Hålla underskänklarna på plats

Axel, knä och armarna. Fast armar och axel brukar bara bli ena sidan, väldigt sällan bägge på samma gång. :/

Låter som att du kanske borde gå till en sjukgymnast, det låter inte bra om du får så ont av att rida? Eller menar du att du blir trött och får mjölksyra?

Låter som att du kanske borde gå till en sjukgymnast, det låter inte bra om du får så ont av att rida? Eller menar du att du blir trött och får mjölksyra?
Nej, får bara ont i axel/armarna när jag rider en "stark"/springig häst. Knäna får jag heller inte ont i jämt, har inte riktigt hittat något samband när jag får ont vs när jag inte får ont. :/

Nej, får bara ont i axel/armarna när jag rider en "stark"/springig häst. Knäna får jag heller inte ont i jämt, har inte riktigt hittat något samband när jag får ont vs när jag inte får ont. :/
Du låser dig antagligen. Tror att du behöver lite gammal hederlig gymnastik på häst ryggen, dvs rida utan tyglar över stuts serier samtidigt som du sjunger och dansar till hey macarena :rofl:. Väldigt effektivt för att slappna av och bli säker i sadeln:up:.

Jag hade väldigt stora problem med att jag låste hela vänstersidan då jag red, kunde inte ens ta ett ledande tygel tag för att kroppen tog emot.
Red mycket på enhands fattning men förde vänsterhanden som om jag hade tygel i den och gjorde då överdrivet stora rörelser, gjorde alla balans övningar och strech övningar jag kunde och kämpade väldigt hårt med det. Nu så är det mycket bättre men är fortfarande mycket oliksidig.

Du låser dig antagligen. Tror att du behöver lite gammal hederlig gymnastik på häst ryggen, dvs rida utan tyglar över stuts serier samtidigt som du sjunger och dansar till hey macarena :rofl:. Väldigt effektivt för att slappna av och bli säker i sadeln:up:.

Jag hade väldigt stora problem med att jag låste hela vänstersidan då jag red, kunde inte ens ta ett ledande tygel tag för att kroppen tog emot.
Red mycket på enhands fattning men förde vänsterhanden som om jag hade tygel i den och gjorde då överdrivet stora rörelser, gjorde alla balans övningar och strech övningar jag kunde och kämpade väldigt hårt med det. Nu så är det mycket bättre men är fortfarande mycket oliksidig.
Hm, vad är det för skillnad på "låsning" och spänner sig? Försöker förstå skillnaden så jag vet vilket det är som gäller för mig. :confused:

Hm, vad är det för skillnad på "låsning" och spänner sig? Försöker förstå skillnaden så jag vet vilket det är som gäller för mig. :confused:
För mig är en låsning att du spänner dig så mycket att du inte kan utföra ngt rörelsemönster, t ex föra armen ut från kroppen, hålla ut benet från hästens sida eller inte vrida dig åt ena sida.
behöver inte vara hela tiden eller på alla hästar.

Bara att du fastnar i en rörelse pga spänningarna.

För mig är en låsning att du spänner dig så mycket att du inte kan utföra ngt rörelsemönster, t ex föra armen ut från kroppen, hålla ut benet från hästens sida eller inte vrida dig åt ena sida.
behöver inte vara hela tiden eller på alla hästar.

Bara att du fastnar i en rörelse pga spänningarna.
Näe, det där stämmer inte in på mig, så då kan jag utesluta låsning i alla fall. Tror mer på spänningar, som kanske kommer från jobbet, som påverkar ridningen också? Har funderat på att gå till en massör och knåda ut muskler, men det blir aldrig av eller om jag skulle gå till en kiropraktor, men jag vet inte.. :/

Näe, det där stämmer inte in på mig, så då kan jag utesluta låsning i alla fall. Tror mer på spänningar, som kanske kommer från jobbet, som påverkar ridningen också? Har funderat på att gå till en massör och knåda ut muskler, men det blir aldrig av eller om jag skulle gå till en kiropraktor, men jag vet inte.. :/
Värm upp innan ridning, ut och jogga eller någonting så du är avslappnad i kroppen, kör något styrkepass eller något innan. Lättare ofta att slappna av då.

Värm upp innan ridning, ut och jogga eller någonting så du är avslappnad i kroppen, kör något styrkepass eller något innan. Lättare ofta att slappna av då.
Det enda "problem" jag ser med det är t ex måndagar då jag jobbar tills 17 och sen har ca 30 min bilresa till ridskolestallet och ridningen börjar 18:15, i bästa fall kan jag sluta 17, oftast blir det dock 17:30 och det är ofta en häst att göra i ordning. Så det blir lite stressigt. Frågan är hur man ska "klämma" in att värma upp innan just den dagen i alla fall? :confused:

Det enda "problem" jag ser med det är t ex måndagar då jag jobbar tills 17 och sen har ca 30 min bilresa till ridskolestallet och ridningen börjar 18:15, i bästa fall kan jag sluta 17, oftast blir det dock 17:30 och det är ofta en häst att göra i ordning. Så det blir lite stressigt. Frågan är hur man ska "klämma" in att värma upp innan just den dagen i alla fall? :confused:
Gör det samtidigt som du gör i ordning hästen, lite strechning här och där och led hästen några varv innan du hoppar upp.
Så att du får röra på dig och mjuka upp kroppen.

Varför inte sluta på ridskolan och börja rida för en tränare istället, kanske börja med en i centrerad ridning? :)

Varför inte sluta på ridskolan och börja rida för en tränare istället, kanske börja med en i centrerad ridning? :)
Dels för att jag rider för en bra ridlärare på ridskolan, samt att min grupp är så himla härlig. Har dock funderat på att gå ner på halvtid och bara rida varannan vecka och sen rida privat den andra tiden så att säga.

Gör det samtidigt som du gör i ordning hästen, lite strechning här och där och led hästen några varv innan du hoppar upp.
Så att du får röra på dig och mjuka upp kroppen.
Hur stretchar man samtidigt som man gör i ordning hästen? Från en som knappt ens kan stretcha vanligt... :/

Du behöver helt klart målinriktad träning. Inte träning för att "gruppen är härlig". Vill du ha socialt umgänge är det ju jättebra, att gruppen är härlig. Vill du lära dig rida och få hjälp med dina problem - hitta en tränare som är villig att ta sig an den sortens träning.

Jag fick köra genom halva Skåne fem dagar/vecka för att hitta rätt tränare och få till träning som verkligen gav något. Det går inte att få allt precis upplagt som man vill. Det krävs en väldigt duktig tränare och en bra teori bakom för att kunna lära om felaktig ridning. Och det går knappast att åtstadkomma på en lektion i grupp.

Vet du inte hur det ska kännas när det är rätt, är det heller ingen idé att leta. Du vet ju inte när du kommer rätt i någon detalj.

Dels för att jag rider för en bra ridlärare på ridskolan, samt att min grupp är så himla härlig. Har dock funderat på att gå ner på halvtid och bara rida varannan vecka och sen rida privat den andra tiden så att säga.

Aah ok, förstår precis! Har ingen egen häst än, men kommer väl stå inför samma dilemma i framtiden :p
Man får väl skrapa en trisslott och hoppas på det bästa :D

På vilket sätt är ridläraren bra? Du kommer ju samtidigt inte framåt. Det är ju mycket basic som du behöver hjälp med som jag lite är förvånad att inte ridläraren tagit upp. Som tex hur sittbenen och sitsen överlag påverkar hästen. Utan den grunden är det svårt att komma någonstans.

På vilket sätt är ridläraren bra? Du kommer ju samtidigt inte framåt. Det är ju mycket basic som du behöver hjälp med som jag lite är förvånad att inte ridläraren tagit upp. Som tex hur sittbenen och sitsen överlag påverkar hästen. Utan den grunden är det svårt att komma någonstans.
För att hon ger oss alltid feedback efter avslutat pass på vad som gick bra och vad som gick dåligt. Sen kanske text får det att låta som om jag inget kan, men jag har lärt mig otroligt mycket sen jag började rida för henne. Ska även rida privat för henne då jag tror det blir bättre för då kan hon ge all sin uppmärksamhet på mig, i en grupp blir det lite att dom som rider bra hamnar lite i skymundan och de som har större problem får hjälp först.
Därför jag funderat över att gå ner i halvtid och rida mer privat, har inte ridit privat än pga ekonomin, men den börjar reda ut sig nu.

Ett tillägg kanske borde vara att jag är väldigt frågvis och nyfiken trots att jag kanske egentligen kan/vet, bara för att jag blir osäker och inte litar på mig själv att jag faktiskt kan osv. :/

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 249
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar