Hållbarhet på fruset hösilage?

Z

Zussami

Jo, nu har jag köpt en frysbox för att frysa hösilaget, så att det håller längre när det är varmt och det är invänjningsperiod dvs när en bal inte går åt så fort. (Efter tips här på Bukes, så klart! :idea:)

Men då är frågan - hur länge håller fryst hösilage?
Blir det egentligen någonsin dåligt om det är djupfryst? Vad är det i så fall för process som klarar frystemperatur?
Oxidationen pågår ju i och för sig även i frysta saker (som att även fryst fet fisk kan härskna) men det går ju inte särskilt fort.

Hösilage borde ju kunna hålla åtminstone ett par veckor, eller?

Sv: Hållbarhet på fruset hösilage?

Jag vågade aldrig ha det mer än jag har vintertid. Men jag vet att när jag frös och det var en tråd kring det ansågs att om det är minus 18 grader eller kallare, och man inte springer och gluttar på frysen stup i kvarten så borde hållbarheten vara snudd på 'oändlig'. Dvs enligtd et så ett par veckor borde vara nada problem.

Jag vågade aldrig testa, utan stretchade tiden som mest till 7 dagar.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har blivit ganska lös i magen. Det ligger "normala" skithögar i boxen och så, så hon är inte lös hela tiden utan det kommer...
2
Svar
22
· Visningar
4 841
Senast: CK
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411
Foder & Strö Just nu går våra hästar på stallägarns hösilage, men om några veckor ska vi börja använda vårt. Vi har från två olika åkrar. Från den...
Svar
9
· Visningar
1 198
Senast: _86a_
·
Foder & Strö Avdelningen vilda ideer har fått fram ännu en (vild) ide.. :devil: Jag fodrar med småbalshösilage, ca 40 kg per bal, TS kring 55%...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka