Hålla tider?

Lamborghini

Trådstartare
Hur är/var ni med att hålla tider när ni hade små barn? Jag är helt omöjlig, vill inte ha någon tid att passa. Hur ska jag veta när han sovit och ätit klart i förtid?

Såhär skrev jag precis i min blogg, NÅN som känner igen sig eller är jag helt ensam om det här?

" Slutar härmed att försöka hålla en tid.

Det går inte, jag och stress... Finns ingen som helst koppling mellan oss. Inte nu för tiden i alla fall. Så jag sätter den funktionen på stand-by fram tills jag börjar jobba igen. Känns som ett mycket skönt beslut.

Skulle träffa T klockan 12.15.. Bestämde jag 35 minuter innan för då hade han typ ätit klart, vilket jag tyckte att jag borde hinna med god marginal. Jo tjena, bara för jag försöker göra allt lite snabbare så vill Elias inte alls ligga i nån vagn. I vanliga fall då hade jag tagit upp honom tills han blev glad och försöka göra om allt med lite mer finess. Men nu hade jag inte alls tid med det utan tog upp, tröstade lite snabbt och fint - försökte igen... Nä den gubben gick inte. Inte 5:e gången heller, då gav jag upp och tyckte bara synd om Elias. Trött som han var somnade han på mig så fort jag satte mig i soffan. Så det enda han egentligen ville var att mysa. Känner mig som en mycket dålig människa. *surar*.

Sköt upp tiden med T 18 gånger om under den halvtimmen som jag försökte ta mig utanför dörren, till slut så sa jag att det är omöjligt. Det är inte omöjligt för Elias att läggas där men för mina nerver för jag kan inte stressa, börjar bara gråta när han är ledsen och jag försöker skynda oss för jag känner mig så taskig som gör allt utan finess alls. Så nu är jag jätteledsen och det känns inte alls roligt. Fast det känns bra mycket bättre sen han somnade på mig helt nöjd. Är bara sur på mig själv. Så från och med nu ska ingen tid hållas, tider är till för att brytas! Även åt andra hållet dvs komma en timme för tidigt och sånt. Så på alla middagar klockan 17, vi ses troligen klockan 16 och jag har förmodligen förberett mig sen klockan 12."

Jag älskar att inte ha tider att passa nu, men vad ska man göra? Sluta leva, ringa i sista sekund när man verkligen ÄR på väg och bestämma saker med folk då? För jag kan inte vara såhär hemma-o-mysa-jämt-isolerad för alltid :D Även om jag tycke rdet är toppen att ta en promenad när det passar oss och ingen annan.

Senast ändrad:
Sv: Hålla tider?

Sådär var jag jämt i början, antingen sen eller tidig. Varannan gång började jag förbereda mig lagom långt innan, men då passade ungen på att bajsa, eller nåt sånt, precis när vi i övrigt var redo att kliva utan för dörren. De andra gångerna, när jag började i extra god tid, flöt allt på perfekt och vi fick stå och vänta istället. :D
Stressa är omöjligt med en sån pluttis, tycker jag, det blir bara kaos. Då kommer jag hellre lite sent.

Nu, vi 16 månaders ålder, kommer vi oftast i tid faktiskt. ;)

Jag har ett tips, be folk komma hem till dig och ska ni sen iväg på något så går ni iväg tillsammans när det passar.

Ja stressa är verkligen uteslutet! Jag funkar inte alls under stress nu, slutar med att jag sitter i ett hörn och gråter :D

Nej, ska jag träffa nån får dom rätta sig efter mig..! Nu är det bestämt ;)

Säg åt folk att komma hem till dig så går ni när ni är klara sen. Och kommer ni inte iväg, ja då kommer ni inte iväg. Det blir enklare, jag lovar! Och man lär sig hantera stressen också.

Jag har ett tips, be folk komma hem till dig och ska ni sen iväg på något så går ni iväg tillsammans när det passar.

Ja det är en idé, men jag är inte bekväm med det heller! Måste göra allt en första gång innan jag kan slappna av. Han har alltid skött sig så himla bra, det kanske är en nackdel :D För om han nu skulle bli väldigt ledsen när nån är här skulle jag bli stressad över det istället... Har ju inte hunnit varit med om alla vanliga situationer än så jag är lite rädd av mig. Är vi själva är det inga som helst problem om han skulle få nåt "nu är jag väldigt ledsen och du kan inte göra nåt åt det"-ryck :D

Säg åt folk att komma hem till dig så går ni när ni är klara sen. Och kommer ni inte iväg, ja då kommer ni inte iväg. Det blir enklare, jag lovar! Och man lär sig hantera stressen också.

Ja det kan jag tänka mig, bara jag har fått till allt en gång och varit med om att han kanske är lite kinkig när vi är ute.. För det är han aldrig. Alltså är jag orolig över när det händer första gången. Oh my vilken nörd jag är! :eek: Vi har en "för snäll" bebis :rofl: Det kanske inte ens kommer hända, så har jag oroat mig i onödan! Bah...

Sådär är jag också.
hatar att stressa och kan inte hantera stress för fem öre.
Bra kombination med småbarn.. ehh nej.

Blir jag stressad blir humöret katastrof och allt går fel, sonen blir ledsen såklart och bara skriker, jag blir än mer stressad och ja ni ser nog scenariot framför er.
Självklart är vi ändå alltid ute i sista minuten. Jippie..

Men bebisar ÄR ju ledsna ibland ! Det beror inte på att ni är dåliga föräldrar utan på att de bara blir det.

Jag tror att du behöver försöka träna på att inte ha så höga krav på dig och på honom att han skall vara "perfekta bebin" jämt.

Sådär är jag också.
hatar att stressa och kan inte hantera stress för fem öre.
Bra kombination med småbarn.. ehh nej.

Blir jag stressad blir humöret katastrof och allt går fel, sonen blir ledsen såklart och bara skriker, jag blir än mer stressad och ja ni ser nog scenariot framför er.
Självklart är vi ändå alltid ute i sista minuten. Jippie..

Alltså jag har inga problem när vi är hemma. Skriker han så är jag lugnet själv. Men när vi ska iväg, eller göra nåt annat - då kan jag inte stressa!

Men bebisar ÄR ju ledsna ibland ! Det beror inte på att ni är dåliga föräldrar utan på att de bara blir det.

Jag tror att du behöver försöka träna på att inte ha så höga krav på dig och på honom att han skall vara "perfekta bebin" jämt.

Ja exakt! De är ju det, men Elias har aldrig varit det = jag har aldrig upplevt den situationen. (Jo hemma såklart!). Alltså är jag nervös över den första gången. Vill nästan att det ska hända så jag fattar att det går bra ändå. Vet inte om det är lika lätt att trösta honom då. Plus att jag inte känner för att amma offentligt - försöker alltid göra allt mellan amningen.. Låter hälsosamt det här :D

Det är inte snack om den "perfekta bebin" utan att jag blir nervös när vi är bland folk. Vet hur han och jag fungerar hemma men inte i till exempel ett köpcentrum eftersom han aldrig gråter när vi är nånstans.

Måste nog vara med om allt "en första gång" innan jag känner mig helt bekväm med att flänga iväg på saker.

Emilia är också en bebis som sällan är ledsen, när hon blir det är det nästan alltid för att hon är hungrig eller övertrött.

Jag blev också väldigt stressad i början när Emilia blev ledsen när vi var ute bland folk, men nu har jag vant mig. Visst får vi arga blickar på oss ibland, senast när vi åkte tåg var Emilia ledsen och gubben som satt brevid såg kastade väldigt arga blickar på oss. Men vad skulle jag göra? Försöka trösta och hoppas att det hjälper är allt jag kan göra.

Jag känner mig också mindre stressad om sambon eller någon kompis är med. Kanske det är ett tips till dig? Men jag tror det bästa är om du ger dig iväg ut och utsätter dig för situationerna.

Visst äter Elias ur flaska också? Kan du inte ta med dig en flaska med mat när du går ut och ha i reserv om du är på ställen där det inte känns bekvämt att amma? Jag helammade bara första månaden och trivdes inte med att göra det bland folk. Toaletter är bra då, där kan man sätta sig och amma, kanske inte det trevligaste men det går i nödfall. Här i Österrike finns det amningsrum på alla köpcentrum, det har jag aldrig sätt i Sverige (inte i Linköping iaf), men det verkar väldigt praktiskt.

Samma här - hungrig eller övertrött. Idag var det tydligen det sista för han sover fortfarande som en stock på mig :love:

Ja det är just det, jag borde verkligen utsätta mig för det. Amningsrum har vi i både Handen och Farsta centrum! Men om man tankar innan brukar han inte vakna för att äta när han ligger i vagnen. Ändå tror jag att han alltid ska vakna o vara panikhungrig :D Flaska - japp, går utmärkt. Men toa eller amningsrum känns ju smidigast. Äh vad oroar jag mig över egentligen?

Jo, men vad jag menar med den "perfekta bebin" är alltså inget taskigt mot dig eller så.

utan mer att det är okej att bebisar gråter - även bland folk - folk som kastar blickar eller har åsikter kan slänga sig i väggen - det är väl klart att man gör så gott man kan för att trösta sin bebis, men inte för omgivningens skull utan för barnets !

Börja att utsätta dig ! Men ta små steg i taget !

Jo, men vad jag menar med den "perfekta bebin" är alltså inget taskigt mot dig eller så.

utan mer att det är okej att bebisar gråter - även bland folk - folk som kastar blickar eller har åsikter kan slänga sig i väggen - det är väl klart att man gör så gott man kan för att trösta sin bebis, men inte för omgivningens skull utan för barnets !

Börja att utsätta dig ! Men ta små steg i taget !

Nej jag förstår det.

Är nog inte så bra på att koppla bort vad folk ska tycka. Man blir ju lite förvånad över att folk ens kastar sura blickar, troligast sånna som inte har egna barn o hajar noll.

Ja får fasen göra det.. Får se om jag kan styra upp nåt imorn!

Tiderna blev det lite si och så med :p Om vi skulle möta en kompis så sa jag en ungefärlig tid men sa att jag ringer när vi sitter i bilen. Då slapp jag känna stress över att komma försent. Mina vänner har accepterat det, för när jag väl kommer är jag lugn och sansad :D
Det jobbiga jag tyckte var tiderna på bvc för där vill man gärna inte komma försent. Så ofta kom jag inflängandes en minut innan ;):D

Jag håller med...

Jag har alltid varit i tid innan Theo kom, men nu är det helt omöjligt. Jag har dock lyckat komma i tid till BVC alla gånger, men då har det krävts timmar av förberedelser innan... Hatar numer att ha en tid att passa och försöker undvika det så gott det går. Försöker även få tid på BVC på eftermiddagarna, då har man ju hela förmiddagen på sig att klä sig mm. :angel:

Tyvärr kan jag inte säga att Theo är något lätt barn... Han har ett humör som jag inte har nån aning om var det kommer ifrån! Han skriker ofta bara för att han kan... I alla fall så känns det så. Det är väl såklart nåt som stör honom men när man har erbjudit allt man kan komma på x flera och han fortfarande skriker så undrar man... ;) Så ska det planeras in nåt så får jag (vi) räkna ut när han vill äta (lätt...:crazy:) och sen försöka åka strax efter det för då brukar han vara nöjd en stund.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
784
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Takire
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar