Hållning vid ridning...

Sv: Hållning vid ridning...

Ett första tips är upp med blicken!

Tittar man ner tippar man framåt och hästen tippar med framåt. Titta vart du ska som om du rider an mot ett hinder. Sedan höjer du händerna en aning och slappnar av i axlarna, detta är lite svårt om du har spända axlar.
Prova att stretcha framsidan på axeln, alltså muskeln vid nyckelbenet. Den är ofta lite för kort och drar axlarna framåt.
Flytta fram rumpan lite i sadeln så du sitter mer på baken. Och på de bilderna du visade, läng stiglädren flera hål. Rid helst utan ett tag.

Lycka till! (från en som haft samma problem men nu oftast sitter korrekt)

hur stretchar man den muskeln lättast?
När jag länger stiglädrena så koncentrerar jag mig så mkt på dem att jag ibland glömmer att rida. Men har jag någon som står och tjatar på mig så skall det iallafall bli bättre hoppas jag. Jag får sätta in lite bilder om ett tag så man får se om det är någon skillan...

Fick ett tips för länge sen! Ta en lös tygel eller någon annan läderrem och placera den ungefär i din svank på ryggen och låt den löpa, sträckt, genom händerna då du rider. Håll tyglarna som du brukar och gör detta i skritt. Meningen är att du skall bli medveten om var ditt bäcken/nedre delen av ryggen är och att du kan "dra" fram det i sadeln vilket gör det ganska svårt att kuta med ryggen. Detta kan man ju inte rida med hela tiden men det är en bra övning för känslan att göra ibland. Tror att det var en TTEAM-instruktör som kom med detta.

Man gör det genom att ställa sig i en dörröppning och lägga armen längs väggen i ena rummet om du förstår så att du står mitt i dörren.
sedan är det bara att stretcha ut den genom att flytta vikten fram igenom dörren medan armen är kvar i andra rummet..

*världsbäst förklaring* :crazy:

Jobbar som fan med min sits fn, har en tendens att falla fram och detta är de tips jag har att ge:
Titta upp i taket en gång, sedan rakt fram (aldrig ner!!!) och dra in hakan så att du inte får gamnacke. Håll armbågarna längs överkroppens sidor, inte framför. Öppna höftlederna, försök känna sittbenen i sadeln och hästens bakben när den rör sig.
Jag sitter attans så mycket bättre av detta, hoppas det kan hjälpa dig.

och allt detta utan att spänna sig.... hjälp....
HAr även jag samma problem... Man kunde tro det var jag som satt på bilderna... Fin häst!

Dvs större vinkel mellan mage och lår, räta upp dig med andra ord, genom att vinkla om i höften.

Låtsas att någon drar dig i hjälmen (uppåt) ;) :)

Du har ju en härlig häst, som går i en bra form, så nu är det bara dig det hänger på. Din sadel är ju inte idealisk för att hitta en "lodrätt" balans. Försök att få låna en dressyrsadel ett tag. Då är det svårare att sitta kutig - höfterna åker automatiskt framåt och benen blir "längre" och du har bättre stöd för överskänkeln. Då får du också en chans att koncentrera dig på att räta upp överlivet. Träna på att räta upp dig jämt - när du väntar på bussen, står i köket, går, springer - fram med bröstet, bak med axlarna. Titta på dressyrryttare, gå på dressyrtävling eller hyr eller låna en video eller spela in själv. Välj ett ekipage som du gillar, och spela upp det igen. Blunda och låtsas att du är t.ex Isabell Werth på en fin häst - hur kändes det? Försök igen. Och upp med tummarna, så får du också en högre hand. Din fina häst är värd att du lägger ner jobb på det här!

Det konstiga är att jag är grymt svankryggig annars.Har problem med ryggen pga av min svank. Konstigt...
Jag ska träna imorgon och koncentrera mig till max att se snygg ut!

Jag ser alltså inte så liten ut... Jag är 160 o han är 170.

Senast ändrad:

En sak som jag tänker på och som har hjälpt mig är att lillfingret ska peka emot munnen på hästen. Förut har det alltid varait pekfingret men att ändra tanken till lillfingret gör STOOOOR skillnad.

_/ så blir armen, handen och tygeln för dig. Ivinkeln har du handen. Om du lyfter handen blir det __| där vinkeln nu är i armbågen...

Som det ser ut lite på bilderna så om du bär din hand bättre så kommer hela du att räta upp dig lite... Samt att om du bär din hand så blir hästen glad att han slipper bära även den åt dig... :) Samt att han inte drar fram dig mha tyglarna, det underlättar ju inte om han gör det. :angel:

Senast ändrad:

Massa bra tips. Ska själv nyttja dem eftersom det lika gärna kunde varit jag som red på korten.

Håller med - det ser ut som att det hänger mycket på din handställning. Du kör barnvagn som en ridlärare till mig brukade säga. Kolla in vilken ridhandbok som helst som har en bild på handställning så ser du det tokiga i bilderna på dig. Dina axlar följer händerna och är dom låga så slokar du. Din yttersta tumknoge ska vara högsta punkten och handleden ska vara riktad i vinkel utåt.
Sen är gamla hederliga balansövningar super för att räta upp sig, rid med händerna i sidorna utan stigbyglar på longen i trav o galopp så märker du vilka muskler som fattas och var det känns rätt.
Jag älskar att plåga folk med såna övningar - gamla ryttare som blivit lata kommer ihåg hur jobbigt det är att rida effektivt. muahahaha

Hej!
Försök och bara sätta dig ner på hästen och tänk dig att du rider hästen bakifrån till en något mer höjd hand. och mjuk kontakt. Energin bakifrån. Lutar du dig framåt kommer ju vikten på frambenen och där räcker det redan med vikt och överbelastning.
Tänk dig att du har hästen framför dig och att den svävar med fram! Det kommer bli jättebra. Du har en fin häst och bör va stolt med huvudet högt. Stamtavla?

Det är väl inte så konstigt om du sitter framåtlutad när du har sån låg hand? Annars når du ju inte ned!! :D

Upp med händerna!! ;) För du kan inte sitta med händerna korrekt och ha en sådan framåtlutad sits, ja, du kan.. men hur konstig kan inte det kännas!? Jag tror att det är lättare att börja med dina händer, för dem ser du, kan ha koll på hela tiden och rätta kroppen efter det! Ha dem som en påminnelse.

Jag tror det är lättare att börja att ändra på en sak i taget, i stället för att ha en massa olika associasioner att komma ihåg.

Hur du än gör, lycka till!! :banana:

Tack så mkt allihopa. tror jag ska börja med händerna o sen jobba med det andra.
KAn faktiskt känna ibland att när man har högre hand så känns allting så mkt lättare, snyggare och mjukare. Men jag vet inte varför jag hamnar så.
Ska ta kort nästa gång jag rider i padocken så får jag se om det är någon förbättring.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka