Halmbädd = Halta hästar?

N

Nobbeled

Har ni kloka Bukefalosar hört dett?

Jag fick i går ett (som jag tycker ) påhopp om att mitt inackorderade ponnysto var halt för att jag har halmbädd till henne.

Detta är något som jag aldrig har hört tidigare och jag blev helt ställd eftersom jag verkligen förordar just halmbädd som mycket bra.

Det ska tilläggas att mina hästar går ut ca 6.30 och kommer in mellan 19.00 - 22.00 beroende på väder och står därför inte så mycket på stall.

Lill / Stall Nöbbeled

Låter mysko tycker jag. Varför skulle hästen ha det sämre och bli halt på en ordentlig och ren halmbädd?

Jag stod säkert som ett levande frågetecken när denna tjej sa det till mig. Jag har upplevt henne som ganska kunnig. Jag frågade henne var hon hade fått reda på detta men hon kommer inte ihåg om det var från någon artikel eller muntlig information hon hade fått.

Lill / Stall Nöbbeled

Hej
Jag har haft mina hästar på halm i boxen sedan 1988( :eek: oj vad många år) och aldrig haft en halt häst.

Glömde skriva : Vilket snyggt namn du har.
M vH som heter likadant :D

Äsch - vad är det för trams!? Inte sjutton blir hästar halta av att stå på halm! Hästarna hemma har stått på halm sen urminnes tider (ridskolor som drivits sedan 40-talet typ) - och inte har nån någonsin blivit halm av halmen. :smirk:

Tack!

Tyvärr är det bara en förkortning men jag trivs med det.

eller menar du kanske Nöbbeled? :rofl:

Lill / Stall Nöbbeled

Jag har haft hästar på halm i 20 år. Visst har jag haft halta hästar men jag tror inte jag kan skylla det på halmen! :D

Kommer de med ett sånt påhopp måste de ju kunna motivera varför!?? Särskilt när det låter så ologiskt... :smirk:

halmbädd gör ju ingen häst halt....
undrar vart människan har fått det ifrån :confused:

Om detta stämmer jag är djupt förvånad över att hästarna på där jag jobbat inte är halta...dom står på halm och är hur frisk och fina som helst :)

Måste vara en skröna! :D
Min häst + halmbädd inne på andra året = lika ohalt som förut. Hästen i fråga är nu 22 år.

Det är unghästar som man aldrig ska ha på djup bädd av nån form. De ska stå hårt för att utveckla sina ben på bästa sätt. Bockhovar tex beror ofta på för mjuka bäddar.

Snarare har väl hästen busat i hagen och blivit halt isåfall, men det är sånt som händer, de måste ju få vara ute. Vilken irriterande människa som sade så, jag tar aldrig någon på allvar som inte har källor till sina påståenden. Ring och fråga en veterinär så har du svart på vitt att det inte är halmen!

hmm... själv hörde jag ju att det i stort sett enbart är hästar som har ovanor som krubbitning och liknande som står på halm.
Halt och krubbitande då :crazy:

Nej det har jag inte hört från någon annan. Men jag kan se fall då någon skulle kunna säga saker som tolkas fel.

Jag har sett dom som halmar boxen med MASSOR av halm. Detta till en liten häst som hade ont i ryggen av andra orsaker. I det fallet så skulle jag lite klumpigt kunna sagt att det är ju inte konstigt att hon har ont i ryggen med så mycket att trampa runt i halva dygnet.
Hästen hade tjockpackat (ej bädd, som inte blir lika "mjuk") med halm upp till magen på hästen.

Hade jag haft likadant till min så hade hans rygg och ben brakat ihop för läääänge sedan. (han har problem med att svullna i benen då det blir för mjukt och tungtrampat bl.a.)
Jag har halm jag också men "bara" så pass att man ändå känner golvet igenom halmen när man går.

Men för den sakens skull så orsakar ju inte halmen själva hältan eller så!

Halm är finfint att strö med och bra för kusarna att pilla runt i på natten. Jag gillar halm!

Hm halm har jag alltid hört ska vara bra för hästar... Däremot har jag från en större stuteri fått höra att unghästar inte ska gå på lösdrift med torv för det packar sig i hovarna och ger hovbölder. Om det är sant vet jag inte men ialla fall. Hästar som har ovanor typ krubbitning har jag alltid hört rekomendationen att låta dem får stå på halm för att de ska ha något att göra.
Det är klar som en i ett tidigare stall gjorde sin halmbädd kan det nog ge upphov till vrickningar men hon la "kakor" av halm, ganska tjocka men med mellanrum så häst stackarn halkad runt första dagarna innan det hade packat till sig.. ;)

Har ALDRIG hört detta påstående förr.

Du kan väl kontra med att torv kan packas i strålarna och öka risken för strålröta och spån kan verka uttorkande på hovarna och orsaka problem därigenom.

Finns det någon bakgrund för detta i mina öron märkliga påstående om halm?

låter ologiskt, be henne motivera varför det är så. Hon kan ju ha missförstått någonting :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 184
Senast: athena
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka