Hållbarhet a la Ulla...

Hippocampus

Trådstartare
Hästarna får går ute utan täcke tills det är runt 0an. Hon klipper aldrig sina hästar då de inte svettas eftersom de inte rids i ridhus. Hon rider de ute, hon hoppar de utomhus som uppvärmning. Hon ger inte så mycket kraftfoder. Hon låter de leka av sig. Och där sitter hon, över 70 år, på sina GP-hästar.

Läste det häromdagen i tidning om hur hon (Ulla Håkanson) ser på hållbarhet. Och det som är bra är att det inte är prat från hennes sida, utan att hon faktiskt lever så! Jag har själv jobbat där och sett det själv.

Jag tycker det är så härligt!
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Vill minnas att det var hon som varmt rekommenderade träning i naturen (skogen) i ett repotage för länge sedan.. Då jag länge försökt få folk att inse vilka möjligheter som finns i naturen blev ju jag själaglad över detta :D
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Visst är det härligt! Dock så kan jag säga av erfarenhet, att rida ute trots låga temperaturer inte garanterar en osvettig häst ^^

Jag undrar om den generella tillgängligheten på ridbanor och ridhus gör att folk glömmer av "hur man gjorde förr"?
Föredrar i alla fall att jobba utomhus då det oftast innebär en annan framåtbjudning och kraft, fast jag tycker också det är väldigt trevligt med ridhus under blåsiga och ruggiga dgar ;)
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag tycker att hon är helt fantastisk men att inte svettas har inte med ridhus att göra. Hästar svettas olika och sätter olika mycket päls och täcken har inget med hållbarhet att göra?

Gissar att det är du som blandat ihop det?

Att hon rider GP-hästar vid 70 är väl inte så märkvärdigt heller, folk idag är pigga pensionärer, min egen mamma körde cykellopp i den åldern (innan hon fick cancer men det får ju även betydligt yngre)

Att rida ute och skutta lite hinder borde vara en sjävklarhet för alla ryttare.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag läste också den artikeln och blev otroligt inspirerad, hon är verkligen en förebild för mig! Det är kul att de lyfter fram en ryttare som går "mot strömmen", annars får man många gånger intrycket av att man måste rida och träna i ridhus fyra dagar i veckan för att komma nånstans.

Jag älskar att träna och utvecklas men jag rider väldigt sällan inne om jag inte rider för mina tränare. Där jag står, med många duktiga och ambitiösa tävlingsryttare, får jag intrycket av att man inte anses vara "seriös" om man föredrar att rida ut. Skogsridning verkar vara synonymt med kravlös ridning. Det är lite trist eftersom jag upplever att jag får så mycket gratis i form av framåtbjudning och arbetsglädje hos hästen. Det är sällan jag får mina hästar lika smidiga och genomarbetade som efter en lyckad skogstur, trots att de sköter det mesta jobbet själva.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Tur att du låter så positiv ;) Det där med klippning och ridhus kom med av farten då hon sa det i tidningen samt att jag aldrig sett henne klippa hästar och enligt henne, för att de inte rids i ridhus. Och jag har svårt att se att de hästar som varit hos henne inte svettas, det gör de, jag skötte ju dem, men aldrig i sådana mängder som de kan göra i ridhus (även om detta inte är en hållbarhetsfråga).

O jag tycker det är anmärkningsvärt att hon är över 70, dessutom varit sjuk, och fortfarande, typ 40 år efter hon red sitt första OS, har GP-hästar och satsar på OS i London.

Och hennes hästar håller. Det är skönt motpol till andra GP-människor och amatörer som klipper hästar hit o dit, rider i ridhus ofta, låter hästar vara inne 23 timmar på dygnet och de som aldrig låter sina hästar "busa".

Jag gillar Ulla :D
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag har själv jobbat där och sett det själv.

Jag har också sett det, provjobbade hos henne för ett par år sedan men kunde inte ta med min egen häst (sto) pga hennes hingst så det blev inget.. Haha, jag fick rida Alpen Top ute på en stor äng och hoppa lite små hinder (hopprädda jag :p).
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Det är suveränt. Hon behöver ju inte argumentera för sin sak heller. Hennes hästar och ridning talar sitt tydliga språk. Synd att det inte sprids bättre bara.
Lite o.t, men läste nyligen en hästtidning där elitryttare inom olika discipliner fick frågor om hästhållning. En av dem svarade att deras hästar gick ute väldigt mycket. De var ute hela 6 timmar varje dag (om det inte var dåligt väder eller isigt). En annas svarade att hon önskade att hästarna kunde gå ute mera, men markerna räckte inte riktigt till. De hästarna var ute minst 10 timmar om dagen. Hur man ser på saken är väldigt varierande.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag tycker visst att åldern 70 år är beundrasvärt på den nivå hon rider. Läste just artikeln där hon inte är främmande att starta OS 2012 om hon blir tillfrågad. Härlig inställning!

Off topic - varför lyfter vi inte fram den aspekten mer inom vår sport, att du är inte pensionär och utslagen vid 27, då har du precis börjat!

Ullas uteridning har ju varit allmänt känt i många år egentligen. Varför står inte hon som bättre mall för de yngre? Slår åldern tillbaka på henne där?

"Ulla är gammal och mossig - vi är unga och vet bättre" - attityd. kan det vara så?
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag tror faktiskt att det är så att många av de unga som rider på topphästar idag inte vågar rida ut på dom
av rädsla att de inte kan hantera hästarna då, eller att hästarna är inköpta när de är lite äldre och aldrig gått
ut i skogen och därmed får tokfnatt såfort de får känna lite granbarr under fötterna.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Hmm satt förra veckan och bläddrade en gammal tidning i stallet och läste just om Ulla och hur hon tränar sina hästar :)....

Jag gillar att hon rider utomhus och rider dressyr i skogen och på fälterna ...hon är en förebild helt klart
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Apropå utevistelse så hade jag i bakhuvudet när jag läste reportaget om Ulla i Hippson att hon förekom även i Hästmagazinet för bara någon månad sedan. Under rubriken "Ullas 17 bästa tips för lång hållbarhet" finns punkt 14:

"Hästarna bör komma ut i hage några timmar per dag (lite beroende på väder och vind). Ullas hästar släpps ut i var sin hage med frambensdamasker på. De brukar "säga till" när de vill in."

Även om jag också uppskattar hennes naturliga inställning till hästar och ridning, så fick den enskilda punkten mig att backa hem något. Det kan vara en olycklig formulering från reportern, men några timmar per dag i separata hagar, om det inte är dåligt väder, känns som 1800-tal efter att ha läst hennes uttalanden om hur viktigt det är att rida ute. Men jag förmodar att man ska bortse från den detaljen och fokusera på det positiva i stället...
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag vet ju ingenting om när jag inte var där men när jag var där gick de ute 8 timmar typ, beroende på ridning osv. Vad det riktigt gris-väder så gick de ute kanske 4-6 timmar beroende på. Man är ju alltid på gården så det är ju bara att ta in och ut dem direkt hur vädret är.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag tror att många (de flesta jag träffat på) blir rädda för att ses som icke seriösa skogsmullar om de rider ut.

Jag frågade en gång en lite yngre tjej (med dyr importerad dressyrhäst) om hon ville skritta ut med mig någon dag (jag och mitt kallblod då...). Hon svarade att hon hatar kallblod och att hon verkligen inte rider ut!

Sen finns det ju förstås sådana som Ulla, men de syns och hörs kanske inte lika mycket som de andra (som ofta gärna står i ramjuset med dyr häst och fin utrustning). :)
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Det tror jag med. Och framförallt om man köper sig bra hästar direkt, många ungar kan inte rida idag, de åker på dessa välutbildade hästar och bara svänger runt en bana osv.

Ulla har ju också haft (har?) hästar som aldrig varit uteridna ngngång. Jag hade hand om en valack där som aldrig gått i hage i hans liv, eller blivit uteriden alls. Snacka om chock när han kom till Ulla. Men han släpptes i hage och reds på "Ulla-manér" i skogen, så han lärde sig ganska kvickt.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Och de flesta som jag träffat är faktiskt rädda för hästarna när de skenar, står på
bakbenen, springer baklänges, kastar sig i diken och så vidare i skogen.

Oftast så har de bästa hästarna en hel del nerv, och är dessa hästar inte vana att gå i skogen
så är det ganska lätt hänt att de blir skogstokiga när de kommer ut.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Hur gör ni med era lurviga islandshästar nu till hösten/vintern. Vill gärna höra lite tankar angåenge klippning och skötsel när...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: sichbr
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 402
Senast: Ms_Antrop
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 776
Senast: axel
·
Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp