Hej!
Jag kan jämföra rätt många strösorter, efter jobb i olika stall och egna hästar.
spån
+ ljust, lättmockat på renliga hästar, fryser senare än torv.
- med en skitgris förvandlas hela boxen till lervälling på bara några dagar, vilket gör det extremt dyrt när man måste lägga in mer strö varannan dag. Det super heller inte upp kisset så bra, så stallet luktar ammoniak rätt mycket på morgonen, speciellt när man har en gris.
Torv
+ Lättmockat, suger upp bra, funkar super att ha som bädd inomhus.
- Fryser i utebox och blir riktigt knöggligt, mörkt vilket kan göra det svårt att hitta skit/kiss. Blir halt om man har för lite och hästen kissar mycket (varför jag inte gillar att stallägaren mockar och ströar).
Torv/Spån-blandning
På ridskolan jag jobbade hade mina 15 hästar detta. Det sög!!! Det blev snabbt mörkt, svårt att mocka i, sög inte upp alls lika bra som torven, men var lika tungt att mocka i. På de grisiga hästarna förvandlades det till lervälling och det var mer än en gång jag spenderade halva dagar med att ströa upp boxar på nytt.
Halm
+ Ljust, ger hästen sysselsättning nattetid, jag uppfattar det som varmare och skönare att ligga i. Fryser inte.
- Tungt att mocka (speciellt med en grishäst där man får ta ut minst 2 kärror/dag), vissa hästar äter upp ströet varje natt, mindre bra för hästar med känsliga luftrör.
Halmpellets
+ lättmockat, sätter jättebra bädd fort, ljust. Relativt billigt.Lätt att rädda bädden om hästen lyckats vända den upp och ner. Väldigt lätt att ströa. De hästar som åt av pelletsen slutade rätt omgående, de var verkligen inte goda. Fryser inte. Kisset blir som i kattlådan, binder snabbt ihop och blir jättelätt att få ut allting.
- Ibland var det mögel i säckarna.
Spån/trä-pellets
+ Ljust från början. billigt, relativt lättmockat, går att få bädd av. Luktar gott när man ströar.
- Kan bli väldigt blött, dammar och tappar snabbt den ljusa färgen. Om man inte har bädd är det svårt att få upp allt kiss, ströet är så smått att det ramlar genom grepen (det blöta, men inte det torra...). Fryser i utebox om kallade än ca -15°.
Just nu står jag på spånpellets och har äntligen lyckats lägga bädd av det. Hoppas nu bara att grisen inte kommer gräva upp den.
/Lavinia, föredrar halm eller halmpellets (men halm till häst som blir fet på grässtrån på andra sidan vägen känns lite jobbigt)