Halm,spån,torv eller pellets?

Sv: Halm,spån,torv eller pellets?

Halm ute i lösdrifterna och oftast spån inne.
Vi har god tillgång på halm.
Torv vill jag inte använda p.g.a. miljöaspekterna dessutom så fryser det på vintern och blir en hård kaka.
Halmpellets är ett onödigt dyrt alternativ för mig.
Jag gillar sågspån men det är svårt att få tag på.
Kutterspån flyger runt så ute i lösdrifterna och fungerar därför inte alls.

+ HannaZ

Min vet pratade också om att torv-damm inte var allergent (som spån-damm är). Jag tycker själv att jag kan få väldiga host-attacker när jag mockar i dammigt spån, det får jag aldrig när jag mockar i torv, även om man snyter massor av svart efteråt..

Men som sagt, beror ju på hur torrt/fuktigt det är, jag vattnar också om det blir för dammigt, vare sig det är spån eller torv.

Jag skriver mina plus och minus här :)

Halm
+
Lättmockat när man väl lärt sig tekniken
Känns naturligt och "mysigt"

-
Blir ofräscht om man inte har något annat strö som suger upp kisset
Luktar starkt när det blir urin i det
Vissa hästar äter det, kan vara en nackdel

Spån
+
Suger upp ordentligt
Lättmockat om hästen är renlig
Går att göra permanentbädd
Känns fräscht och ljust

-
Ett h-vete att mocka om hästen sveper runt i boxen
Det är dyrt och beroende på häst kan det gå åt mer än en bal/vecka
Har man otur kan man få ett riktigt dammigt parti, gäller olika partier, alla märken

Torv
+
Suger upp
Lättmockat
Drygt, håller länge

-
Känns tråkigt och mörkt
Inte så kul om man som jag har en vit häst som ligger i det. Dammet syns mer än damm från tex spån (men man kan ju borsta ;) )

Pellets (har jag minst erfarenhet av)
+
Drygt
Lättmockat

-
Dyrt men vägs upp av att det håller länge
Man lär få byta hela boxen var 3-4e månad då pelletsen är "mättad"
Vissa hästar får klåda av det

Använder bränslepellets, absolut bästa valet jag gjort. Lättmockat, billigt jämför med spånpellets och halmpellets. Ligger på plats.

enda - är att det dammade lite i somras när hästen bara stod inne under natten. men en vattenkanna så har man löst det.

Föredrar det här:

Tre säckar träpellets från byggfirma i, i stort sett tömd box, tre dagar efter påfyllning

* Före mockning:

1375824_10151724431057620_1310202615_n.jpg

* Att köra ut:

1381994_10151724431777620_887413922_n.jpg

* Efter grovmockning, lite småfix kvar:

1379986_10151724432712620_1659029138_n.jpg

Och saknar inte tiden med 2-3 kärror dyngsur, tung halm att vingla ut på stacken...

Men var är ditt golv? Är det golvet man ser under den rosa hinken? Fast det är djupare i den vänstra delen?

Spånpellets är min favorit, klart bäst!
Men de måste vattnas för att inte damma

Håller med, det är nästan så jag skrattar när jag kör den lilla skottkärran (liknande den på dina bilder) som är fylld till ca 1/3 till stacken. Det blir löjligt lite att köra ut och då är det inte ens bädd utan jag mockar ut kisset var dag. (Halmpellets)

Men oj så dyr halm. Jag köper stora rundbalar för 100 kr/styck. Brukar köpa ca 20-25 balar/år till två stora hästar + shettis. Alltihop körs hem för 500 kr. Eftersom det är så bra pris kan jag vara generös och slänga ut en bal i hagen ibland som de kan rulla runt i och äta av.

Pris beror på tillgång och efterfrågan. Spannmålsodlare och antal bönder har minskat i antal och då blir det dyrare. Betalar mellan 350 - 400 kr för en bal foderkvalité, ej hemkörning... (Västerbotten).

Hej!

Jag kan jämföra rätt många strösorter, efter jobb i olika stall och egna hästar.

spån
+ ljust, lättmockat på renliga hästar, fryser senare än torv.
- med en skitgris förvandlas hela boxen till lervälling på bara några dagar, vilket gör det extremt dyrt när man måste lägga in mer strö varannan dag. Det super heller inte upp kisset så bra, så stallet luktar ammoniak rätt mycket på morgonen, speciellt när man har en gris.

Torv
+ Lättmockat, suger upp bra, funkar super att ha som bädd inomhus.
- Fryser i utebox och blir riktigt knöggligt, mörkt vilket kan göra det svårt att hitta skit/kiss. Blir halt om man har för lite och hästen kissar mycket (varför jag inte gillar att stallägaren mockar och ströar).

Torv/Spån-blandning
På ridskolan jag jobbade hade mina 15 hästar detta. Det sög!!! Det blev snabbt mörkt, svårt att mocka i, sög inte upp alls lika bra som torven, men var lika tungt att mocka i. På de grisiga hästarna förvandlades det till lervälling och det var mer än en gång jag spenderade halva dagar med att ströa upp boxar på nytt.

Halm
+ Ljust, ger hästen sysselsättning nattetid, jag uppfattar det som varmare och skönare att ligga i. Fryser inte.
- Tungt att mocka (speciellt med en grishäst där man får ta ut minst 2 kärror/dag), vissa hästar äter upp ströet varje natt, mindre bra för hästar med känsliga luftrör.

Halmpellets
+ lättmockat, sätter jättebra bädd fort, ljust. Relativt billigt.Lätt att rädda bädden om hästen lyckats vända den upp och ner. Väldigt lätt att ströa. De hästar som åt av pelletsen slutade rätt omgående, de var verkligen inte goda. Fryser inte. Kisset blir som i kattlådan, binder snabbt ihop och blir jättelätt att få ut allting.
- Ibland var det mögel i säckarna.

Spån/trä-pellets
+ Ljust från början. billigt, relativt lättmockat, går att få bädd av. Luktar gott när man ströar.
- Kan bli väldigt blött, dammar och tappar snabbt den ljusa färgen. Om man inte har bädd är det svårt att få upp allt kiss, ströet är så smått att det ramlar genom grepen (det blöta, men inte det torra...). Fryser i utebox om kallade än ca -15°.

Just nu står jag på spånpellets och har äntligen lyckats lägga bädd av det. Hoppas nu bara att grisen inte kommer gräva upp den.

/Lavinia, föredrar halm eller halmpellets (men halm till häst som blir fet på grässtrån på andra sidan vägen känns lite jobbigt)

Instämmer i ovanståendes erfarenheter av strö. Fast jag har inte lösdrift och inte halm som strö, blir för dyrt med dagens pris på halm (350-400 k/bal :eek: ).

Använder mig utav träpellets till ena hästen och halmpellets till de andra två. Lätthanterligt och smidigt att mocka :D det man ska komma ihåg är att torv är INTE ett bra val för miljön som vissa tror, man förstör viktiga våtmarker helt i onödan när det finns andra bra strömedel som substitut för torven :)

Källa?
Blir så trött på att allt ska vara så miljövänligt, hur miljövänligt är spån? Har ni sett moderna kalhyggen i norrland? Man tar rubb och stubb(ar) bokstavligt, inget kvar. Tar en generation för att få tillräckligt bra virke igen... fast mer förnybart än torv, visst. Halm borde nog vara det som är bäst ur miljösynvinkeln då. Men vi kan ta detta i annan diskution. Blev bara så less på alla miljökommentarer som dyker upp här på buke...

Jag har inte provat så många olika strö.. Haft spån i 10år och nu senaste halvåret har jag testat spånpellets/eldningspellets vilket är sådär. Är supersugen på att testa halm! Men hur funkar det? Har man bara halm eller ett spån/torv/pelletslager under som suger upp kisset? Kan en halmbal förvaras på en pall utomhus med pressening över eller måste den stå inne?

Jag gillar spån bäst. Lätt att mocka i, inte dammigt och det blir blir ljust och fräscht. Torv gillar jag inte alls. Det bara dammar och blir mörkt och murrigt. Gillar dock torv att ha i botten på en permanentbädd. Halm är skönt för hästarna, men inte det minsta kul att mocka i. Att det bir bra för hästarna är dock nummer 1 så jag har spån när jag har växelströbädd, men lägger alltid in en del halm för att de ska ha att tugga på om de vill. I ligghallen är det bara halm och det är det som är mest lämpligt, så jag får tåla att det är jobbigt att mocka. När jag har permanentbädd i stallet så är det torv i botten och spån ovanpå plus halm som tuggtillägg. :)
Jag har inga problem att bli av med gödsel vad jag än strör med.

Källa?
Blir så trött på att allt ska vara så miljövänligt, hur miljövänligt är spån? Har ni sett moderna kalhyggen i norrland? Man tar rubb och stubb(ar) bokstavligt, inget kvar. Tar en generation för att få tillräckligt bra virke igen... fast mer förnybart än torv, visst. Halm borde nog vara det som är bäst ur miljösynvinkeln då. Men vi kan ta detta i annan diskution. Blev bara så less på alla miljökommentarer som dyker upp här på buke...

Om du tycker att det är svårt att använda sökmotorn google så kan jag hjälpa dig med förslag på sökord: torvbrytning miljöpåverkan

Det är ju tråkigt att du är less på att folk försöker tänka lite på kommande generationer som ska befolka jorden. Förstår att det måste vara mkt påfrestande för dig att behöva läsa såna inlägg.

Men var är ditt golv? Är det golvet man ser under den rosa hinken? Fast det är djupare i den vänstra delen?

Hur menar du? Jag gör en "ram" med tomt golv när jag mockar och har tjockt resten... Det var därför jag skrev att det var småfix kvar på nedersta bilden.Jag finplockar o jämnar till. Oftast har jag då tur dagen därpå när jag mockar, då min häst lägger träcken längst bak mot väggen och har rent tjockt "pelletsspån" i mitten, där hon ligger. Vilket jag är tacksam för, då min häst har varit fläcksamlingsexpert. Sedan jag började med spånpellets, så rinner urinen igenom översta lagret och pelletsen ger en torr yta.

Tack för alla svar!! Roligt att få veta era erfarenheter:) Blir lite nyfiken på att prova spånpellets till ena ponnyn som gärna smaskar i sig halmen;). Tack igen!

Jag har spånpellets, men kör utan bädd, tycker det funkar bra och är väldigt smidigt. Är så lättmockat så det blir inte att man måste ta ut så himla mycket än då :)

Vi har alltid kört med spån,
+Ljust,luftigt luktar gott
-Ett h-vete att mocka och kiss blir super tungt!

Instämmer i ovanståendes erfarenheter av strö. Fast jag har inte lösdrift och inte halm som strö, blir för dyrt med dagens pris på halm (350-400 k/bal :eek: ).

Vad har halm kostat ca förut då?

Jag tycker inte halmens pris är vidare dyr för mig.
Om jag enbart har spån kostar det mig 200kr balen som är ca 1 kubik, tror det är ca 65 kg vikt och det går då åt 1-2 i månaden.
Halmen kostade i år också 375kr/1 kr per kg för 375kg halm (storbal)¨
och räcker på 1 häst i månader.

Kl/förbrukning av halm:

När jag ströar halmen ströar jag upp ordentligt i boxen sen underhållsfyller jag lite lite hela tiden och då blir förbrukningen minimal. Man måste lära sig mocka i det också för minskad förbrukning så att man inte kastar ut all halm som följer med varje tag. Inte mer än något kg i veckan går åt för mig då jag har spån underst och halmen blir knappt kissad på utan det far rätt igenom i spånbädden i stället.

Senast ändrad:

Wow!

Lyckliga du!

Sen min fina pålla fick granne i boxen brevid har hon förstört hela underlaget- igen! Så nu reviderar jag härmed min åsikt om spånpellets till att har man en grisig häst står man med genomblött strö som man får mocka ut MINST 1 full kärra varje dag. Just nu lägger jag in 3 säckar/vecka, inte särskilt ekonomiskt alls! Och om jag inte har bädd får jag stå i nästan en timme och mocka för att inte slänga en massa torrt strö. NU minns jag varför jag ville ha henne på lösdrift...

/Lavinia, funderar på att fråga om jag kan få halmpellets igen, det la iaf kisset i kakor istället för att bara sprida runt det överallt i boxen. Hmpf.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 018
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama