Hålla underskänklarna på plats

TheRedLightning

Trådstartare
Ja, finns det något bra knep för att hålla underskänklarna på plats så de inte åker fram och tillbaka (speciellt i trav)? :)

Ja, finns det något bra knep för att hålla underskänklarna på plats så de inte åker fram och tillbaka (speciellt i trav)? :)
Något knep finns nog inte, det handlar snarare om att hitta rätt position i sadeln från höften och nedåt, då kommer skänklarna hamna och stanna på rätt plats. Och kunna kontrollera hjälpgivningar och inte fastna i en klämmande, tillbakadragen skänkel tex :)
En sadel som passar häst och ryttare hjälper också lång väg!

Något knep finns nog inte, det handlar snarare om att hitta rätt position i sadeln från höften och nedåt, då kommer skänklarna hamna och stanna på rätt plats. Och kunna kontrollera hjälpgivningar och inte fastna i en klämmande, tillbakadragen skänkel tex :)
En sadel som passar häst och ryttare hjälper också lång väg!
Hur vet man att sadeln passar ryttaren? Tänker mest på t ex ridskolor där hästarna redan har sadlar som passar dom.

Hur vet man att sadeln passar ryttaren? Tänker mest på t ex ridskolor där hästarna redan har sadlar som passar dom.
En sadel som passar sätter ryttaren "rätt", du får en lodrät sits när du sätter dig i sadeln. Sen kan det givetvis, pga ryttaren, bli fel sits även i den bästa sadeln när vi spänner oss, kniper med knän och sånt. Men det är ju inte sadelns fel ;) På ridskolor är det ju jättesvårt, finns tyvärr inga sadlar som passar alla.

En sadel som passar sätter ryttaren "rätt", du får en lodrät sits när du sätter dig i sadeln. Sen kan det givetvis, pga ryttaren, bli fel sits även i den bästa sadeln när vi spänner oss, kniper med knän och sånt. Men det är ju inte sadelns fel ;) På ridskolor är det ju jättesvårt, finns tyvärr inga sadlar som passar alla.
Det är mer dressyrsadlar som är bättre för det? Vet när jag tittar på hoppning så ser det ut som att väldigt många ryttare hamnar i stolsits. Ridskolor har oftast bara en sadel till hästarna och då är det väldigt ofta en allroundsadel, eller det kanske inte spelar någon roll?

Man kan använda sporremmar för att fästa stigbyglarna vid sadelgjorden/schabraket. Det var populärt bland hoppryttare för ca 10 år sedan iaf. Men det ökar risken för olyckor och funkar nog inte heller om man har längre läder. Själv har jag aldrig testat, tycker det verkar farligt.

Bra sadel kan nog underlätta men grundproblemet är sitsen/balansen. Jag vet inte vad just pendlande skänkel brukar kunna bero på men gissar på trampet/placering av stigbygeln kanske? Eller stelhet? Be ridläraren om hjälp med sitsen och/eller läs böcker och fundera på vad just du kan behöva ändra på. Jag skulle också testa att stretcha innan ridningen. Själv har jag svårt att få till en bra sits om jag inte stretchar höften regelbundet.

Man kan använda sporremmar för att fästa stigbyglarna vid sadelgjorden/schabraket. Det var populärt bland hoppryttare för ca 10 år sedan iaf. Men det ökar risken för olyckor och funkar nog inte heller om man har längre läder. Själv har jag aldrig testat, tycker det verkar farligt.

Bra sadel kan nog underlätta men grundproblemet är sitsen/balansen. Jag vet inte vad just pendlande skänkel brukar kunna bero på men gissar på trampet/placering av stigbygeln kanske? Eller stelhet? Be ridläraren om hjälp med sitsen och/eller läs böcker och fundera på vad just du kan behöva ändra på. Jag skulle också testa att stretcha innan ridningen. Själv har jag svårt att få till en bra sits om jag inte stretchar höften regelbundet.
Saaay whaaaat?! :eek: :eek: :eek:
Det där med sporremmarna tyckte jag låter farligt, precis som du. Då kunde man väl nästan lika gärna ha stigläder och stigbyglar som sitter fast i sadeln och inte kan röra sig en millimeter (typ fastgjutet i sadeln). Sen tror jag det blir svårt när man ska t ex forma hästen, att flytta ena skänkeln något bakåt/framåt, det kan man inte göra om stigbygeln sitter fast. :crazy:

Hm, stretcha höften säger du? Finns det någon bra övning/metod för det? Det jag själv har märkt är att det är svårare att få till en bra sits med en häst som ångar på så att säga, känns nästan som om man inte hinner med riktigt. Kanske spelar det roll också?

@RedHyuuga

Man kan ta ett kliv fram med ena benet och lägga vikten där samtidigt som överkroppen är upprätt så att man streckar ut det bakre benets höftböjare. Sedan finns det en variant där man ligger med halva kroppen(ena sidan) på en bänk/soffkant eller liknande medan andra benet är böjt och framåt... svårt att förklara den.

Det är alltid mycket svårare att sitta rätt om inte hästen går rätt. Dels har man ju fullt upp med att försöka få ordning på hästen och dels kommer man oftast inte ner i sadeln ordentligt. Så vad man sitter på för häst spelar stor roll. Det kan också variera under passets gång, ju bättre och mer självbärig häst, desto lättare att sitta bra.

Jag märker också stor skillnad i sitsen nu när jag rider mer sällan. Jag orkar inte sitta lika bra ett helt pass, är inte lika stark i bålen. Tidigare när jag red 1-2 pass per dag var jag mycket starkare och stabilare. Så bålstyrka spelar också roll. Om du upplever att det är just hästar som är lite starka som du sitter sämst på, så kan det också vara så att du inte använder magmusklerna ordentligt? En stark eller springig häst ska inte få dig ur balans. Sitsen bör vara så stabil att du inte rubbas ur din position(viss spänning i bålen) utan kan använda sitsen för att påverka hästen.

Slappna av i lår och knän, knip inte. Och lägg lite mer tryck i stigbyglarna. Det borde få underskänkeln stadig, och samtidigt förbättra övriga sitsen ytterligare.

Jag brukar börja varje pass med att först sära på benen och dra knäna uppåt och utåt, så jag bara sitter med bara rumpan som kontakt mot sadel/häst. Sedan stå rakt upp i sadeln (inte fältsitts utan försöka behålla kroppshållningen fast jag rest mig upp) slappna av i knä och lår och verkligen få tryck under foten av stigbygeln. Hitta min mittpunkt och balans. Så försöka jag behålla känslan av avslappnade knän/lår och tryck under foten. Gärna lite mer tryck på stortåsidan än lilltåsidan.

Lycka till!

• Gilla
Reactions: Ray
@RedHyuuga

Man kan ta ett kliv fram med ena benet och lägga vikten där samtidigt som överkroppen är upprätt så att man streckar ut det bakre benets höftböjare. Sedan finns det en variant där man ligger med halva kroppen(ena sidan) på en bänk/soffkant eller liknande medan andra benet är böjt och framåt... svårt att förklara den.

Det är alltid mycket svårare att sitta rätt om inte hästen går rätt. Dels har man ju fullt upp med att försöka få ordning på hästen och dels kommer man oftast inte ner i sadeln ordentligt. Så vad man sitter på för häst spelar stor roll. Det kan också variera under passets gång, ju bättre och mer självbärig häst, desto lättare att sitta bra.

Jag märker också stor skillnad i sitsen nu när jag rider mer sällan. Jag orkar inte sitta lika bra ett helt pass, är inte lika stark i bålen. Tidigare när jag red 1-2 pass per dag var jag mycket starkare och stabilare. Så bålstyrka spelar också roll. Om du upplever att det är just hästar som är lite starka som du sitter sämst på, så kan det också vara så att du inte använder magmusklerna ordentligt? En stark eller springig häst ska inte få dig ur balans. Sitsen bör vara så stabil att du inte rubbas ur din position(viss spänning i bålen) utan kan använda sitsen för att påverka hästen.

Hmm, provade precis den första du beskrev om höftböjare. Tog ett kliv framåt med överkroppen upprätt. Det som hände var att jag stretchade vaden(?) och det gjorde ont i korsryggen, undra om jag gjorde något fel..? :crazy:

Jag tror inte jag har några magmuskler, för oftast efter att jag ridit har jag ont i ryggen. Använde förvisso magen idag när jag satt ner i traven (eller snarare försökte sitta ner). Vet inte riktigt när jag använder den eller hur man använder den. I traven så bara är den där när jag sitter ner, i skritten är den inte där.. galoppen vet jag inte riktigt, hinner inte tänka/känna efter då. Finns det något man kan tänka på så att magmusklerna alltid är aktiverade så att säga?

Slappna av i lår och knän, knip inte. Och lägg lite mer tryck i stigbyglarna. Det borde få underskänkeln stadig, och samtidigt förbättra övriga sitsen ytterligare.

Jag brukar börja varje pass med att först sära på benen och dra knäna uppåt och utåt, så jag bara sitter med bara rumpan som kontakt mot sadel/häst. Sedan stå rakt upp i sadeln (inte fältsitts utan försöka behålla kroppshållningen fast jag rest mig upp) slappna av i knä och lår och verkligen få tryck under foten av stigbygeln. Hitta min mittpunkt och balans. Så försöka jag behålla känslan av avslappnade knän/lår och tryck under foten. Gärna lite mer tryck på stortåsidan än lilltåsidan.

Lycka till!
Jag har funderat många gånger på hur man slappnar av i knän och lår? Vet att de sagt det innan till mig, men då har jag själv upplevt det som om de redan är avslappnande. Så jag förstår inte riktigt hur man ska få ett knä/lår att bli mer avslappnat än avslappat? :confused:

Rid barbacka! När man rider med sadel är det så lätt att "fuska", man kan ta spjärn både här o där. Genom att rida barbacka tränar man upp sin balans och får bättre bålstabilitet. Att man sitter rakt upp och ner är A o O för att kunna hjälpa hästen och störa den så lite som möjligt!

I början kan det vara obalanserat och man försöker knipa sig fast med knäna, men med tiden "tappar" man ner benen och lär sig sitta rakt över hästen och håller balansen med överkroppen istället för i stigbyglarna!

Jag har funderat många gånger på hur man slappnar av i knän och lår? Vet att de sagt det innan till mig, men då har jag själv upplevt det som om de redan är avslappnande. Så jag förstår inte riktigt hur man ska få ett knä/lår att bli mer avslappnat än avslappat? :confused:
Träna upp bålen och bli starkare i den så du inte balanserar dig med skänklarna. Det är inte sällan som man inte kan slappna av pga att balansen och styrkan inte räcker till.

Trampar ner hälen ordentligt, stigbygeln under framvalvet på foten, lagom långa läder och jag sitter som en smäck i min bomlösa sadel (skön som en soffa med djup sits) Bekväma jag!

Jag har också haft problem med vinglig underskänkel. Mitt tråkiga svar blir att sadeln är/var minst 80% av problemet och lösningen för mig. Den sista delen hänger på min egen styrka och stabilitet i sadeln.

Men sadeln är verkligen A och O. En sadel som ger tillräckligt stöd, och som ligger i korrekt balans och är rätt storlek, är det som gör mest skillnad för mina viftande underskänklar.

Jag har också haft problem med vinglig underskänkel. Mitt tråkiga svar blir att sadeln är/var minst 80% av problemet och lösningen för mig. Den sista delen hänger på min egen styrka och stabilitet i sadeln.

Men sadeln är verkligen A och O. En sadel som ger tillräckligt stöd, och som ligger i korrekt balans och är rätt storlek, är det som gör mest skillnad för mina viftande underskänklar.
Tyvärr går inte sadelproblemet att lösa när man rider t ex ridskolehästar. :/

Träna upp bålen och bli starkare i den så du inte balanserar dig med skänklarna. Det är inte sällan som man inte kan slappna av pga att balansen och styrkan inte räcker till.
Kan det vara så enkelt?
Det jag funderar på är hur man tränar bålen? Jag har försökt göra sitt-ups men gör antagligen något fel då de inte ger någonting.. känner mig lite som ett stort misslyckande, som trots försök inte lyckas. :/

Kan det vara så enkelt?
Det jag funderar på är hur man tränar bålen? Jag har försökt göra sitt-ups men gör antagligen något fel då de inte ger någonting.. känner mig lite som ett stort misslyckande, som trots försök inte lyckas. :/

Jag tror du behöver hjälp med träningen, både med den egna träningen och med ridningen. Det går inte att läsa sig till hur det ska kännas, du måste få hjälp att hitta dit, igen och igen. Precis när det känns rätt, så du vet vad du strävar efter.

Det går inte riktigt att säga vad du gör för fel i din träning, men det är ju uppenbarligen något eftersom bålträning verkligen känns när den utförs rätt.

För att få rätt tonus i skänkel krävs balans i bäcken. Att du inte kniper eller drar upp benen (omedvetet). När jag sitter korrekt känns det som att knäet pekar "rätt ner i backen", om man huggit av underbenet. Det är jättesvårt att förklara.

Det absolut viktigaste är att INTE, ALDRIG NÅGONSIN trampa ner hälen! Det skapar spänning i precis fel muskler i benet. När resten av skänken är på plats och med rätt tonus, kommer hela benets tyngd att vila i stigbygeln och du har ett automatiskt stöd. Hälen kommer då att "droppa ner" en smula av sin egen tyngd. Den ska inte pressas ner.

Tyvärr går inte sadelproblemet att lösa när man rider t ex ridskolehästar. :/
Googla stretch av höftböjare så är det lättare att se hur du ska göra.
Kan även googla efter avsuttna ryttarövningar, eller övningar för bålstyrka. Det finns precis huuuur mycket som helst, sen beror det ju på vad du har tillgång till för "redskap" hemma. Jag tycker lätt det är värt att gå på gym/gruppträning ett par gånger i veckan.

Angående sitsen så är det bara träning, tränin och åter träning som gäller. Det finns inget någon kan säga till dig för att din sits plötsligt ska bli bra. Du kan få tips som hjälper på vägen men det är svårt utan att se ryttaren live. Hur du upplever din sits behöver inte alls stämma överens med hur en rutinerad instruktör ser det.
Det är svårt med sitsen då t.ex. spänningar i höfterna kan ge problem i axlarna och nacken. Då hjälper det inte hur mycket du försöker ändra din position vid axlar/nacke för problemet sitter i höfterna.
Att träna upp styrkan i kroppen är dock aldrig fel och något du kommer ha nytta av på häst ryggen oavsett.
När det gäller sadel, så visst, det är lättare i en sadel som passar din kropp, men det går att sitta i de flesta sadlar. Det "problemet" finns ju på alla ridskolor, det går inte att ha hur många sadlar som helst till varje häst. Så länge en rider på ridskola får ma se det som bra träning att kunna sitta i vilken sadel som helst, och verkligen bli stark i sin sits.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 249
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar