Halm som foder?

Texaz

Trådstartare
Vilken halm är lämpligast att ge till häst? Någon som är direkt olämplig???

Är lite svårt att få tag på bra havrehalm just nu (den enda jag har att tillgå just nu har sitt ligger längst in på logen:p), så nu blev det kornhalm, vilket Damen inte är så hemskt förtjust i..

Hade vetehalm när jag AKUT var tvungen att hitta, vilket hon åt med glädje trots att jag hört att hästar inte ska gilla det!

Nu är hon ju drabbad av fång, om nu det kan spela in, men jag antar att det inte finns någon nämnvärd mängd socker i det.

Så, vad är bra, och vad är dåligt???:confused:

Sv: Halm som foder?

Som jag fattat det, ätlighet i ordningsföljd:

1. Havrehalm
2. Vete
3. Korn
4. Råg som inte är bra alls då det kan vara oerhört sticksigt.

Uppsugningsförmågan har jag fått för mig är något bättre i vetehalm än i havrehalm. I år verkar det som om man får hålla till godo med vad man får tag i.
Himla tråkigt att hästen fått fång! Hoppas det fixar sig!

Jamen toppen!!! Då kan jag byta bort mina korn mot vete då, det har en bonde i trakten till sina djur:idea:.

Hoppas dock att havrebalarna kommer "fram" snart, det brukar alla gilla:laugh:

Vi har fin vetehalm och dom äter som sjutton när vi lägger ut den i vindskyddet, det som dom ska ligga på :mad:

inte för att vara så...
men varför ska du ge henne halm? Är det inte den som är dräktig? det känns onödigt med halm till ett dräktigt fullblodssto (fast jag blandar kanske ihop hästarna, ursäkta i så fall)

När jag gick foderkursen på Ultuna så fick vi lära oss att den bästa halmen är den som är av bäst kvalite, spannmål sort spelade inte så stor roll

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 718
Senast: svea
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve