Hålla underskänklarna på plats

Vanegrej oftast. Om jag hade haft ett uppehåll, hästen kanske vilat någon vecka eller två så kunde jag få ont dom i början, släppte oftast tredje dagen. Plus att det även kan ha med sadeln att göra. Jag har heller inget fett så att säga och det har alltid fungerat för mig ändå. I värsta fall om sadeln är väldigt hård vilket vissa är så kan man ju köpa en lite mjukare grej att ha på sadeln. Har aldrig varit i behov av det själv men sett att andra har mjukare "stötdämpare" att ha på sadeln.

Kan mycket väl vara en anledning till att du undviker att sitta rätt och använde sitsen på rätt sätt.
Jag har en sån där gel överdrag, men den passar inte alla sadlar tyvärr, vilket är lite synd. Tror inte heller att färskinsöverdraget jag har passar alla sadlar heller, sen blir det nog lite varmt med det på sommaren. :p
Gel överdraget är suveränt när man har en sadel det passar på, vet att stübben sadlarna oftast är stenhårda..

Jag har en sån där gel överdrag, men den passar inte alla sadlar tyvärr, vilket är lite synd. Tror inte heller att färskinsöverdraget jag har passar alla sadlar heller, sen blir det nog lite varmt med det på sommaren. :p
Gel överdraget är suveränt när man har en sadel det passar på, vet att stübben sadlarna oftast är stenhårda..
Stübbensadlar är mjuka, iallafall är min det. Dom äldre är däremot ganska hårda. Men det är oavsett något som du får hitta en lösning på om det är det som hindrar dig från att sitta ordentligt i sadeln. Köpa flera olika överdrag kanske? Borde ju finnas sådana som passar dom flesta?

Stübbensadlar är mjuka, iallafall är min det. Dom äldre är däremot ganska hårda. Men det är oavsett något som du får hitta en lösning på om det är det som hindrar dig från att sitta ordentligt i sadeln. Köpa flera olika överdrag kanske? Borde ju finnas sådana som passar dom flesta?
Då är det nog äldre modeller jag stött på.
Idag när jag red gav sig hela högersidan på mig, fick skitont och var tvungen att slappna av för att inte ha ont och då kunde jag inte rida eftersom det blev som spaghetti då, tror min kropp inte tycker om mig. Försöker hitta känslan hur det ska kännas, men det är så svårt när kroppen verkar motarbeta det. :/

Idag när jag red gav sig hela högersidan på mig, fick skitont och var tvungen att slappna av för att inte ha ont och då kunde jag inte rida eftersom det blev som spaghetti då, tror min kropp inte tycker om mig. Försöker hitta känslan hur det ska kännas, men det är så svårt när kroppen verkar motarbeta det. :/
Slappna av innebär ju inte lealöshet heller riktigt. Men som sagt så tror jag fortfarande på att sitsträning skulle hjälpa dig en hel del. Just att du lär dig hur man inverkar rätt med sitsen. Sitter du rätt så kommer du även träna upp rätt muskler förr eller senare.

Slappna av innebär ju inte lealöshet heller riktigt. Men som sagt så tror jag fortfarande på att sitsträning skulle hjälpa dig en hel del. Just att du lär dig hur man inverkar rätt med sitsen. Sitter du rätt så kommer du även träna upp rätt muskler förr eller senare.
Frågan är bara hur man sitstränar på en häst som hellre springer än tar det lugnt? Märkte av igår under gårdagens ridlektion att det gick inte att slappna av med en häst som bara sprang. Så ställer mig lite frågande där, det är inte alltid jag kan få dom där lugna hästarna att öva på. :/

Frågan är bara hur man sitstränar på en häst som hellre springer än tar det lugnt? Märkte av igår under gårdagens ridlektion att det gick inte att slappna av med en häst som bara sprang. Så ställer mig lite frågande där, det är inte alltid jag kan få dom där lugna hästarna att öva på. :/
Det är därför någon ska longera hästen så att du kan koncentrera dig på sitsen.

Rid ut - rakt fram och träna på:
Rida lätt i tretakt- två upp ett ner
Rida lätt i tretakt två ner ett upp
Stå i lätt sits med en hand på ryggen
Rid lätt utan stigbyglar
Rid med extra superkorta läder
Rid med extra långa läder

Kom oxå ihåg att hästens rörelse reser dig. Om du aktivt trampar ifrån med benen i stigbygeln kommer skänkeln börja svänga.

rid barbacka och ha någon som antingen leder eller longerar dig, bara skritta och slappna av så att du blir en säck potatis, känn hur du rör dig av hästens rörelser. fladdrar benen Hej vilt eller formar de sig runt hästen automatiskt.
viket du dig i sidan eller vrider du dig?

Känns efter och försök att först stretcha ut benen, sträck ut/dra upp/ dra bak och låt benen falla ner igen.
stretcha sen ut överkroppen, vrid vänster /höger och rotera axlarna.

när du sen känner att du är lagom lös och ledig så kan du börja jobba ihop dig, spänn rumpan och räta ut magmusklerna, tryck ner låren och låt underskänklen bara hänga med foten som om du hade stigbyglar.

Håll handen som om du hade tyglar och försök hitta balansen. När du har den så kan du försöka börja arbeta hästen, åter igen kän hur du rör dig med hästens rörelser och försök att inte spänna emot hästen.

När du kan detta så är det bara att öka svårighetsgraden och göra övergångar och försöka behålla arbetet. Ta sedan över detta jobbet till sadeln och börja då om från början :).

Kroppskontroll börjar med att känna hur ens kropp rör sig och reagerar.

Hur kan man göra om man inte har någon som kan longera då? Finns det något annat knep då för att få samma resultat? :confused:
Har du ingen från stallet eller ridskolan som kan vara villig att hjälpa dig?
kan verkligen ingen i din bekantskrets longera hyfsat så går det att bli ledd också.
och har du en lugn häst så kan du bara skritta runt i paddocken utan att hålla i tyglarna.
Så länge hästen kan slappna av och hålla en taktmässig gångart som du kan slappna av i.

Har du ingen från stallet eller ridskolan som kan vara villig att hjälpa dig?
kan verkligen ingen i din bekantskrets longera hyfsat så går det att bli ledd också.
och har du en lugn häst så kan du bara skritta runt i paddocken utan att hålla i tyglarna.
Så länge hästen kan slappna av och hålla en taktmässig gångart som du kan slappna av i.
Nej, inte så ofta som jag skulle behöva. Livet är inte enkelt att leva själv. :/

Rid ut - rakt fram och träna på:
Rida lätt i tretakt- två upp ett ner
Rida lätt i tretakt två ner ett upp
Stå i lätt sits med en hand på ryggen
Rid lätt utan stigbyglar
Rid med extra superkorta läder
Rid med extra långa läder

Kom oxå ihåg att hästens rörelse reser dig. Om du aktivt trampar ifrån med benen i stigbygeln kommer skänkeln börja svänga.
Nu har jag kommit fram till att jag inte kan rida.. det du nämde kommer inte hjälpa mig så länge jag inte kan göra det på rätt sätt och det kan jag inte för jag "fuskar" omedvetet. Jag använder inte magen när jag rider utan mer ryggen tydligen.. känner mig kass just nu. :(

rid barbacka och ha någon som antingen leder eller longerar dig, bara skritta och slappna av så att du blir en säck potatis, känn hur du rör dig av hästens rörelser. fladdrar benen Hej vilt eller formar de sig runt hästen automatiskt.
viket du dig i sidan eller vrider du dig?

Känns efter och försök att först stretcha ut benen, sträck ut/dra upp/ dra bak och låt benen falla ner igen.
stretcha sen ut överkroppen, vrid vänster /höger och rotera axlarna.

när du sen känner att du är lagom lös och ledig så kan du börja jobba ihop dig, spänn rumpan och räta ut magmusklerna, tryck ner låren och låt underskänklen bara hänga med foten som om du hade stigbyglar.

Håll handen som om du hade tyglar och försök hitta balansen. När du har den så kan du försöka börja arbeta hästen, åter igen kän hur du rör dig med hästens rörelser och försök att inte spänna emot hästen.

När du kan detta så är det bara att öka svårighetsgraden och göra övergångar och försöka behålla arbetet. Ta sedan över detta jobbet till sadeln och börja då om från början :).

Kroppskontroll börjar med att känna hur ens kropp rör sig och reagerar.
Om man sitter upp på hästen barbacka och får kramp från helvetet i höften, vad kan det betyda då? :confused:

Om man sitter upp på hästen barbacka och får kramp från helvetet i höften, vad kan det betyda då? :confused:
Att du spänner dig utav bara hellskotta ;).
Eller att hästen är för bred för din höft. Jag får lätt ont av att rida min häst barbacka, hon har ingen platt rygg men är bred över revbenen, så benen hänger och dinglar rätt ut från hästen ;) Brukar ha ett schabrak och en fårskinns padd på då jag rider "barbacka" har en Tömkörning gjord över också så man sitter väldigt stabilt, får lite smalare sits men är ändå väldigt nära hästen.

Att du spänner dig utav bara hellskotta ;).
Eller att hästen är för bred för din höft. Jag får lätt ont av att rida min häst barbacka, hon har ingen platt rygg men är bred över revbenen, så benen hänger och dinglar rätt ut från hästen ;) Brukar ha ett schabrak och en fårskinns padd på då jag rider "barbacka" har en Tömkörning gjord över också så man sitter väldigt stabilt, får lite smalare sits men är ändå väldigt nära hästen.
Spelar ingen roll vilken häst det är så får jag kramp, tycker förstås inte att jag spänner mig, men det kan definitivt vara så att min höft inte är lika "vid"/vig som den har varit. Nu var det ett tag sedan jag red barbacka, bara funderat på hur sjutton man kan stretcha ut höften medan man sitter på hästryggen, för det gör ju så ont och jag vill inte hoppa av bara för å bli av med det onda. :/

Hej! Övningarna att rida lätt sådär som Ray skrev, upp upp ner och ner ner upp, hjälper dig att bli bättre och inte behöva fuska, tänker jag? :) Jag gjorde den övningen mycket ett tag, var skitsvårt i början och det blir fel, men sen går det av bara farten, och helt plötsligt satt jag bättre i vanliga fall också :)
Rida lätt utan stigbyglar kan jag dock inte mer än ett steg, och jag gör säkerligen helt fel också :P Men man måste ju börja nånstans, och att saker inte blir rätt i början hör ju till :) Är också dålig på att använda magen, och känner mig riktigt kass, eller är... om man jämför med andra, men jag får jämföra med mig själv istället, så känns det bättre :D

• Gilla
Reactions: Ray

Tricket är att inte slappna av i alla muskler samtidigt. En ridlärare sa till mig en gång att man ska vara som en uppochnervänd mjukglassstrut i sadeln: avslappnad i rumpan, så att man kan sitta, spänd i rygg och mage, så att man inte ramlar omkring. Spänner man allt studsar man omkring i sadeln, slappnar man av överallt blir man som en kokt spaghetti och får ingen stabilitet.

Hej! Övningarna att rida lätt sådär som Ray skrev, upp upp ner och ner ner upp, hjälper dig att bli bättre och inte behöva fuska, tänker jag? :) Jag gjorde den övningen mycket ett tag, var skitsvårt i början och det blir fel, men sen går det av bara farten, och helt plötsligt satt jag bättre i vanliga fall också :)
Rida lätt utan stigbyglar kan jag dock inte mer än ett steg, och jag gör säkerligen helt fel också :P Men man måste ju börja nånstans, och att saker inte blir rätt i början hör ju till :) Är också dålig på att använda magen, och känner mig riktigt kass, eller är... om man jämför med andra, men jag får jämföra med mig själv istället, så känns det bättre :D
Enda gången jag vet att jag använder magen är när jag sitter ner i traven utan stigbyglar, annars har jag ingen aning.
Vi rider sådana där upp upp ner och tvärtom ibland på ridlektionerna och det är skitsvåra och detblir att jag gör dom mer med ryggen än med magen. Oftast brukar det bli upp upp ner ner för mig eftersom jag inte riktigt hinner med pga dålig kroppskontroll, har lättare för den när man ska sitta ner en (som vanligt) men svårare åt andra hållet. Vi har även fått göra samma övning i galoppen också och det är enklare än traven, för man får lite mer tid på sig mellan varje språng. :p
Jag kan rida lätt utan stigbyglar, fast jag har inte en aning ifall jag gör rätt, blir liksom som om jag klämmer mig fast med knäna och sen rider med dom upp och ner i lättridning. Så det är svårt att veta när det är man gör rätt och hur man vet att det är rätt. :/

Tricket är att inte slappna av i alla muskler samtidigt. En ridlärare sa till mig en gång att man ska vara som en uppochnervänd mjukglassstrut i sadeln: avslappnad i rumpan, så att man kan sitta, spänd i rygg och mage, så att man inte ramlar omkring. Spänner man allt studsar man omkring i sadeln, slappnar man av överallt blir man som en kokt spaghetti och får ingen stabilitet.
just mjukglassedelen hängde jag inte med på, men antar att den kanske inte är så viktigt om man hänger med på resten av vad du skrev?
Jag tror inte jag personligen spänner allt då jag inte studsar omkring i sadeln, bara spänner säkert fel muskler då jag får ont och måste då slappna av helt i dom musklerna för att slippa smärtan. :/

just mjukglassedelen hängde jag inte med på, men antar att den kanske inte är så viktigt om man hänger med på resten av vad du skrev?
Jag tror inte jag personligen spänner allt då jag inte studsar omkring i sadeln, bara spänner säkert fel muskler då jag får ont och måste då slappna av helt i dom musklerna för att slippa smärtan. :/

Den mjuka mjukglassen är din rumpa i sadeln. Den hårda struten din rygg och mage.

Vilka muskler är det du får ont i?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 249
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar