, så det får bli det, vill ju ha det bästa till lilla fölisen :)
Anledningen till att undrade var för att kornhalmen hade hon i småbalar,o jag hade hellre velat ha det. Lättare att föravara och hantera. Men vetehalmen bara i stora 300 kgs balar. Men det får gå. :D

Har använt mig av kornhalm i 7 år och aldrig märkt att den är sticksig...? Har hört förut att den anses kunna vara "vass", men i sådana fall finns det olika sorter även av korn. Vår är mjuk och fin!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 782
Senast: mackan
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 701
Senast: Saeta
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 404
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar