TheRedLightning
Trådstartare
Ja, finns det något bra knep för att hålla underskänklarna på plats så de inte åker fram och tillbaka (speciellt i trav)?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Något knep finns nog inte, det handlar snarare om att hitta rätt position i sadeln från höften och nedåt, då kommer skänklarna hamna och stanna på rätt plats. Och kunna kontrollera hjälpgivningar och inte fastna i en klämmande, tillbakadragen skänkel texJa, finns det något bra knep för att hålla underskänklarna på plats så de inte åker fram och tillbaka (speciellt i trav)?
Hur vet man att sadeln passar ryttaren? Tänker mest på t ex ridskolor där hästarna redan har sadlar som passar dom.Något knep finns nog inte, det handlar snarare om att hitta rätt position i sadeln från höften och nedåt, då kommer skänklarna hamna och stanna på rätt plats. Och kunna kontrollera hjälpgivningar och inte fastna i en klämmande, tillbakadragen skänkel tex
En sadel som passar häst och ryttare hjälper också lång väg!
En sadel som passar sätter ryttaren "rätt", du får en lodrät sits när du sätter dig i sadeln. Sen kan det givetvis, pga ryttaren, bli fel sits även i den bästa sadeln när vi spänner oss, kniper med knän och sånt. Men det är ju inte sadelns fel På ridskolor är det ju jättesvårt, finns tyvärr inga sadlar som passar alla.Hur vet man att sadeln passar ryttaren? Tänker mest på t ex ridskolor där hästarna redan har sadlar som passar dom.
Det är mer dressyrsadlar som är bättre för det? Vet när jag tittar på hoppning så ser det ut som att väldigt många ryttare hamnar i stolsits. Ridskolor har oftast bara en sadel till hästarna och då är det väldigt ofta en allroundsadel, eller det kanske inte spelar någon roll?En sadel som passar sätter ryttaren "rätt", du får en lodrät sits när du sätter dig i sadeln. Sen kan det givetvis, pga ryttaren, bli fel sits även i den bästa sadeln när vi spänner oss, kniper med knän och sånt. Men det är ju inte sadelns fel På ridskolor är det ju jättesvårt, finns tyvärr inga sadlar som passar alla.
Saaay whaaaat?!Man kan använda sporremmar för att fästa stigbyglarna vid sadelgjorden/schabraket. Det var populärt bland hoppryttare för ca 10 år sedan iaf. Men det ökar risken för olyckor och funkar nog inte heller om man har längre läder. Själv har jag aldrig testat, tycker det verkar farligt.
Bra sadel kan nog underlätta men grundproblemet är sitsen/balansen. Jag vet inte vad just pendlande skänkel brukar kunna bero på men gissar på trampet/placering av stigbygeln kanske? Eller stelhet? Be ridläraren om hjälp med sitsen och/eller läs böcker och fundera på vad just du kan behöva ändra på. Jag skulle också testa att stretcha innan ridningen. Själv har jag svårt att få till en bra sits om jag inte stretchar höften regelbundet.
@RedHyuuga
Man kan ta ett kliv fram med ena benet och lägga vikten där samtidigt som överkroppen är upprätt så att man streckar ut det bakre benets höftböjare. Sedan finns det en variant där man ligger med halva kroppen(ena sidan) på en bänk/soffkant eller liknande medan andra benet är böjt och framåt... svårt att förklara den.
Det är alltid mycket svårare att sitta rätt om inte hästen går rätt. Dels har man ju fullt upp med att försöka få ordning på hästen och dels kommer man oftast inte ner i sadeln ordentligt. Så vad man sitter på för häst spelar stor roll. Det kan också variera under passets gång, ju bättre och mer självbärig häst, desto lättare att sitta bra.
Jag märker också stor skillnad i sitsen nu när jag rider mer sällan. Jag orkar inte sitta lika bra ett helt pass, är inte lika stark i bålen. Tidigare när jag red 1-2 pass per dag var jag mycket starkare och stabilare. Så bålstyrka spelar också roll. Om du upplever att det är just hästar som är lite starka som du sitter sämst på, så kan det också vara så att du inte använder magmusklerna ordentligt? En stark eller springig häst ska inte få dig ur balans. Sitsen bör vara så stabil att du inte rubbas ur din position(viss spänning i bålen) utan kan använda sitsen för att påverka hästen.
Jag har funderat många gånger på hur man slappnar av i knän och lår? Vet att de sagt det innan till mig, men då har jag själv upplevt det som om de redan är avslappnande. Så jag förstår inte riktigt hur man ska få ett knä/lår att bli mer avslappnat än avslappat?Slappna av i lår och knän, knip inte. Och lägg lite mer tryck i stigbyglarna. Det borde få underskänkeln stadig, och samtidigt förbättra övriga sitsen ytterligare.
Jag brukar börja varje pass med att först sära på benen och dra knäna uppåt och utåt, så jag bara sitter med bara rumpan som kontakt mot sadel/häst. Sedan stå rakt upp i sadeln (inte fältsitts utan försöka behålla kroppshållningen fast jag rest mig upp) slappna av i knä och lår och verkligen få tryck under foten av stigbygeln. Hitta min mittpunkt och balans. Så försöka jag behålla känslan av avslappnade knän/lår och tryck under foten. Gärna lite mer tryck på stortåsidan än lilltåsidan.
Lycka till!
Ja, finns det något bra knep för att hålla underskänklarna på plats så de inte åker fram och tillbaka (speciellt i trav)?
Träna upp bålen och bli starkare i den så du inte balanserar dig med skänklarna. Det är inte sällan som man inte kan slappna av pga att balansen och styrkan inte räcker till.Jag har funderat många gånger på hur man slappnar av i knän och lår? Vet att de sagt det innan till mig, men då har jag själv upplevt det som om de redan är avslappnande. Så jag förstår inte riktigt hur man ska få ett knä/lår att bli mer avslappnat än avslappat?
Tyvärr går inte sadelproblemet att lösa när man rider t ex ridskolehästar. :/Jag har också haft problem med vinglig underskänkel. Mitt tråkiga svar blir att sadeln är/var minst 80% av problemet och lösningen för mig. Den sista delen hänger på min egen styrka och stabilitet i sadeln.
Men sadeln är verkligen A och O. En sadel som ger tillräckligt stöd, och som ligger i korrekt balans och är rätt storlek, är det som gör mest skillnad för mina viftande underskänklar.
Kan det vara så enkelt?Träna upp bålen och bli starkare i den så du inte balanserar dig med skänklarna. Det är inte sällan som man inte kan slappna av pga att balansen och styrkan inte räcker till.
Kan det vara så enkelt?
Det jag funderar på är hur man tränar bålen? Jag har försökt göra sitt-ups men gör antagligen något fel då de inte ger någonting.. känner mig lite som ett stort misslyckande, som trots försök inte lyckas. :/
Googla stretch av höftböjare så är det lättare att se hur du ska göra.Tyvärr går inte sadelproblemet att lösa när man rider t ex ridskolehästar. :/