Sv: Lös i magen av hösilge
En vecka kan vara för länge. Man brukar annars räkna med några dagar i hållbarhet (för att ha lite säkerhetsmarginal).
Men i början så är det hösilaget som hamnat på backen färskt.När är hon äter av själva balen så har den redan stått ett par dagar.
Om den står direkt på marken så försök att lägga något inunder så att den inte får direktkontakt med marken + att luften kan cirkulera inunder (tex en pall eller två).
Mvh
Tora
En bra teori, har inte funderat på om det kan vara så faktiskt. Balarna är inte dåliga, det håller vi god koll på, men det du säger om marken kan ju kanske stämma..balarna står dock på olika ställen varje gång, men jag vet inte hur länge de står, de äts av 4 hästar+ min ponny, så tippar på att varje bal står knappt en vecka?
Fast hon äter ju iof från marken även de dagar då balen är inhägnad, så det borde inte bli någon skillnad så sett då vi plockar bort inhägnaden..
Det optimala hade ju vart att bygga någon form av foderhäck som begränsar hennes ätande men samtidigt håller ensilaget fräscht.. men jag är inte sådär överdrivet händig tyvärr
En vecka kan vara för länge. Man brukar annars räkna med några dagar i hållbarhet (för att ha lite säkerhetsmarginal).
Men i början så är det hösilaget som hamnat på backen färskt.När är hon äter av själva balen så har den redan stått ett par dagar.
Om den står direkt på marken så försök att lägga något inunder så att den inte får direktkontakt med marken + att luften kan cirkulera inunder (tex en pall eller två).
Mvh
Tora
Senast ändrad: