W

Wizzla

Har ett bekymmer med halmen. Jag har fått tag på en stor inplastad halmbal till hästen som jag har tänkt att ge henne nu under den kommande vintern.

Problemet är att jag inte kan frakta hem denna bal som den är. Förrut öppnade vi den hos försäljaren och paketerade in all halm löst i en stor hästfinka där vi senare tog det som behövdes tills det var slut. Men om jag nu skulle göra samma sak och förvara all halm som löshalm uppe på en hölo, hur länge klarar sig detta innan det blir ohygieniskt att äta för hästen. Är det någonting speciellt som jag bör tänka på när jag förvarar halmen på detta sätt? Eller är det helt omöjligt?

Tacksam för svar!

/Lina
 
du ska alltså fodra med halmen?

Jag vet inte vad en hölo är men är det samma sak som en höloge/höskulle dvs under tak så borde väl halmen klara sig lika länge om inte längre än hö som man förvarar på samma sätt. Halmen brukar vara torrare än hö (min erfarenhet) så den borde väl klara sig hela vintern!?
Vi har iaf hårdpressade balar med halm som vi strör med och dem tar vi in på hösten när säden är skördad och sen ligger den tills den är slut. Ibland blir det kvar till vintern efter och jag har inte märkt nån försämring. Men som sagt, jag använder inte halm som foder i första hand utan som strö även om hästarna äter lite halm då och då....
 
Eftersom vi har ett så näringsrikt hö är det svårt att tillgodose hennes tuggbehov med enbart detta så jag har tänkt att komplettera med en giva halm så hon kan tugga en längre stund.

Sorry, en hölo enligt mig är en höskulle/höloge. Det är mitt ordförråd som tryter :o.

Ok, alltså bör detta fungera ganska bra! Bara att fixa fram en hästfinka ;)

Tack för svaret

/Lina
 
Det går alldeles utmärkt att förvara lös halm på loftet! Luftig förvaring är bra, det släpper ut ev. fukt i halmen.
 
Vad jag menar är att halmen är paketerad som en stor rundbal (med vit plast runt = inplastad :D)
/Lina
 
Aahaa! Halmsilage.. :D :D :D
Vet inte om jag missförstått det här, är det inte bara ett plastnät som håller ihop balen. Om det är heltäckande plast runt om är det nog hösilagebal..

Undrar
Rolle på Österlen
 
Om balen är inplastad så är ju halmen enslierad o då är ju hållbarheten den samma som med ensilage, det vill säga några dagar.
 
Men en del plastar ju både halm och torrt hö med några lager plast, för att kunna förvara det ute...
 
Hm, visste inte att det var "ovanligt" med halm i rundbal, då förstår jag att ni undrar ;).

Förra året köpte vi också en stor rundbal av samma köpare, halmen var då snustorr - som hö. Detta använde vi då som strö. Ska köpa en likadan bal nu, problemet var att frakta hem den men det verkar som att det ska gå att förvara halmen lös och då kan jag öppna balen där och stuva in allt i en hästfinka, för att senare lägga upp allt på en höloge. :)

Försäljaren förvarar balarna ute, hon håller jordbruk och förmodligen använder hon även halm till korna.

/Lina
 
Det är inte själva storbalen som är ovanlig, utan inplastningen av den.

Halm brukar vara torrare (90 % ts) än hö (84 % ts).

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 207
Senast: Loons
·
Ekonomi & Juridik Tror ni att det skulle bli ett lukrativt företag? Kom att tänka på det när jag fick ett nyhetsbrev från Foderbilen, och i mitt huvud sa...
Svar
8
· Visningar
2 419
Senast: TinkerTant
·
A
Anläggning Jag har roat mig med att sitta och titta på nya stallbyggnader. (Det är ju alltid trevligt att drömma;)) Flera av byggnaderna är ju...
Svar
5
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp