Hållbarhet på plastat hö

Iser

Trådstartare
Jag undrar hur länge plastat hö kan tänkas hålla från dess att man öppnar balen om den ligger i t ex en oanvändt box i stallet på träpallar?

Jag har blivit erbjuden att köpa 250 kilos plastade balar, men eftersom det bara ska vara till 1,5-2 hästar undrar jag om det överhuvudtaget är värd att satsa på. Balen kommer ju få ligga ett tag öppen o hoppas inte att den på den tiden hinnar få mögelangrepp.

Sv: Hållbarhet på plastat hö

Är det hö, med ts-halt på 84%, så har det samma hållbarhet som om det aldrig varit plastat.

Menar du torrhö eller menar du hösilage?
Menar du hösilage så skulle jag inte våga ge det om jag bara hade två hästar. Det hinner definitivt bli ofräscht under den tid det tar för två hästar att äta upp 250 kg.

Nej, jag menar torrhö (TS på 84%).
Ja jag förstår att det är ungefär samma som vanligt torrhö, men hur bra håller det sig under såna omständigheter?

Kan hända det är en korkad fråga, men om man är van att antingen dela hösilage balar med 7 hästar eller hämta ner några få småbalar i taget från den torra skullen, kan det vara svårt att ha något att referera till:confused:

Nej, jag menar torrhö (TS på 84%).
Ja jag förstår att det är ungefär samma som vanligt torrhö, men hur bra håller det sig under såna omständigheter?

Kan hända det är en korkad fråga, men om man är van att antingen dela hösilage balar med 7 hästar eller hämta ner några få småbalar i taget från den torra skullen, kan det vara svårt att ha något att referera till:confused:

Det finns inga korkade frågor det du väl. :laugh:

Jag ser ingen skillnad på det hö som är plastat då mot de du brukar använda från skullen. Vi har också rundbalshö, som inte är plastat och anledningen till att man plastar är ju vanligvis för att det inte ska komma in fukt vid förvarning om jag förstått det rätt. På så sätt kan man förvara det lite varstans.
Om balen står under tak när du öppnar den ser jag inte att den ska hålla sig kortare än ditt skullhö. Det är ju redan torrt.
Vi har storbalar som ju är öppna hela tiden och vi har ändå klarat oss bra från mögelangrepp. Nu är det visserligen jättefuktig luft ute så man vet ju aldrig - men jag vet att många är mer nojiga än vad man borde vara för rundbalshö.
Det allra allra viktigaste är att det är torrt från början .HELT torrt. Det är ju det som är kruxet med rundbalshö - att många kanske inte låter det torka som länge som det bör. Om höet inte är tillräckligt torrt vid rullningen är risken stor att höet angrips av en mögelspor som heter Aspergillus (någonting).

Är det torrt, vilket jag ju förutsätter att det är nu då så kan du ju lätt ge det till en eller två hästar utan att du måste skynda dig fodra upp balen.
Ställ den gärna på en pall för att ytterligare minimera risken för fukt. Den ska helst inte stå direkt på marken.

Hö som förvaras på skulle kan ibland löpa ännu högre risk att bli dåligt eftersom hästarnas kroppsvärme gör att det blir fukt som löper uppåt.....

Det är en hel djungel med hö! Man får vara observant på lukt och damm så brukar det gå bra:)
Men sammanfattningsvis som Ameo säger så är det som vilket hö som helst.

Senast ändrad:

Tack för ditt långa svar!

Tar upp tråden igen eftersom jag nu har fått möjlighet att köpa ett annat plastat hö. Detta är dock inte lika torrt (TS 78,9 %) är det större risk för mögel då? Kanske även inne i balen innan öppning?

Dessa balar är dessutom större vilket ju betyder att de får ligga lite längre efter öppning (nästan 2månader).

Bonden jag pratade med sa att de håller ungefär 14 dagar (när det är kallt) för dom efter öppning - då liggandes ute under en pressening. Om det ligger inomhus borde det ju kunna hålla längre. Men är det att chansa för mycket med dyrt hö?

Är det TS 78,9 så är det inte plastat hö utan hösilage och det klarar inte att vara öppet så länge finns inte en chans att du kan använda det under två månader utan precis som bonden sa möjligen 2 veckor under kallaste vintern, vid plussgrader max en vecka.
Hö har alltid TS minst 84% allt under det är hösilage och klarar därför inte att vara öppet för länge.

Hållbarheten på silage kan variera. Öppnad bal behöver inte alls bli dålig på 3-7 dagar vilket ofta hävdas. Är kvalitén god och man lindar av gräset och täcker toppen, men endast den, så håller det betydligt längre. Vanligen 2 veckor höst och vår, 3 veckor eller mer vintertid. Vår erfarenhet efter flera års hösilageanvändande.
Vårt silage har en TS på runt 50-55 % varför ditt på 79 % borde kunna hålla sig friskt ännu längre.
Vi har provat att "hötorka" öppnade balar, men resultatet har varit dåligt.
2 månader är däremot en omöjlighet. Vad har du för hästar om dom inte äter mer än så?

Till viss del är det en ekonomisk fråga. Om du måste kassera säg 20 % av varje bal, vad bli slutkostnaden då per månad/vinter? Köper du silaget tillräckligt billigt lönar det sig kanske ändå.

LIA

Hållbarheten på silage kan variera. Öppnad bal behöver inte alls bli dålig på 3-7 dagar vilket ofta hävdas. Är kvalitén god och man lindar av gräset och täcker toppen, men endast den, så håller det betydligt längre. Vanligen 2 veckor höst och vår, 3 veckor eller mer vintertid. Vår erfarenhet efter flera års hösilageanvändande.
Vårt silage har en TS på runt 50-55 % varför ditt på 79 % borde kunna hålla sig friskt ännu längre.
Vi har provat att "hötorka" öppnade balar, men resultatet har varit dåligt.
2 månader är däremot en omöjlighet. Vad har du för hästar om dom inte äter mer än så?

Till viss del är det en ekonomisk fråga. Om du måste kassera säg 20 % av varje bal, vad bli slutkostnaden då per månad/vinter? Köper du silaget tillräckligt billigt lönar det sig kanske ändå.

LIA

Tack för svar!

Jag har én D-ponny som just nu har boxvila och därför inte gör av med mycket energi alls och dessutom är väldigt lättfödd. Tanken var dessutom att även komplettera med halm. Därför går det inte åt så mycket. Möjligen att jag ska dela lite med en annan häst, men det kommer isf bara att vara "lunch-höet".

Men om det nu är hösilage som ni säger, då går det väl inte att börja fodra av det redan nu??? Det togs vecka 23.

Höet är absolut inte billigt, så det vore tråkigt att slänga 20%.

Men varför köper du inte vanligt hö istället i småbal alltså ? Det finns ju mängder av hö i år, hela blocket är ju proppfullt med höannonser till mkt bra pris i år (börjar ju tom bli priskrig eftersom de inte får sålt pga att så många har att sälja, har sett flera som sänkt priset)

Dels för att jag inte har så bra lagringsmöjligheter. Dels för att jag inte bor i dom delarna av landet där utbudet är så bra. Det är mycket svårt att få tag på analyserat hö härikring och analys är enda sättet o veta vad jag stoppar i min fånghäst.

Har du inte fler hästar än så skulle jag aldrig rek. att köpa hösilage. Det kommer att bli dåligt och du kan få stora problem med din hästs hälsa. Det är skillnad om du får köpa små plastade fyrkantsbalar. Att köpa stora rundbalar är bara dumt, både ur ekonomisk och hälsosam synvinkel.

Varför kan du inte köpa vanligt hö? Det ser ut som det vore det absolut bästa för dig som har 1-2 hästar. Vad HAR du för lagringsmöjligheter? Måste du köpa så mycket åt gången? Gällande hö kan du väl be om att få ta en analys själv om du hittar något hö till salu?

Senast ändrad:

Analys kan du ju göra själv när du köpt det. I år är ju majoriteten hö skördat samma veckor och ser man på analyserna så har det ju legat väldigt jämnt över landet så några jätteöveraskningar borde det inte innebära på en analys.
Det du kan styra är ju att leta upp någon som har vall utan rajgräs för det är väl det som är klart mest olämpligt för fånghästar.
Jag tycker det är mkt vanligare med rajgräs i vallarna hos de som tar hösilage/ensilage än hos de som satsar på torrhö där det är vanligare med bara timotej/ängssvingel.

Kan du hämta ett hästsläp åt gången? Det gör jag. Har inte heller bra lagringsmöjligheter, så jag måste hämta lite i taget.

Jag har aldrig velat köpa annat än hö.
Detta var utannonserat som hö, men visar sig sen vara hösilage. Det är ju bara o glömma då. Just därför jag frågade här.

Ja jag kan göra analys själv, men om det sen visar sig vara helt fel värden, vad gör jag då?

Inte bara är har jag en fånghäst, men han är också extremt lättfödd (som de flesta fånghästarna), därför vill jag inte riskera att få något med för mycket energi, då det är jätte viktigt att han inte går upp i vikt igen.

Och om jag tar något nu, analyserar det själv och det sen visar sig inte funka, då blir det även svårare att hitta nytt eftersom det har gått ytterligare 5 veckor.

Jo det kan jag kanske göra, men det blir väldigt drygt, när man måste köra kanske en gång i månaden. De flesta ställena jag har hittat med hö som skulle passa min häst ligger ungefär 2 timmar bort.

Och om jag tar något nu, analyserar det själv och det sen visar sig inte funka, då blir det även svårare att hitta nytt eftersom det har gått ytterligare 5 veckor.

Det brukar ta 3-4 dagar att få svaren på analysen.
Kan du inte göra så att du åker och köper bara ett fåtal balar - tar analys och sen bestämmer dig? Då behöver det inte gå så lång tid.
Du kan ju även be lev. att spara X antal kilon/ton åt dig ifall du ska ha det. I utbyte kan ju lev. få veta analysvärdena? Då har ni gjort något som båda vinner på. Kanske kan du göra samma sak hos två lev. för att gardera dig? Visst blir det merjobb, men samtidigt så behövs det ju för att din häst ska få bästa möjliga mat.

Jag håller själv på så där nu. Har bara köpt 3 ton än och behöver minst 12. Men värdena var så kassa i det hö jag köpt så jag vill inte ha mer av det. Därför väntar jag på analys från ett par andra åkrar. Saken är den att eftersom bonden inte fått in allt hö pga att det nu regnat i en månads tid så kanske jag måste ta det höet iaf, som jag fick nu som var dåligt, om jag ska få nåt över huvud taget. :(

Jo det kanske är en möjlighet! Jag har fått intryck från flera håll att det tar längre tid att analysera, men kanske bara är under skördeperioden, då alla tar analyser, som det är så lång väntetid. Jag har aldrig tagit någon analys själv, så jag vet visste inte om det.

Nu har det i alla fall löst sig ett tag. Jag har fått lov att låna en skulle hos en granne. Så i morgon drar jag och sambon i väg för att fylla två släp med hö. Det är långt o köra, men då har jag åtminstone så det räcker 2-3 månader under tiden kanske jag kan hitta någon närmare, som jag kan få att ta analys åt mig om jag betalar. Vad kostar det? Antar att det kostar extra om man även ska ha analys på sockerinnehåll - hur mycket kostar det?

Tack för ditt engagemang!

Skönt att det ordnat sig!
Jag gjorde en analys som jag skickade in första veckan i juli, det tog 4 dagar sen kom svaren. Jag betalade 600 för den och det var de vanliga värdena + mineraler. Komplett förutom hygienisk analys alltså. Titta på eurofins hemsida, där står specificerat vad som ingår och vad det kostar. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 962
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö jag undrar hur länge håller en 300-400kg bal med inplastat hö? Inte hösilage utan fint vanligt torrhö. Om man öppnar upp balen borde väl...
Svar
7
· Visningar
8 095
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka