Hallå ros-fantaster!

Tajger

Trådstartare
Jag vet att det bara är januari, men Allt om Trädgård hade ett fantastikst reportage om rosor, blev så sugen:)

Vad ska ni köpa för nytt i år? Jag tänkte fylla på med kanske en Claude Monet

pink-striped-rose.jpg

I övrigt ska jag fylla på med lite marktäckare (vanliga) mellan det jag satte förra året.

Nån som har några roliga tips?

Sv: Hallå ros-fantaster!

Vilka färger! :love:

Jag skulle vilja skaffa en Maidens Blush i år och funderar också på att köpa minst en till av Aimble Amie, den får så många och vackra blommor.

Min Aimble Amie

Om jag hade tid och råd skulle det finnas hur många rosor som helst i min trädgård, så det är svårt när man måste välja. :angel:

Kram, Maya

Gah, det finns ju hur många som helst, den ena vackrare än den andra:)

Rosa har jag faktiskt inga, har ännu så länge hållt mig till vita, gula, orange och blå. Men jag hittade en intressant orange-röd

bb_2.jpg

En Constance Spry har legat på önskelistan länge, det ska jag väl hinna plantera ett par stycken i vår! Jag tänkte att de skulle rama in delar av vår altan, eller verandan. Kanske både och! :) Min trädgård är bara i sin linda så det finns massor med plats att plantera! Jag vill mer än jag har råd och kunskap till så det är väldigt många växter som behöver byta plats med varandra, fast det är väl också roligt!

En ros både jag och min man blev förtjusta i på en plantskola för många år sen var Romance, den fick en central plats men passar inte alls där! Jag gillar knappt ens knopparna längre så den ska definitivt få flytta. Däremot växer och blommar den som en tok så den är ju tacksam.

Hmm, de var rosa båda två, av nån konstig anledning är jag inte så förtjust i ljusrosa rosor:crazy: Gillar iofs inte ljusrosa på nåt, nästan. Har nån pion som är rosa.

du har snott min tråd :eek:
:cry:

Claude är trevlig, fast jag fick nog tag i ett klent ex tyvärr

nä jag hade nog tänkt att göra en 2011 variant. Det har jag gjort sen 2008 men i år va jag visst sent ute :p

Köpte en trevlig Austinros i slutet av förra sommaren, kommer inte ihåg namnet för tillfället bara :crazy:

Jag har fått en thing för mossrosor! Så det blir nog någon sån till mamma som har plats och en hel rabatt vigd för rosor.

Nja, det var nog jag som var lite tidig. Men jag blev så inspirerad av reportaget om Roskungen i AoT.

Lady_vip . var tvungen att googla på mossrosor, jag är ju nybörjare;) och där var ju en del fina!

jag EFTERLYSER Erotica, vi hade en vid förra huset och när vi till våren kom förbi för ett skott så hade tjärringjäveln grävt upp alla 'våra' fina rosor och slängt dem, alla 8 plantorna av udda rossorter.
när ena grannen bett om att få ta ena plantan hade hon hoppat sönder den och skrikit att hon hatar rosor...
tror inte hon mådde bra, hur kan man hata rosor....
men, om någon ser en Erotica planta, hojta till!

Austinrosen som tillkom förra året va Benjamin Britten, en röd/orange svårbeskriven färg med mycket doft :)

Åh, det är ju en sån jag har på bilden ovan! Jättefin. Hur är den hos dig?

jag köpte den ganska sent så det är svårt att säga. Den verkar dock frisk och blommar fint, blommorna verkar stå sig ordentligt, tex Pat Austin tappar ju ofta kronbladen bara det blåser lite. Blommar inte extremt mycket men det gör ju sällan austinrosorna. Får se hur det ser ut i rosenrabatten i år när snön försvinner :cool: har ju en del zon 1 rosor men dom senaste två vintrarna har inte varit nådiga mot gnällspikar ;)

Jag vet i alla fall att jag ska gräva upp Louise Odier. Om nån är intresserad så är hon gratis vid avhämtning. Anledningen att hon går bort är att hon inte växer hos mig och sprider svartfläcksjuka till kusinerna.

Kl Nu är rosorna igång här i södern:) Mina har blivit klippta nu i påsk, och landen är rensade, så fint så. Det verkar som om 3-4 Swany har gått hädan, och tyvärr ena sidan av min portal med honungsrosor, men annars skjuter det på alla de andra:)

Hur har era rosor klarat sig i år?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka