Lös i magen av hösilge

Sv: Lös i magen av hösilge

En bra teori, har inte funderat på om det kan vara så faktiskt. Balarna är inte dåliga, det håller vi god koll på, men det du säger om marken kan ju kanske stämma..balarna står dock på olika ställen varje gång, men jag vet inte hur länge de står, de äts av 4 hästar+ min ponny, så tippar på att varje bal står knappt en vecka?
Fast hon äter ju iof från marken även de dagar då balen är inhägnad, så det borde inte bli någon skillnad så sett då vi plockar bort inhägnaden..

Det optimala hade ju vart att bygga någon form av foderhäck som begränsar hennes ätande men samtidigt håller ensilaget fräscht.. men jag är inte sådär överdrivet händig tyvärr:rofl:

En vecka kan vara för länge. Man brukar annars räkna med några dagar i hållbarhet (för att ha lite säkerhetsmarginal).

Men i början så är det hösilaget som hamnat på backen färskt.När är hon äter av själva balen så har den redan stått ett par dagar.

Om den står direkt på marken så försök att lägga något inunder så att den inte får direktkontakt med marken + att luften kan cirkulera inunder (tex en pall eller två).

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Har inte haft honom så länge, så han var ngt tunn redan när han kom till mig. Det är främst muskelmässigt han är tunn, men behöver lägga på sig lite hull också.
Var har jag skrivit att jag inte vill ge mer hösilage? Jag ger gladeligen mer hösilage, tycker att man ska försöka ge så mycket hösilage som möjligt. Men när jag räknat på detta hösilage, som har väldigt bra värden, har jag kommit fram till att 14-15 kg täcker hans behov (och har då räknat med att han behöver lägga på sig lite), och stämmer ganska bra överens med hur mycket han blir riden.
Det jag funderade över var om det var någon fara att lägga till mer hösilage, för då blir det ju en del överskott i energi och protein. Men, som någon sa, så verkar det inte vara någon fara med överskott från grovfodret. :)

Han var alltså ganska tunn när han kom, men lägger på sig allt eftersom. Det som är problemet nu är att han varit lite lös i magen, och jag hade inte reflekterat över att det kunde bero på att han fick för lite hösilage, hade snarare i tanken att han fick för mycket av ett hösilage som kanske vara för kraftigt för honom.

en bal ska aldrig ställas direkt på marken. Spill o dyl som ramlar ned är en mycket bra grogrund för oönskade bakterier. Storblar ska ställas i höhäck elelr annat och det måste städas upp runt matplasten hela tiden.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Hästvård Min islandshäst blir ofta dålig i magen vintertid till och från. Förut har hon reagerat på hösilage, men i år får hon bara hö. Men...
2
Svar
27
· Visningar
3 243
Senast: Drago
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 082
Senast: Deluxe
·
Foder & Strö Hej! Min 4 åriga D-ponny på 144cm har nu, sedan han gick in från sommarbetet varit väldigt lös i magen. Tog och skickade in ett...
Svar
6
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar