Hallands ridled?

LouiseHellstrom

Trådstartare
Hejj!!
Jag undrar om det är någon här som ridit Kungsbacka ridled? eller någon annan ridled?
Är en 3 åring för ung för en ridled? (ca 7 mil)? MvH Louise:bump:

Sv: Hallands ridled?

Nej, jag har ingen erfarenhet av de ridleder du nämner.
Men jag skulle aldrig dra ut en 3-årig häst på en 7 mil lång tur :(

Immer

7 mil för en 3åring låter inte alls bra! De flesta (antagligen alla) 3 åringar har inte tillräckligt med muskler och kondition för att klara en sådan lång tur, låter alldeles för mycket. Min 3 åring går aldrig mer än ca 10 km och mest i skritt för att få upp konditionen och bygga muskler. 7 mil kanske hon kan klara om 1-2 år...

Hej!

Nej, inte heller jag har givit mig ut på någon av ridlederna, men är mycket starkt frestad. Verkar trevligt!

Jag tycker visst du kan rida en tur på en ridled med en 3 åring om du inte har tänk rida 7 mil på en och samma dag. Det är ju hela poängen med ridleden att det skall gå långsamt, finnas övernattning och mer ses som semmester för dig och din häst. Bra miljöträning för den unga hästen om du dessutom har någon äldre häst med på turen och roligt med sällskap för dig som ryttare. Någon att spela kort med vid lägerelden på kvällen. Låter inte fel i mina öron!

Det är säkert en mysig ridled!:)
Men en treåring är lite väl ung för en sån distanssträcka!
Men visst, om du har med en annan äldre lugn häst & tar korta lugna etapper med vila mellan varje så kan det nog bli bra miljöträning!

Jag red Skagern runt i sommras, det var en kanonfin led och rekommenderas varmt!
Dock skulle jag ALDRIG rida en lång flerdagarsritt på en treåring!! Det tar enormt på hästarna att gå långa sträckor på nya vägar i flera dagar.
Även mina vältränade äldre hästar behövde pauser ibland för att spara ryggen(enkel regel är att man går 10 minuter per timme). Eftersom man är på nya ställen varje kväll kan det bli lite si och så med avkoppling och vila också om man inte som jag har tur och har kloka hästar som sover när de kommer åt;) Våra hästar var barfota, boots fanns med men behövdes inte spec ofta (det var nån sträcka täckgrus på en skogsmaskinväg... där använde vi boots)

Ett par bilder från våran ritt:

PDRM0031.jpg

Paus på café

PDRM0006.jpg

En av de mysiga skogsvägarna

/Migo

Gud va mysigt det ser ut!! :)
Jag skulle också vilja testa det nångång! Men skulle inte heller ta nån av unghästarna på en sån lång tur... (ev. om man kunde rida en liten del av leden sedan transportera hem dem igen, men då måste man ju bo i närheten...)

Okej! Tack för alla svar! Vi har räknat ut att det tar ca en helg, men man får ju se hur väl välutvecklad hästen är och så innan man bestämmer sig för ngt!

Tack iaf :) MvH Louise

3 år är för ungt ja precis som de andra skrev.
Ville bara säga att tar ni ridleden lite längre ner, rättare sagt kommer till hylte trakten så är ni varmt välkommna att slagga hos mig!! :rofl:

/Martina som bor på ridleden i Halland

nejnejnej- det spelar ingen roll hur "välutvecklad" hästen är vid tre års ålder är det för tidigt att rida en sån led! Ha med den som handhäst om den nödvändligt ska med, men RID INTE en så ung häst SÅ LÄNGE/Långt!!

Sju mil på en helg kräver både att hästen är äldre än tre år och är igång! Även om man tar det lugnt så är det ju en lång bit & gå...
Bättre & ta en liten del på leden bara över dagen?

Jag har inte ta med min häst ut heller.. bara undrade vad ni tyckte. Så ni inte trodde att jag verkli9gen skulle görat ;)

ja det tror jag att du gör! frågar du så ha du ju för avsikt att göra det.

För det första så vad det min kompis, hennes häst är 3 år och hon hadefrågat mig om vi kunde ta en ridled med våra treåringar. Jag tyckte det lät som en påtagligt dålig idé men skulle ändå höra mig för vad andra tykte och om du läser så finns det delade meningar om det.

Så tro vad du vill!

Vi har länge funderat på att rida längs ridleden, men eftersom våra skogsmulleskruttar inte är i så jättebra kondition så hade vi bara tänkt att rida en liten bit på leden. Kanske en övernattning och då ingen längre sträcka.

Vi har börjat träna lite mer nu och förhoppningsvis är de i fin form till nästa vår, så då tänkte vi välja ut en liten fin bit av ridleden och ta hästaran dit och hem med transport. Sen finns det ju massa bönder som man kan stanna hos över natten. Så vi kommer nog inte rida så värst långt, men det hade varit kul att komma ut ändå.

Jag tycker inte heller att ni ska rida hela leden, men säg om hästarna är vana vid 2-3 timmars skrittrundor (bara ett exempel, jag vet ju inte hur tränade era hästar är), så rid ungefär den biten på ridleden, ni kan ju börja och sluta var ni vill, så kan ni åka hem sen när hästarna verkar nöjda. Se till att ta det lugnt bara.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 527
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: seahawk
·
Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 226
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix