Emiro

Trådstartare
Vad gör man, vad äter man?
Min sjuåriga son vill att vi firar Halloween på fredag. Hur gör man? Hur gör ni?
Tips mottages tacksamt.

Jobbar på förskola så här kommer lite tips på bad vi gör :)
Enkelt och billigt Pyssel
-Måla glasburkar med svart och orangefärg - blir fina halloween lyktor.
-Klipp ut en pumpa ut oranget papper med hål för öga näsa mun och fäst på fönstret så kan barnen titta ut genom "pumpan". Utifrån ser man en pumpa som rör ögonen (kan vara roligt när ni får främmande :p )
- Ta papptalrikar, låt baren rita ögon och klistra på vita armar och ben (gärna av mjukt fladdrig silkes papper om man råkar ha det hemma). Vackra spöken växer då fram, Roligt att sedan hänge upp tex i dörrposten.
-ta fyra piprensare och lägg dem som en stjärna, böj ihop dem på mitten så dom sitter ihop. Vira sedan garn runt mitten partiet så det bildar en kropp och som stabiliserar de nu 8 benen. Änkel och vacker spindel.

Middag
Färgar potatismos grön med karamellfärg, dela hotdogs och stick dit mandelflarn som naglar och på med ketchup. Och plötsligt har ni en grön middag med tillhörande blodiga fingrar. Att dricka till serveras självklart blodbål med råttor = någon röd dryck tex saft eller saft + sockerdricka och i glaset lägs en seg geleråtta

Hoppas ni får en helmysig halloween :)

Senast ändrad:
Och såklart köper en liten orange pumpa (kan vara svårt att hitta en liten, men de stora är så, stora) eller en stor rova, urholkar den, gör ögon och mun och sätter ett ljus i. Enklare än man kan tro. (Pumpor är praktiskt taget ihåliga som det är)

Jobbar på förskola så här kommer lite tips på bad vi gör :)
Enkelt och billigt Pyssel
-Måla glasburkar med svart och orangefärg - blir fina halloween lyktor.
-Klipp ut en pumpa ut oranget papper med hål för öga näsa mun och fäst på fönstret så kan barnen titta ut genom "pumpan". Utifrån ser man en pumpa som rör ögonen (kan vara roligt när ni får främmande :p )
- Ta papptalrikar, låt baren rita ögon och klistra på vita armar och ben (gärna av mjukt fladdrig silkes papper om man råkar ha det hemma). Vackra spöken växer då fram, Roligt att sedan hänge upp tex i dörrposten.
-ta fyra piprensare och lägg dem som en stjärna, böj ihop dem på mitten så dom sitter ihop. Vira sedan garn runt mitten partiet så det bildar en kropp och som stabiliserar de nu 8 benen. Änkel och vacker spindel.

Middag
Färgar potatismos grön med karamellfärg, dela hotdogs och stick dit mandelflarn som naglar och på med ketchup. Och plötsligt har ni en grön middag med tillhörande blodiga fingrar. Att dricka till serveras självklart blodbål med råttor = någon röd dryck tex saft eller saft + sockerdricka och i glaset lägs en seg geleråtta

Hoppas ni får en helmysig halloween :)

Wow, vad många bra tips på en gång, tack!

Jag har googlat runt lite och bestämt mig för mat. Det blir gröna maskar (karamellfärgad spagetti) med fingrar (kokta hotdogs med mandelflarn) att doppa i blod (ketchup). :wtf:
Blodbål, var bra. Det lägger jag till menyn. :)

• Gilla
Reactions: Is
Kanske flugsvampar till? Kokta ägg med en halvtomat på och majonäsklickar som prickar. :D

Här i byn så gick barnfamilj ut och frågade rakt ut vad folk tyckte om barn kom förbi för bus eller godis.
Det tog flera positivt och ville gärna ha godis hemma för detta.
Då kan även barnen gå bus eller godis.

Denna förfrågan la hon på vår bys fb-sida. :)

Och såklart köper en liten orange pumpa (kan vara svårt att hitta en liten, men de stora är så, stora) eller en stor rova, urholkar den, gör ögon och mun och sätter ett ljus i. Enklare än man kan tro. (Pumpor är praktiskt taget ihåliga som det är)
Det finns dekorationspumpor som är i mer rimlig storlek :)

Aldrig sett till salu, men gör jag det kanske jag köper en. Eller så får jag väl krypa till korset och odla ;)
Men jag brukar hitta små pumpor varje år i slutänden, fyra apelsiner stora eller så.

OT
Kan någon förklara för mig vilka dagar (eller bara dag kanske?) man firar Halloween? När ska jag ha godis redo alltså? Har frågat en miljon olika personer känns det som men ingen vet riktigt..

OT
Kan någon förklara för mig vilka dagar (eller bara dag kanske?) man firar Halloween? När ska jag ha godis redo alltså? Har frågat en miljon olika personer känns det som men ingen vet riktigt..
Halloween firas 31 oktober, alltså idag, oberoende av veckodag.

Den svenska allhelgonadagen infaller alltid en lördag mellan 1 och 7 november, och i år blir det alltså 1 november. Tror att det är denna dag som "flyttar sig" som gör folk osäkra på vad som gäller.

Halloween och allhelgona är ju inte samma högtid, men firas nära varandra i tiden och har samma ursprung, dvs att uppmärksamma de döda.

OT

31 oktober. Alltid 31 oktober.

Att sen folk skickar ut sina barn att tigga godis den dagen som passar dem bäst, allra helst mitt i allhelgonafirandet, är en annan sak.

Jag fattar inte varför svenskar som ska fira halloween inte också anammar det som är smart med den amerikanska högtiden. Vill man ha besök av tiggande barn har man en pumplykta utanför dörren. Annars ska man lämnas i fred.

Halloween middagen blev jättelyckad. Det blev fingrar, tarmar, bloddipp, flugsvampar och alienägg. Sonen var nöjd. :)
I3504017W507H507V20141101T075043Z.jpeg

Hoppas att ni också hade en toppenkväll!

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 309
Senast: Badger
·
Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
868
Senast: cherie
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
587
Senast: Caoimhe
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 500
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9