Halm som ENDA foder??!!!

Sv: Halm som ENDA foder??!!!

varför fodrar man ens med sånt hö..? Visst att man kanske inte har råd att slänga en hel skörd, men är det ingen näring i det så lär det ju kosta en förmögenhet att komplettera höet?

De som bryr sig sliter som sagt för att få ihop en foderstat, dvs köper in tillskott och i viss mån annat grovfoder, medan de som inte bryr sig som sagt var inte bryr sig. ;)

Stackars hästar.. Fattar dock inte hur det lyckats bli så lågt värde.. Lägsta jag hört om tidigare är runt 25...

För 3-4 år sedan hade vi samma värde som grannstallet, 16 g smrp. Det var det lägsta jag någonsin hört talas om .
Det var en otroligt kass sommar då, och jag vet att det var fler här på buke som hade riktiga bottenvärden. :crazy:

Året efter hade vi åter ett bra hö, medan detta stall hade 10 g...

Förmodligen är det en kombination av gammal vall och sen skörd. Höet är väldigt grovt och man kan knappt hitta några blad alls i det. Det är nog förklaringen till det hela. :)

Vi hade 15 på första analysen , sen gjorde vi om den och då kom vi upp i 21:eek:

Jag tror inte en sekund på att en häst kan må bra av att bara få halm.
Jag ger till viss del halm för att dryga ut ensilaget och min väldigt lättfödda häst minskar i vikt ganska fort om hon får för lite ens.
Är helt övertygad om att även hon skulle se ut som ett staket på bara halm.

Små ponnyer kanske klarar sig på halm om de får i sig tillräckligt mkt samt får något tillskott.
Men sen är ju frågan hur magen egentligen mår. Utåt sett kan det ju se "bra" ut men man vet ju inte..

Och jag personligen skulle aldrig med vilja fodra med något som hästen bara äter för att den måste.
Så många hästar kan det väl inte vara som älskar halm?

Jag tycker nästan att det borde vara sämre till små ponnyer än till ngn annan häst. Halm innehåller bara energi och om det är ngt de oftast inte har så stort behov av så är det just energi. Det måste vara med proteintillskott i så fall.

hmm kanske om man hade fodrat med halm plus lite lusern, kornkross och mineraler, och lite hö ca 1kg höperdag, så hade det varit helt ok, men enbart halm ,ne et skulle jag adrig göra

hmm kanske om man hade fodrat med halm plus lite lusern, kornkross och mineraler, och lite hö ca 1kg höperdag, så hade det varit helt ok, men enbart halm ,ne et skulle jag adrig göra

Du hade behövt mer än "lite" lucern och ett riktigt bra proteinvärde i höet för att den skulle komma upp i rätt proteinvärde på den dieten. Lite beroende på vilken häst du har förstås.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka