Halm som ENDA foder??!!!

Sv: Halm som ENDA foder??!!!

Men jösses, mycket ska man höra. :crazy:

Lättfödda/feta hästar behöver RÖRA PÅ SIG. Det behöver inte vara svårare än så.

Men det är jättestor skillnad på ett bra grovfoder och bra halm.
Varför skulle ponnyer klara sig på mineraler och salt? Det är klart att de också behöver proteiner. Proteiner behövs till det mesta i kroppen utan dem lär inte så mkt fungera. Att de får fång av proteiner är ju gammalt så som Boj redan har svarat.

Jag undrar om det verkligen är så att hästar får för mkt proteiner.
Det är inte skadligt så länge det inte är frågan om väldigt stora doser.

Dummt av mig att formulera mig så, vet oxå att fång inte orsakas enbart av protein överskott men förstår att det tolkades så. Skriver alltid för snabbt för att jag själv ska hänga med. *Säger hon som alltid får kompletera sina slarvigt skrivna uppsatser:angel:*

Och jag menade inte att de klarar sig på enbart salt och mineraler.
Sen finns det skillnader på halm och halm, som foderhalm och ströhalm. Även vilket foderslag det är restprodukt till har stort avgörande för om det är lämpligt att äta för hästar.
Det finns foderhalm som ofta innehåller vete och havre rester som de kan mumsa i sig. Man ska väl inte köpa första bästa halm och hoppas på det bästa. En foderanalys och en korrekt foderstat. Sen ligger ju det svåra i att
det är väldigt svårt för en annan att räkna ut en korrekt foderanalys då man ränkar utifrån ett medelvärde. Men får helt enkelt ha lite känsla oxå.

Njaa, kanske inte halm men gott och väl ett bra grovfoder klarar sig de flesta på:), eller ja kankse inte de flesta men vissa gör det

Jag vet att det har funnits ngn foderrådgivare som missionerar om att man kan ge halm och proteinkoncentrat om man har svårt att får tag på bra grovfoder. Det är i så fall mindre korkat.HH

Dum fråga antagligen men blir inte mikroorganismerna i grovtarmen lite ledsna då? Jag antar att de också vill ha lite protein? Eller de kan ta det ur halmen (även om halmens protein inte räknas som smältbart )?

Senast ändrad:

Ja det är det jag fattat det som att det är en störning som ger fång, men är inte så insatt i det.

I vissa "alternativa" kretsar anses det tydligen att en vuxen häst klarar sig bra på i princip inget protein alls.

I grannstallet är vissa jättenöjda med höet med 4 g smrp/kg foder, medan andra sliter sitt hår och desperat försöker få till en någorlunda foderstat. :crazy:

Om man tittar på hästarna så börjar det nu framåt vintern synas vilka som hör till vilken kategori... :angel:

menar du verkligen 4g smrp ??
eller missade du en siffra?

Dum fråga antagligen men blir inte mikroorganismerna i grovtarmen lite ledsna då? Jag antar att de också vill ha lite protein? Eller de kan ta det ur halmen (även om halmens protein inte räknas som smältbart )?

Ridskolan jag växte upp på fodrade 1 kg hö/dag till ridskolehästarna. Unghästar och "smalisar" fick ytterligare ett par kg hö. I övrigt åt de halm, havre och lusern. Mycket välmående hästar i lagom hull och välmusklade. Räknar man på foderstaten de fick så var den välbalanserad.

Ridskolan jag växte upp på fodrade 1 kg hö/dag till ridskolehästarna. Unghästar och "smalisar" fick ytterligare ett par kg hö. I övrigt åt de halm, havre och lusern. Mycket välmående hästar i lagom hull och välmusklade. Räknar man på foderstaten de fick så var den välbalanserad.

Men då fick de även en del grovfoder som innehåller proteiner. Jag menade att om de inte får det utan bara proteinkoncentrat så borde inte mikroorganismerna i grovtarmen få samma chans att tillverka eget protein. Om det bara kommer ner i form av proteinkoncentrat kanske bakteriefloran ändras till lite mindre önskade sorter? Men det är nog jag som inte är med riktigt på hur det går till.

Jag vet en ridskola för ett tiotal år sedan som fodrade sina hästar med massor av halm, vatten ibland och även sojamjöl (vet inte hur mkt soja). Det var inte alla hästar som överlevde. (Ja, de blev anmälda)

I vissa "alternativa" kretsar anses det tydligen att en vuxen häst klarar sig bra på i princip inget protein alls.

I grannstallet är vissa jättenöjda med höet med 4 g smrp/kg foder, medan andra sliter sitt hår och desperat försöker få till en någorlunda foderstat. :crazy:

Om man tittar på hästarna så börjar det nu framåt vintern synas vilka som hör till vilken kategori... :angel:

:eek:
För mig får folk gärna experimentera med dieter och liknande på sig själva, men när det ska börjas på hästarna slår jag bakut.
Det finns "gamla beprövade" råd och riktlinjer. Om folk bara höll sig till dom och lät experterna (och inte då de självutnämda) prova nya saker.

Jag är i vanliga fall inte så konservativ (tror jag) men när det kommer till foder så är jag inte mycket för nya mirakelkurer och quick-fix metoder.

Hej!
Hörde igår av en kompis, att hennes moster, som har ett russ och en shettis, hade varit på en foderföreläsning anpassad just för lättfödda hästar.
På föreläsningen förespråkade dom en diet, bestående av ENBART halm. Vilket dom då har fri tillgång på och så får dom morötter oxå. That's it!
Låter livsfarligt tycker jag!
Halm innehåller ju INGET SRP alls och inte är det mycket i morötter heller...
Vad säger Ni om detta???

~Mycket tacksam för svar~

Man brukar ge halm blandat med hö till fång hästar som ABSOLUT inte ska gå på bete. Man tar hälften halm och hälften hö!

Men bara halm kan man inte ge då måste man ge en massa kraftfoder också och vitaminer och mineraler!

Jag är tyvärr helt seriös... :crazy:

Höet är t.o.m analyserat 2 gånger, med samma resultat.

Jag är då inte avundsjuk på de proteinvärdena :crazy: I vårt hösilage har vi 50 g smbrp/ kg foder... alltså drygt 10 ggr mer :eek:

Men hur kan en vall bli så dålig? (kan alltså inget om odling:angel:)

Man undrar lite, hur ser hästarna ut ? Mineraltillskott borde de kanske ha ? Halm brukar ge bukiga och egentligen i grunden smala hästar. Men ett bra halm är väl inget dåligt foder som komplement oavsett häst.

Som jag förstått det och man ser ju det på hästarna, så när man rider hästarna så behöver de ganska snabbt mycket mer protein för att vara fina. 2 timmars ridning varje dag är mycket mer mat.

Det låter ju onekligen knäppt att utfodra med enbart halm, lite protein lär de väl behöva?!
Jag ger nu hö, minst fem-åtta kilo (FÖR bra hö som blötläggs en stund) och sedan halm för att få upp volymen på givorna till fånghästen. Sedan ca en liter stärkelsefritt kraftfoder som innehåller mkt olja o protein för att inte hästen ska få för lite "god" energi o proteiner.

Det verkar fungera för hon är stabil o pigg igen! Inga återfall som då vi bara höll ner högivan. O skönt att veta att hon får tugga längre.
Har blivit smått rädd för hö nu faktiskt! :eek:
Ger även de andra av halmen och de väljer att äta nästan 50/50 som det verkar. Men de får en del kraftfoder då de tränas.
Korsishästen är mkt fin då han kan välja att äta halmen i stället för att bara erbjudas hö. Skönt att ha alternativ och att de själva kan plocka i sig det de känner för.

Men som sagt, bara halm, njäe, inte ens för små lättfödda ponnysar, fast, kanske halm ofta som våran innehåller viss del strån som kommit med, av olika slag som innehåller proteiner. Där är lite gröna nystan som jag tar bort för fånghästen, de "osar" näringsrikt!
En liten ponny kanske tar åt sig allt och då klarar sig fint på sådana inslag av gröna strån??!
Fast då borde ju föreläsaren betonat vikten av att de får proteiner över lag o inte pratat om halm i allmänhet...

Man brukar ge halm blandat med hö till fång hästar som ABSOLUT inte ska gå på bete. Man tar hälften halm och hälften hö!

Men bara halm kan man inte ge då måste man ge en massa kraftfoder också och vitaminer och mineraler!

Så kan man göra till alla hästar, det kan vara en utmärkt foderstat om höet har mycket höga (protein-)värden. Ett "superhö" kompletterat med den energisnåla halmen kan göra så att även en mycket lättfödd häst kan få äta mer grovfoder.:idea:

Men, är höet normalt eller sämre blir det knappast en balanserad foderstat, vilket ju även en fånghäst ska ha.

Hur såg dom ut i kroppen??

Till att börja med såg de ut som uppblåsta badbollar, de såg helt enkelt vrålfeta ut. Efter några veckor rasade hästen ihop, då såg den ut som en takås på ryggen och en rund uppblåst påse på magen.

varför fodrar man ens med sånt hö..? Visst att man kanske inte har råd att slänga en hel skörd, men är det ingen näring i det så lär det ju kosta en förmögenhet att komplettera höet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka