Halm,spån,torv eller pellets?

Sv: Halm,spån,torv eller pellets?

Jag har halm nu, tycker det är överlägset bäst då jag vet att hästen alltid har sysselsättning. Har bädd och i botten kalk + spån.

Har tidigare haft spån - lättskött och renligt men ingen sysselsättning för hästen.

Torv - i mina ögon svårskött, blir lätt sunkigt och svårt att hålla torrt, packar sig i hovarna och ökad risk för strålröta, skitiga hästar. Den enda fördelen med torv kan jag tycka är att det verkar lätt att bli av med gödseln - iaf enligt dåvarande stallägaren.

Varför skulle inte torv komma ner i luftvägarna?

Det gör det nog.

Jag har både torv och halm och mina hästar gillar verkligen att pilla i halmen. En dag så fyllde jag på i ligghallen med en hel del torv, jag la det ovanpå halmen och tänkte att det trampar nog hästarna ner. Och jo visst gjorde de det men en av hästarna började hosta så jag la på rejält med halm ovanpå torven och hostan försvann genast.

Men jag har torv just för att det gör gödseln lite mer attraktiv och jag tycker det suger upp hyfsat bra. Men jag skulle inte vilja ha enbart torv, halm är bäst tycker jag

Jag bara undrar, eftersom jag jobbat med torv i andra former än hästströ i ett par år. Och jag kan säga att det är bland det jävligaste på att åka in i luftvägarna. Men hästströ kanske har andra egenskaper, jag vet inte.

Jag bara undrar, eftersom jag jobbat med torv i andra former än hästströ i ett par år. Och jag kan säga att det är bland det jävligaste på att åka in i luftvägarna. Men hästströ kanske har andra egenskaper, jag vet inte.

Håller med, har aldrig haft så mkt skit i näsan som när jag strödde m torv.

Fast det är ju det som är grejen med torv - partiklarna är så stora så de fastnar i näsan och flimmerhåren. Mindre partiklar (tex från spån) är ju "farligare" för de kommer ända ner i lungorna.

Fast det är ju det som är grejen med torv - partiklarna är så stora så de fastnar i näsan och flimmerhåren. Mindre partiklar (tex från spån) är ju "farligare" för de kommer ända ner i lungorna.

D vill jag gärna ha referens på det. Jag tyckte att d var vidrigt m torv.

Har ingen mer referens än att det var min veterinär som förklarade det så för mig.. :p

däremot är halm nog dyrare att stå på just nu (enligt de andra i inackorderingarna). kilopriset ligger på 2,25 kr/kg, kräver kanske 40kg/veckan normalt vilket gör att man hamnar på ca 380 kr/mån. Men spån på 79kr/bal och 1 bal/vecka hamnar man på knappa 320kr/veckan. Eller är jag helt ute o cyklar på åtgång?

Men oj så dyr halm. Jag köper stora rundbalar för 100 kr/styck. Brukar köpa ca 20-25 balar/år till två stora hästar + shettis. Alltihop körs hem för 500 kr. Eftersom det är så bra pris kan jag vara generös och slänga ut en bal i hagen ibland som de kan rulla runt i och äta av.

Oj mina fyra gör av med max en storbal i månaden i typ sju månader. Så fort det är varmt ute ratar de ligghallen helt.

Jag har halm nu (för att det ingår i min hyra), och det är väl egentligen inte helt optimalt till min ponny som tror att det går att äta och blir ännu fetare än vad hon redan är. Men på plussidan står att det är mysigt för hästarna med rejält med halm, samt att det givetvis är bra att de har något att stå och pilla med på nätterna. Minuset, förutom det där med att hästen sätter i sig halva boxen om nätterna, är att jag tycker att det luktar mycket mer med halm och lukten sätter sig mer i kläder/håret.

Innan har jag testat både spån, torv och papper. Bara torv var hemskt, det var mörkt och dammigt och svårmockat. Det bästa var en rejäl torvbädd i botten, och sen spån uppepå, men spånet blev så fruktansvärt dyrt med åren. Pappret var bra till min hosthäst, det var lättmockat, ljust och ganska billigt, men det far runt på gödselstacken och fastnar precis överallt.

Jag har också halm i ligghallen men jag köper torvmix till boxen själv fast halmen ingår i hyran. Han står bara inne nån timme ibland så det blir ingen stor kostnad. Man kissar och bajsar ute ju.

KL.

Många verkar tycka att halm är bra för att hästarna har nåt att pilla med. Man kan ju ge hästarna halm att pilla med utan att för den skull strö med det.

Har ingen mer referens än att det var min veterinär som förklarade det så för mig.. :p

http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/59170/Torvströanvändning i djurstallar.pdf

s. 13+ 14.

Det verkar damma en del men bara ca 20 % av totaldammet är respirabelt.

I en studie fann man dock att det var 5 ggr så mkt damm/m3 med torv jmf med annat strö (inte specificerat), så det kanske jämnar ut sig hur mkt som kommer ner i lungorna. Fukthalten spelade roll för hur mkt det dammade.

Halm gillar jag inte alls, svårmockat och blir snabbt ofräscht.
Spån enbart är ok, men blir lätt urinlukt även om man håller efter.
Har nu spån-torv blandning och tycker det är perfekt. Lättmockat och blir aldrig dålig lukt.

Använder mig utav träpellets till ena hästen och halmpellets till de andra två. Lätthanterligt och smidigt att mocka :D det man ska komma ihåg är att torv är INTE ett bra val för miljön som vissa tror, man förstör viktiga våtmarker helt i onödan när det finns andra bra strömedel som substitut för torven :)

Sant, jag hostar torvslem och snyter torv när jag mockar i det. Torv är det dammigaste ströet som finns, tror jag.

Nu missade jag något citat med att torv fastnar på väg ner. Har blivit rekommenderad torv av vet pga det.

Självklart dammar torr torv mer än fuktig, precis som med olika typer av spån och pellets. Då får man vattna lite. Det är ju som att säga att halm är kass för att den är dammig pga mögel?

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 019
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama