Hallå ros-fantaster!

Sv: Hallå ros-fantaster!

Har klippt ner rosorna nu i helgen och kollat hur dom stått sig. Väldigt bra måste jag säga! ena Angel facen sen död ut, och nu ger jag nog upp den tyvärr :cry: den verkar inte alls klara sig. Det är tredje som dör för mig av den sorten :cool:
Min silver jubilee ser och kass ut. Den har dock varit ganska sjukdomsbenägen så det förvånar mig inte. 2/30 känns ju bra ändå.

Mest förvånande är nog Etúde som bara hade två döda grenar på hela plantan. Den är redan nu innan säsongen ca 2 meter hög så det kommer nog bli rejäl i år! Leander som jag har på rot hade inte heller mycket dött och skjuter rejäla skott både upp och nerifrån.

Funderar på en klättermaxe ros i år, tittade lite på Jasmina, får se om det blir köpt :)

("min" rosträdgård ligger i zon 1)

Jag går och velar fram och åter, fram och åter.

Har en rabatt som kantas av lavendel (många år gammal, rejäl kantning), men inget innanför. Förmiddagssol. Jag vill jätte, jätte, jättegärna sätta tre grupper om tre rosor, och den absoluta önskedrömmen vore grupper med två Peace och en Chicao Peace.

Fram och åter, fram och åter - kommer jag någonsin till beslut?

varför vela? Peace och Chicago är ju enkla rosor att både hitta och ta hand om. Själv tycker jag dom är lite för vanliga :angel:

Mitt enda tips är att va lite stygg vid era rosor! många verkar inte vilja klippa ner rosorna för "det är synd" men dom blir mycket bättre om man vågar ta i lite. Bra mat och bra läge ger fina rosor :laugh:

Köp!

Åh, någon som eldar under grytan :D

Ja, får väl ta mig i kragen och hitta en bra sida, jag litar inte på Plantagen och övriga massplantskolor. Jag vill ha expertodlade rosor ;)

Angel face såg ju jättefin ut! Vi planerar ett staket mot vägen och det skulle kanske kunna stå en klätteros i det. Blir väldigt varmt, skulle det funka?

Mina Linnaeus som jag satte förra året verkar komma jättefint, liksom Rhapsody in Blue. Kul. Måste bara fylla ut med lite marktäckare, har för mycket bar jord...mycket ogräsrensning:crazy:

jag gillar rosenposten, vi har fått bra plantor därifrån. Om man inte får b sortering då.

Etúden står väldigt varmt och torrt. Den har visserligen inte sol hela dagen men det blir hett direkt där den står. Den verkar trivas bra ändå, det står att den är buskros på vissa sidor men jag tycker då verkligen den kan räknas som klätterros!

vi har en bra "marktäckare" en lite hornviol. Black bowl, tror vi hade 15 plantor första året. Nu är hela landet fyllt med svart små blommor :D

Annars satte vi mossphlox nu, har inte haft det innan men har en del andra phlox och tycker det är en väldigt tacksam och vacker blomma

Jag gick in och beställde från Danmark. Den leverantör jag hade tänkt mig här i Sverige hade inte de sorter jag ville ha.

Nu ska jag bara fundera på om jag ska skämma bort dem med torvmull som somliga föreslår, eller om jag bara ska nöja mig med den Skånemylla där är. Rosgödning har jag i alla fall - alla övriga tips hjärligt välkomna. Rejält hål, väl genomvattnat innan plantering har jag redan koll på :)

tycker inte man behöver ge dom torvmull. Om man inte har extremt kompakt och tung jord. Jag har ofta blandat den vanliga jorden med rosenjord på påse, mest för att det redan är en del gödning i den, men de senaste gångerna har det nästan bara varit torv i och det ser jag ingen större mening med. Vi har dessutom ganska bra med sand i jorden vilket gör att vatten inte blir stående direkt.

Ett tips som kan vara värt att dela med sig fick vi förra året. Plantera lite tagetes med dina rosor så slipper du bladlöss! det är mycket roligare att plantera tagetes än att försöka med alla möjliga lösningar för att bli av med bladlössen :angel:

Åh, vilket bra tips, tagetes ska det bli!
Jag är usel på rosor. Har två buskar, mycket små än så länge, en heter Robin Hood och den andra heter Therese Bugnet tror jag. Hat köpt en till i höstas som jag inte hann få i jorden så den ska jag sätta i morgon. Tror ni den tar sig? Jag har tung lerjord (Uppland), zon 3 tror jag och mycket blåsigt (bor mellan åkrar). Jag blandar i brunnen hästtorvgödsel, det ska väl vara bra? I somras blev båda rosorna ordentligt ätna p åbladen, bladlöss kanske? och då ska väl tagetes hjälpa, det verkar som ett vackert tips. Kan man också sätta sådana runt körsbärsträdet och plommonet som har mycket bladlöss också?
Vad ska man göra mer med rosorna? Har klippt dem litegrann nu, men de är så små och det är ju buskrosor som man väl inte ska behöva klippa så mycket?
Tanken är att de ska bli som en liten häck, de sitter i rad bredvid diket med potatiland på ena sidan och beteshage på andra sidan. Måste man köpa rosgödsel eller räcker det med min hästgödsel?

jag tror hästgödsel funkar. Jag kör kogödsel och benmjöl, angående att bladen blir ätna på kan det bero på mycket olika saker så det är svårt att säga. Tydligen är det lukten från tagetes som gör att bladlössen inte vill bo där. Förra året såg vi nog inga bladlös :eek: och då brukar det ändå krylla av dom normalt sätt. Så frågan är om lukten når upp för att hjälpa på tex träd

En sak som många verkar missa är att rosor ska ha mycket gödning. Det handlar alltså om 3-4 omgångar innan juli :cool: efter det ska du helst inte gödsla då det kan göra att dom växer för långt in på hösten och skadas mer än nödvändigt av frosten.

Buskrosor klipper jag inte ner lika mycket, men om rosen är klen kan det vara en idé iaf. Ibland kan det göra att dom tar sig bättre då dom inte behöver lägga energi på långa rangliga grenar. Vanliga rosor är jag riktigt elak mot, vissa klipps ner till 30 cm trots att dom varit rejäla året innan. Men dom blir oftast betydligt finare i plantan tycker jag.

Tackar ödmjukast, Hazel!
Ska mata dem!
Hur stor betydelse har det att det är blåsigt? Jag försöker rama in trädgården med häck och rosbuskar men har inte kommit så långt ännu. Det kanske bara tar lite längre tid att få volym i växtligheten?

Några rosor som tål blåst om allt annat misslyckas är ju annars Rosa Rugosa. Ser man ofta längs stränder vid havet, verkar tåla allt:crazy: Jag hade faktiskt funderingar på det, men försöker mig på lite "ädlare" varianter först:)

hur väl de tål blåst är nog mest beroende på växtsätt. Men vissa sorter tappar även kronbladen väldigt lätt i blåst. Pat Austin är en sådan ros, många vita rosor ser otroligt trista ut om det regnat. En sak man kanske ska komma ihåg i vårt klimat :cool: om rosen har ett stadigt växtsätt med rejäla grenar så har åtminstone inte jag märkt nåt av att blåst bekymmrar dom direkt. Men min trädgård ligger nog hyfsat skyddat iaf

Tagetes upppskrivet på inköpslistan. Funderar på var jag kan hitta just denna lilla blomma, jag har inte sett den på hur många år som helst. Kanske selektiv syn, jag är inte så förtjust i den...

Tack för värdefulla råd och god inspiration, utan tråden hade jag fortfarande suttit med (ros-)tummen i specialhålet :D

tagetes brukar finnas i de flesta blomsterhandlare. Men dom verkar inte kommit ännu, är nog lite kallt än. Jag får erkänna att jag inte heller är mycket för tagetes som blomma, men som bladlusbekämpare är den ju ovanligt snygg :D

Ja, jag får ta på mig bladlusbekämparglasögonen (ball ord!). Då smälter tagetesen in på ett oslagbart sätt :D

Jag tycker iaf att tagetes är skitsnygg! En favoritsommarblomma, så den ska inhandlas i stora lass., Har också hört att den är bra att ha i stallingången då den ska avskräcka flugor osv. Så det blir kanske sådana i blomlådorna på stallet.

I alla fall planterade jag min i tvättstugan vinterförvarade ros (vad hette den nu igen??) och rötterna såg lite torra ut, men jag har dränkt in den i vatten och haft i mycket brunnen hästgödsel så vi får väl se om den vill leva.

KL

Idag har jag fått hem:
2 new dawn som ska klättra på en portal
1 polstjärnan som ska klättra i ett träd
1 hiawatha som ska klättra på en pelare vid altanen
1 venusta pendula som jag inte riktigt minns vad jag hade för tanke med.. Kanske ytterligare ett träd?
5 raubritter som ska bilda en liten häck vid altanen

Jag som inte skulle lägga så mycket pengar på trädgården det här året :angel:

Rosorna jag redan har på plats verkar ha klarat sig ganska bra. Många sätter nya skott för fullt men en del har inte kommit igång än.. Jag hoppas att de bara tar lite tid på sig!
Det fina vädret luras lite men det är ju faktiskt bara april fortfarande..

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka