Hållbarhet på hösilage...

E

Eem

Sett en annons med hösilage i fyrkantsbalar, 340kg/st. Det står att att dom har längre hållbarhet eftersom man kan ta ur hösilaget skiv vis... Men jag har bara två hästar som ska äta och då kommer det ta 3 veckor för dom ungefär att äta upp en bal.
Kan den hålla så länge?

MVH Eem

Sv: Hållbarhet på hösilage...

Nej det tror jag inte att den kan. Låter väldigt konstigt det där med att man skulle kunna öka hållbarheten på hösilaget genom att man kan "ta ut det skiv vis". Det är ju så att hållbarheten räknas från det att man bryter plasten för då kommer det luft in till hösilaget. Det är klart att öppnar man bara lite och låter plasten sitta kvar på resten av balen så kommer det väl mindre luft in och kanske kan det bidra till lite längre hållbarhet. 3 veckor låter dock väldigt länge. Tveksamt... Du kanske borde se dig om efter mindre balar istället.

Nej tyvärr, 3 veckor kommer det inta att hålla sig. Inte ens på vintern.

Ok, då får man fortsätta leta:)

MVH Eem

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 409
Senast: Görel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 074
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar