Håller Finnlands vargstam på att krascha?

landsbygdsbo

Trådstartare
Finnland var uppe i EU-domstlen för några år sedan för sin vargjakt skull.
Sedan ett par år har man inte längre ngn licensjakt.
Och vad har det resulterat i?
När Finnland var uppe i domstolen fanns mellan 250 till 270 vargar i Finnland.
Man hade en gräns, minst 20 revir skulle finnas för att man skulle ens kunna tänka sig jakt.

Hur är det idag då?
Enligt finska viltforskningsinstitutet så finns mellan 135 -145 vargar kvar.
Stammen minskar med20 -30 individer per år.
De senaste 5 åren har minst 125 varjar dödas antingen med kula, gift eller fällor.
Enligt den finske vergforskaren I Kojola så är det en trend som är oerhört svårt att bryta.
Information skjuter bredvid målet, de som tjyvjagar vargen är synnerligen kunniga och målmedvetna.
I östra Finnland minskar vargen mest, ökningen i Åbo området kompencerar inte totalt sett, och nu rasar vargkonflikten igång i västra finnlands skogs o mellanbygder.

Jag vet inte hur ofta jag varnat för att vår riksdags politik bäddar för en liknande utveckling i sverige.
Historiskt sett så kan man jämföra med spritförbudet i USA. Det skapade en krimminalitet som man till dags dato knappt har under kontroll.
Folk som i frustration över sin maktlöshet väljer att ta det hela i sina egna händer.
Det senaste är att ett vargpar planterades ut i Karlsborgs området, söder om Göta kanal.
Utan att vidtala med kommunen eller dem som bor i området.
Som jag ser det så knallar...vi på i Finnlands fotspår och skolar in en generation duktiga jägare till en verksamhet som ingen av oss egentligen vill ha. En olaga jakt utförd av synnerligen kunniga jägare.En riktad tjyvjakt, inte skyddsjakt, ej heller en fiktiv sådan så som jag beskrivit i provokationssyfte.
Hur kan man på ett konstruktivt sätt bryta den utvecklingen?
Att anklaga hela jägarkåren och beslagta deras vapen håller inte i rätten.
Att tro att vi ska vara så mkt duktigare än finnarna och kunna ta fast de här få, skickliga tjyvjägarna tror jag inte på.

Fortsätter utvecklingen utveckligen i finnland så är vargen borta där om 4-6 år.

Sv: Håller Finnlands vargstam på att krascha?

Herregud..din längtan efter att få känna lukten av vargblod är minst sagt tröttsam.. Vi hade inga större problem innan licensjakten startade, stammarna var fina. Men har man en gång låtit dårarna vittra blod så..suck..

Ursäkta nu bara för OT, men det är Finland, inte Finnland.. :crazy:

Herregud..din längtan efter att få känna lukten av vargblod är minst sagt tröttsam.. Vi hade inga större problem innan licensjakten startade, stammarna var fina. Men har man en gång låtit dårarna vittra blod så..suck..

Om jag vore så fanatiskt som du vill låta påskina, varför varnar jag då för utvecklingen i Finland?
Vi är ju på väg att gå samma väg.

Istället för att en dialog svilken så bestämmer sig staten för en linje och framkallar just det som händer i finland. att vargstammen MINSKAR med 20 - 30 individer per år.

Finland har inte haft licensjakt de senaste åren...trots det så minakar antalet vargar.

Att diskutera här om vi ska ha vargjakt eller inte det är tämmligen döfött.
Ingen tar argument, få kommer med sakliga argument, känslorna svallar.
Men vad som är viktigt att belysa är vilken väg väljer vi i sverige att gå.
Jag har´tidigare skrivit att risken med en dialoglös väg så som staten valt så kommer folk att rösta genom handling istället. Så kommer färska finska siffror och de visar att finnarna gör just det jag varnade för......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka