Lös i magen av hösilge

Sv: Lös i magen av hösilge

Prova att ge lite hö, det innehåller snälla protozoer som är bra för magen (enligt min vet som rekommenderade det förra vintern då jag hade samma problem).

Tyvärr har vi inget hö i stallet där jag står uppstallad. Och så här sent på året är det svårt att få tag på bra hö att köpa..

För liten giva har det nog inte varit för han har ätit ca 16-17 kg om dagen! :d

16-17 kg säger ju inte mycket. 16-17 kg är ju knappast samma kg giva om du har blötare ensilage än när du har torrare. Det är ju inte 16-17 kg mat man ger, en stor del av dessa kg är ju vatten.

Man kan ju alltid försöka att få tag i det innan man ger upp. Blir ju billigare än alla magtillskott iaf=)

Håller med Bee här. Vi finns i Skåne och vi har under hela säsongen lyckats få tag i hö. Tog i och för sig in mycket i höstas men sedan tålde fångis inte de höga värdena utan vi har fått köpa till. Tror dessutom att det är skönt för hästen att få ett foder den tål. Måste slita i längden att vara dålig i magen. Min fångis fick faktiskt en liten fångblödning när han varit dålig i magen tillräckligt länge förra året.

Torka upp magen ?? Ja, mycket ska man höra. Hö torkar knappast upp någon mage, utan det brukar bero på att hästen då får mer fibrer..med andra ord så brukar det mer vara regel än undatag att ge för lite strå när man ger ensilage. Mycket vanligt. Men att magarna skulle torka upp med hö stämmer knappast.

:bow: Ofta så är det ju brist på mängden strå som ställer till det om man ger ensilage, man tänker inte på ts-halten utan går på tyngd.

Kicki :laugh:

Det är ju tyvärr ett vanligt misstag. Våra tidigare stallägare som fodrade med ensilage tänkte inte på detta utan talade glatt om för mig att man var ju tvungen att gå på tyngden. Gissa om framför allt fölstoet de hade som inackordering magrade och mådde pyton. När jag svarade att då kunde de ju i princip lika gärna ge vatten gjorde de oförstående miner.

*kl*

Hur mycket hade ni gett honom? Tänkte öka upp mängden till 18 kg istället. Hade ni gett ännu mer?
Som sagt så täcker 14-15 kg hösilage hans behov, och han behöver inget kraftfoder.
Är det någon risk med att ge mycket av ett hösilage med bra värden? Kan det blir för mycket energi eller protein av grovfoder, så att det blir skadligt?

Min häst har haft samma problem med att vara lös i magen, och detta berodde på att hösilaget var för "blött"
Han tålde inte "syrorna" som fanns i det "blötare" hösilager.
Nu har jag bara gett ett hösilage som är mycket torrare, nästan som hö, och jag märker STOR skillnad!
Mitt tips är att byta hösilage, eller att byta till ett hö. :)

Är det Ph-sänkningen du far efter? Man använder inte i så stor utsträckning t.ex. myrsyra vid ensilering numer för att få lägre ph vid ensilering, och den saknar effekt mot t.ex. jästsvamp och har då mer slagits ut av propionsyran. Kofasil Ultra används desto oftare och den är basisk och sänker t.ex. ättiksyrabildningen. Ändå längre tillbaks i tiden fanns svavelsyra och saltsyra som var oorganiska och mindre roliga att ensilera med.

Ja ibland är okunskapen stor, något som hästarna då får betala. :(

*kl*

Som sagt så täcker 14-15 kg hösilage hans behov, och han behöver inget kraftfoder.
Är det någon risk med att ge mycket av ett hösilage med bra värden? Kan det blir för mycket energi eller protein av grovfoder, så att det blir skadligt?
´

Eftersom hästen är en grovfoderomvandlare så är det bara att mata på med ensilage. För fetlagda pållar och de som kan få fång så är det ju givetvis eljest.

Troligen låg ts halt då. Fri tillgång betyder ju egentligen bara *mat hela tiden*, men det är ju alls inte säkert en häst trots det får i sig tillräckligt med fibrer.

TS-halten ligger på 65%, så det är inte såå illa.

Jag vet med ganska stor säkerhet att det beror på ensilaget, för när balen är nyöppnad har vi den "inhängnad", vilket gör att de stora hästarna kommer åt att äta fritt, men hon(b-ponny) får bara tag i det som faller ner, och under dessa 2-3 dagar det kan handla om innan balen går sönder och vi plockar bort inhängnaden, så är magen alldelses prima.

Problemet är alltså att hon får för mycket ensilage, hon skulle behöva ett med sämre värden alt. mindre mängd kompletterat med halm. Men då får hon gå ensam i en mindre hage, vilket inte är ett alternativ för mig. Därför försöker jag istället hitta något som kan balansera tarmfloran utan att jag behöver ändra något med ensilaget.

Enligt uträkning behöver hon 7-8 kg av detta ensilaget, vilket hon får i sig med råge, även under de dagar då balen är inhängnad.

Kan också vara så att balen inte är helt okej efter några dagar och din häst har en känslig mage.

Då hon är liten så äter hon av den delen som är närmast marken = den delen som är mest utsatt.

Kanske räcker det med att flytta balen?

Mvh

Tora

En bra teori, har inte funderat på om det kan vara så faktiskt. Balarna är inte dåliga, det håller vi god koll på, men det du säger om marken kan ju kanske stämma..balarna står dock på olika ställen varje gång, men jag vet inte hur länge de står, de äts av 4 hästar+ min ponny, så tippar på att varje bal står knappt en vecka?
Fast hon äter ju iof från marken även de dagar då balen är inhägnad, så det borde inte bli någon skillnad så sett då vi plockar bort inhägnaden..

Det optimala hade ju vart att bygga någon form av foderhäck som begränsar hennes ätande men samtidigt håller ensilaget fräscht.. men jag är inte sådär överdrivet händig tyvärr:rofl:

Senast ändrad:

*kl*

Kan man ge vanlig Proviva? Hur mycket ska man ge i så fall?

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang, du säger att din häst är tunn och behöver gå upp i vikt. Men sen säger du att du inte vill ge mer hösilage för att du räknat ut att det inte behövs? Antingen har du räknat fel dvs att du inte räknat på att hästen är i underhull eller så är din häst ingen tabellhäst, man kan inte gå efter en foderstat bara för att. Är hästen tunn så får du ändå lägga till.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Hästvård Min islandshäst blir ofta dålig i magen vintertid till och från. Förut har hon reagerat på hösilage, men i år får hon bara hö. Men...
2
Svar
27
· Visningar
3 243
Senast: Drago
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 082
Senast: Deluxe
·
Foder & Strö Hej! Min 4 åriga D-ponny på 144cm har nu, sedan han gick in från sommarbetet varit väldigt lös i magen. Tog och skickade in ett...
Svar
6
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar