Lös i magen pga fruset hösilage?

Sv: Lös i magen pga fruset hösilage?

Fast det silaget fryser med om det bara blir tillräckligt kallt.

När det är 30 grader ute är ju ett hö iskallt det med, men pga mindre vattenhalt behåller de sin formbarhet osv mer.

Jmf med om du lägger ut en torr t-shirt och en blöt t-shirt i en snödriva i minus 10. Efter X minuter tar du och mäter temp. Båda kommer vara lika kalla. Däremot kommer den torra återta sin värme snabbare pga att luften i tyget värms upp fortare än isen tinar. Men sätter du på dig dem kommer det vara lika svinkallt mot huden i X sekunder. Dock efter X sekunder kommer kroppsvärmen värmt upp den torra så den kommer vara och kännas varmare.

Så vad är skillnaden egentligen mot att stoppa hö som håller en temp på minus X och på att stoppa silage som håller en temp på minus X men är fruset - i munnen? Det är varmt innan det når magen..

Men det har också varit två trådar här på några dagar med ang lösa magar osv.. Och en tidigare.

Jag har också jobbat med kossor och det var samma visa varje gång. För blött eller fruset silage= Gå INTE bakom kossor som hostar..

Det finns ju dock studier som visar att hästar eller kor INTE får lägre TS i träcken av blött silage.

Däremot, så för lite TS, vilket är garanterat om man ger samma giva hö som silage och det är en fixt giva, ger lösa magar.. Och är den absolut vanligaste anledningen att blött silage 'skylls' för lös mage.

Men de hästar och kor du mött kanske inte fungerar som de kor och hästar som man gjort studier på?

Men det har också varit två trådar här på några dagar med ang lösa magar osv.. Och en tidigare.

Jag har också jobbat med kossor och det var samma visa varje gång. För blött eller fruset silage= Gå INTE bakom kossor som hostar..

Men snälla.

En normal frisk ko hostar inte.
Hostar hon så är hon sjuk, och då har diarren med det att göra.
Jag gissar på att när det blir så kallt att ensilaget fryser så blir det så fuktigt i lagårn att korna blir sjuka.
Men då beror hosta/diarre på luftfuktigheten, inte på ensilaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en islandshäst som är väldigt lös i magen. Den är känslig och blir alltid lite lös tex ute på tävling, men brukar inte bli det utan...
Svar
1
· Visningar
1 137
M
Hästvård Jag har en fjording som har lite problem med magen. I Augusti gjorde vi ett foderbyte från Hö till Hösilage. Enda sen dess har han varit...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: maja_a
·
Foder & Strö Min häst har blivit lös i magen, förmodligen pga hösilaget. Det är ett ganska kraftigt hösilge, så jag misstänker att det kan vara...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 654
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp