Halm,spån,torv eller pellets?

Sv: Halm,spån,torv eller pellets?

Provat halm, spån, torv, halmpellets.

Älskar halmpellets! Köper från en skånsk tillverkare, Lissbopellets, och den är superbra, inte allt för finmald som jag upplevde att svenska foders från Danmark var.

Strödde upp en box på ca 10 m2 i förra veckan och det gick åt 4 säckar a 14 kg. Vattnade ordentligt och lät det stå och dra + att jag rörde runt lite. Perfekt bädd när jag nu stallade in hästen härom dagen.

Det ligger stadigt och suger mkt bra, blir kakor av pisset. Jag har inte bädd utan mockar ut pisset varje dag, det funkar bäst tycker jag.
Väldigt mjukt för hästan att ligga på utan att man måste ha strö upp till knäna.

Enda nackdelen är väl att man får vattna på lite extra ibland, ffa när det blir varmare ute, men det tycker jag inte är mkt att hänga upp sig på.

Jag har halm till min häst just nu :)! Tycker det känns bäst att hon får ha någonting att pilla på under timmarna i boxen. Det är ganska "lättmockat". TIll foderponnyn förut tog det en väldans tid, men å andra sidan hade hon en box på ca 12kvm så då blev det ju en hel del att gå igenom...

Sen hade jag halmpellets till foderponnyn när vi bytte stall. Det var lättmockat och vartt väldigt fluffigt och fint när vi strödde upp första gången. Däremot tycker jag det blev sunkigt alldelles för lätt så bytte till spånpellets kort därefter... Nu använde vi iofs värmepellets, men det är i princip likadant men mer "finkornigt". Tycker det fungerade bra, otroligt lättmockat, sög upp bra (blev som en fast platta, och man kunde lätt skrapa bort rent runtom) och dammade inte mycket alls om man såg till att blöta det väl när man la i pelletsen. Tror nog stallpellets man köper är bättre.

däremot är halm nog dyrare att stå på just nu (enligt de andra i inackorderingarna). kilopriset ligger på 2,25 kr/kg, kräver kanske 40kg/veckan normalt vilket gör att man hamnar på ca 380 kr/mån. Men spån på 79kr/bal och 1 bal/vecka hamnar man på knappa 320kr/veckan. Eller är jag helt ute o cyklar på åtgång?

jag använder bara spån, sedan drygt 15 år. Fördelar i mina ögon är att det blir ljust i stallet och en välskött spånbädd (oavsett om det är tjock permanentbädd eller man mockar rent varje dag) gör att hästlukten i stallet blir minimal. Det innebär att jag kan springa in där och kasta till hästarna mat utan att behöva byta kläder. Gödseln tar måttligt med plats.
Halm ser trevligt ut och hästarna har lite att plocka med (jag kompenserar det med stora givor hö i stället), men det luktar oerhört mycket i stallet och gödseln tar massor med plats!
Torv tycker jag är urtrist, då torven "suger åt sig" ljuset i stallet och det bruna dammet lägger sig som en mörk hinna över boxväggar och liknande.

Samma här, halmpellets är toppen! Fast jag vill helst ha halm som strö o pellets under för att suga upp.
Just nu får jag tyvärr inte ha halm, så nu står de på halmpellets. Så otroligt lättmockat! :)
Fast de pelletsen jag har nu är från Ryssland, och det konstiga är att de är mörka. Någon som vet varför? Kan det vara råghalm?

Den som skrev om att hästarna äter halmpelletsarna: ja, det gör de, men de slutar efter ett par veckor. Så smaskigt är det inte att de fortsätter äta det i månader. Det är bara nyhetens behag. ;)

Här kostar spånbal ca 200kr/st (1 kubik) och går åt minst en per månad.
Vissa stall erbjuder lösspån men allt fler går ifrån det har jag sett.

Halm på storbal ca 300kg kostade mig ca 300kr förra året och räckte på en häst fr oktober-maj. Fick t o m slänga nästan hälften. I år är priset detsamma

Så för mig är halmen betydligt mer sparsam då jag sparade det året ca
1600:- i strökostnader..omvandlat en månadshyra hos oss :)
Samt att jag slapp köpa strö varje månad, vilket i sig är väldigt underlättande.

Senast ändrad:

KL

Jag har nog provat det mesta till mina hästar.

Halm är trevligt för hästarna, dom har alltid att göra men för mig är det mer minus än plus i och med att det är tungt att hantera, tar plats på gödselstan, lukt i stallet.

Torv är lättmockat, kan förvaras utomhus men kräver att man tar in balarna i tid om man tänkt använda dom i boxen då de fryser (jag har tagit in på morgon/fm och lagt in på em/kväll. Man får jobba lite men det går att fördela den.). Det är mjukt och gott för hästarna att sova på men det blir som ett fint damm överallt. Att det är mörkt stör mig inte alls.

Torvmix är det jag gillat allra bäst. Det är en färdig blandning av torv och spån. Även dessa balar kan förvaras utomhus men fryser och behöver komma in i stallet en stund innan det ska användas, men jag har inte haft några problem med att fördela det trots det. Ser ganska trevligt ut och skiten blir något kamouflerad vilket jag gillar jämfört med spån där skiten syns som en stor svart hög i allt det ljusa, fina. Torvmix är lättmockat.

Spån är ljust och fint och ganska mjukt för hästen att ligga på. Om man lägger in mycket. Jag tycker mest det flyger runt och dammar. På tävlingar är det alltid spån som bjuds och det är inte så kul att ställa in en nybadad och snygg häst på kvällen och på morgonen får man börja med att göra om allt. :crazy: Skiten syns *väldigt* väl när det är nytt vilket jag inte gillar. Lättmockat.

Pellets (osäker på sort) har jag just nu. Har ingen tidigare erfarenhet av att använda det själv och tror inte att jag gillar det. Det dammar fruktansvärt mycket vilket jag har otroligt ont av. Dessutom tycker jag att det luktar väldigt mycket kiss (trots kalk i botten och torv). Det är väldigt lättmockat vilket är underbart! Har stått i stall där andra haft pellets och det har inte dammat alls. Det verkar mjukt och gott för hästarna att ligga på.

Papper har jag använt till en häst för många år sedan som var svårt dammallergisk. Vet inte ens om det finns idag? Det var helt hemskt! Svårt att mocka, blev inte riktigt bekvämt för hästen att ligga på och fult, men dammade gjorde det inte.

Vi la in gummimattor i boxarna förra året och det sparar otroligt mycket strö!!Använder mix av hackad halm och kutterspån i en tjock bädd och mockar ut allt blött och skiten såklart,varje dag.
(Ströet köpt från svenska Foder)

Jag har torv som basbädd och över det använder jag spånpellets. Vattnar inte utan hästarna trampar upp pelletsen så den fördelar sig. Inte dammigt, fräsch luft och bra bädd. Pelletsen gör att bädden blir lite ljusare då torven är rätt mörk.

jag har halm :) nackdelarna övervägs av fördelarna ^_^
mjukt för hästen, ngt att mumsa på när höet är slut, ljust och lätthanterat. billigt och bra.

nackdelarna är att det tar lång tid att bränna och tar upp mycket plats på gödselplattan.
mockar man ut bädden tar det bara ngn timme och är bra träning ^_^.

spån= dyrt och ingen kommer att vilja ha gödslet
torv= mörkt och smutsar ner
pellets= dammig.

halm är i mina ögon oslagbart.

Jag vill veta era erfarenheter av olika strö till hästar. Jag själv har bara haft halm och det har fungerat bra. Men är lite nyfiken på vad ni har till era hästar och för och nackdelar med det ni har/haft:)

Du har fått många svar redan men jag slänger in mina åsikter också.

- Spån, förpackat dammfritt spån.
Bra till växelströbädd för renligare häst.
I jämförelse med permanentbäddar så lukar det fort amoniak om man dessutom har en orolig häst/grävar typ i boxen går det åt mycket spån. Dyrt i längden.Suger upp kiss ok men luktar lätt av ammoniak spelar ingen roll hur noga man mockar...

_ Permanentbädd med spån, förpackat plastat dammfritt. Funkade men inte optimalt.
Luktfri variant om bädden sköts som den ska.
Har storkissande rörig häst i box så det blev billigare med bädd än växelströvarianten faktiskt, låter konstigt jag vet. Men det fungerade helt ok.

_ Permanentbädd med plastat förpackat dammfritt spån ovanpå torvbotten. Mycket bättre än enbart spån.
Helt luktfritt och blev torrare i boxen (om man bortser från vattenläckan under vintern...) Torv från GG, inte den billigaste men enda som gick att få tag på. Hade fortsatt på denna variant om jag inte fått tag på nästa alternativ se fliken nedan...

- Biobränsle pellets. Köpt på 16 kg påsar 6 eller 8 mm spelar ingen roll packar sig lika bra. Billigare än plastat dammfritt spån och torv. :)

Har själv permanentbädd av pelletsen med torvbädd under, fungerar superbra.:)
Bästa jag haft, suger upp bra och luktar inte alls. :)
Men då ska den skötas rätt också, tjockt lager torv i botten, inte gräva i bottenlagret med grepen och fylla på så det alltid finns torrt pelletsspånlager ovanpå när det är dags.
Permanetbäddar överlag får aldrig ha blött topplager.
Med torven under kostar det lite mer men man har igen det på storkissande, röriga individer för när bottenlagret väl satt sig så hivar man på rejält med spånpellets ovanpå. Har man för torrt går det att "fukta" lite ovanpå utöver det man lägger in vid påfyllning av pelletsen men har själv inte behövt göra det hästen har fixat det själv. Enda negativa är att pelletsen gärna vill följa med stövlarna om de är fuktiga men det är lätt att borsta bort.

Dammfritt, luktar inte. Ekonomiskt och bra. Mindre gödselstack.
Plus på den :)

*kl

Jag har gått igenom de flesta.

Halmen är favoriten. Gärna med torv under. Hästarna har o pilla med. Enda nackdelen är väl gödselhanteringen på det.
Halmhack har jag också provat, gillade det. Fungerade mkt bättre till en elvispshäst än spån o torv. Dock dyrt.
Torven gillar jag bäst förutom halmen. Nackdelen där är väl att man blir så förbannat skitig när man mockar ett par boxar om dagen. Men det suger upp bra, och är inga problem att bli av med.
Spån är jag allergisk mot. Det fastnar i täcken, lindor, virvlar runt överallt i stallet.
Halmpelletts är jag heller inget fan av. Har inte haft det själv, men är stallvakt då o då åt en som har det till sina. Verkar frysa lätt om man har kallstall, och jag tycker bädden verkar hård.

Jag gillar spån bäst :) ljust, fräscht och lätt att mocka i. Har jag någon häst inne så går de in sent och ut ganska tidigt, så det hinner inte bli så mycket skit ändå ;) Har testat torv & halm förut, också nån typ av papper??? men tycker spån fungerar bäst för mig :)
Har lagt in lite halm också till min häst som hon kunde tugga på, men hon verkade inte gilla det speciellt mycket, det mesta låg oftast kvar på morgonen ;) även om hon bara fick typ ½-1kg.

Lånar sista knappen

Jag älskar småbalshalm kan inte hjälpa det trots att det blir rätt så dyrt, tar plats och är jobbigt att få upp på höskullen. Men hästarna älskar också halm och äter gärna lite av den

Dock så tycker jag uppsugningsförmågan är lite dålig så nu har jag torv under halmen. I ligghallen anlägger jag en rejäl bädd med mycket halm och torv, i boxarna strör jag bara ut litegrann.

Men jag läste mycket om halmpellets för ett par år sedan och bestämde mig för att pröva att ha det i ligghallen under vanlig halm och det funkade super bra, höll bädden snustorr.

Men så märkte jag att hästarna var och pillade längs väggarna när snön hade lagt sig permanent och hade rotat fram halmpelletsen och ätit utav den, trots fin halm ovanför, mycket stråfoder och grenar att gnaga på i hagen och en kall februari dag så hade en av hästarna förstoppningkolik. Hästarna har fri tillgång på frostfritt vatten, fri tillgång på stråfoder, mycket utevistelse och lite kraftfoder. Om det verkligen var halmpelletsen som var orsaken till kolikanfallet kan jag naturligvis inte säga med säkerhet men jag vågar faktiskt inte använda det igen.

KL

Jag har nog provat det mesta.
Har testat spån, spånpellets, halm, halmpellets, hampaströ och torv.

Torv gillar jag för att det är lättmockat och binder ammoniaken.
Spån gillar jag för att det är ljust och fräscht, dock svårmockat.
Halm eller spånpellets märker jag ingen skillnad på och jag tycker båda fungerar utmärkt bra!
Ljust, dammar inte och väldigt lättmockat :) Har det frusit har man vattnat för mycket.
Hampaströ är också bra dammfritt, suger bra, ljust men jag tycker det är för dyrt.
Halm är drygt att mocka men jag tycker det är mysigt med halm.

I år kommer jag ha en blandning mellan spån, torv och spånpellets i botten och eventuellt halm ovanpå.
Har halm i ligghallen.

Kl

Ni som tycker torv är skitigt (det mörka dammet) kan ju fundera på hur långt ner i luftvägarna övriga dammiga strö kommer, att torv "bara syns" är en stor poäng för mig :-)

Halm, är ju det man helst skulle vilja ha. Men med tanke på att jag har den kroppshistoria med ryggmärgsskada och höftledsproteser och muskelhandikapp, så blir det för tungt, med en kisstratt till häst. :p

Torv, suger toppen och har alltid känts torrt och fräscht även om damen pinkar floder. Men tyvärr lite för dyrt, svårt och tungt att köpa för mig

Halmpellets, suger toppen och det gillade jag faktiskt. Men blir lite för dyrt och inte alltid öppet när jag behöver.

Spån, suger så där... blir gärna grötigt... och brundaskigt... odrygt och klumpigt för mig att köpa. Men jag använder det, för att hästen ska få mjuk madrass...

Tillsammans med:

Spånpellets, jag slängde in tre spånpelletspåsar i går i nästan tom box, tillsammans med halv spånbal. Jag vattnar ALDRIG spånpellets, det sköter min häst så bra ändå och trampar sönder spånpelletsen över EN ENDA natt.. Spånpellets suger bra, är ljust och fruktansvärt lättmockat, blir knappt något att köra ut på stacken :).

Jag tycker allt är bra. Det beror helt på hästen. När jag hade 2 hästar i lösdrift (kunde gå in och ut i sin stora box inne i stallet) så hade dom torv. Det funkade fint. Var lättmockat och sög upp bra.

Till min tredje häst hade jag både halm och spån, beroende på vilket stall vi stod i. Han var lättmockad vilket som. Han sket i en hög längst bort i boxen och kissade i mitten. Tog 5-10 min att mocka riktigt noga. Halm är mysig att stå på. Dom kan pilla hela natten och jag inbillar mig att det är skönare att sova på.
Min fjärde häst hade halm först men det var katastrof. Hon rev runt precis allt så jag fick mocka ut nästan hela boxen varje dag. Så jag bytte till spån men det var samma där. Då fick hon en spånbädd och det blev mycket bättre.

Nu ska min femte häst stå på spån och jag hoppas det funkar. Har inte haft honom över en vinter än så vet inte hur han är att mocka åt.

Sen finns det för och nackdelar med allt. Man får ta det som passar hästen bäst.

Nu har många redan dragit för och nackdelar.

Jag har provat många olika strömaterial MEN jag återgår ALLTID till samma strö igen! KUTTERSPÅN! Lätt att frakta hem, luktar gott, lättmockat!:)

Hej!

Jag kan jämföra rätt många strösorter, efter jobb i olika stall och egna hästar.

spån
+ ljust, lättmockat på renliga hästar, fryser senare än torv.
- med en skitgris förvandlas hela boxen till lervälling på bara några dagar, vilket gör det extremt dyrt när man måste lägga in mer strö varannan dag. Det super heller inte upp kisset så bra, så stallet luktar ammoniak rätt mycket på morgonen, speciellt när man har en gris.

Torv
+ Lättmockat, suger upp bra, funkar super att ha som bädd inomhus.
- Fryser i utebox och blir riktigt knöggligt, mörkt vilket kan göra det svårt att hitta skit/kiss. Blir halt om man har för lite och hästen kissar mycket (varför jag inte gillar att stallägaren mockar och ströar).

Torv/Spån-blandning
På ridskolan jag jobbade hade mina 15 hästar detta. Det sög!!! Det blev snabbt mörkt, svårt att mocka i, sög inte upp alls lika bra som torven, men var lika tungt att mocka i. På de grisiga hästarna förvandlades det till lervälling och det var mer än en gång jag spenderade halva dagar med att ströa upp boxar på nytt.

Halm
+ Ljust, ger hästen sysselsättning nattetid, jag uppfattar det som varmare och skönare att ligga i. Fryser inte.
- Tungt att mocka (speciellt med en grishäst där man får ta ut minst 2 kärror/dag), vissa hästar äter upp ströet varje natt, mindre bra för hästar med känsliga luftrör.

Halmpellets
+ lättmockat, sätter jättebra bädd fort, ljust. Relativt billigt.Lätt att rädda bädden om hästen lyckats vända den upp och ner. Väldigt lätt att ströa. De hästar som åt av pelletsen slutade rätt omgående, de var verkligen inte goda. Fryser inte. Kisset blir som i kattlådan, binder snabbt ihop och blir jättelätt att få ut allting.
- Ibland var det mögel i säckarna.

Spån/trä-pellets
+ Ljust från början. billigt, relativt lättmockat, går att få bädd av. Luktar gott när man ströar.
- Kan bli väldigt blött, dammar och tappar snabbt den ljusa färgen. Om man inte har bädd är det svårt att få upp allt kiss, ströet är så smått att det ramlar genom grepen (det blöta, men inte det torra...). Fryser i utebox om kallade än ca -15°.

Just nu står jag på spånpellets och har äntligen lyckats lägga bädd av det. Hoppas nu bara att grisen inte kommer gräva upp den.

/Lavinia, föredrar halm eller halmpellets (men halm till häst som blir fet på grässtrån på andra sidan vägen känns lite jobbigt)

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 028
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama