Hallå ros-fantaster!

Sv: Hallå ros-fantaster!

Jag fick också hem mina idag! Supersnabb leverans, mycket nöjd. Jag har grävt ett regelrätt krondike (känns det som i ryggen), vattnat idogt. Rosjord är inköpt och imorgon ska de på plats. Så länge står de i en spann med vatten för att få suga i sig vad de behöver.

Ska bli en spännande sommar det här!

*kl*

Ja, jag är osäker på om jag törs sälla mig till tråden men ni får väl kasta ut mig om jag skriver för upprörande saker... :p

Vi flyttade till villa förra sommaren och övertog en trädgård där en äkta samlare av gamla, ovanliga, speciella och dyra växter har bott sedan huset byggdes 1963. Allt är vildvuxet och jag har inte en susning om vad det mesta är. Jag har idag precis blivit klar med beskärning (om man kan kalla det det, massaker kanske är lämpligare ordval) av rosorna. Det tog en vecka och ju mer ris jag fick bort desto fler buskar/plantor hittade jag... Det tycktes aldrig ta slut!! Såg förskräckligt ut även för en lekman, vissa var grova som små trädstammar och andra var det upp till 2m långa skranor på som skjutit iväg hejvilt åt alla håll. Så min bästa vän sekatören och jag var grymma.... :cool:

Nu återstår bara att se vad det är för något. Om det är någon som törs blomma i sommar vill säga. Ska iväg och införskaffa torv med hästgödsel från närbelägen hästgård i helgen (vi har kompakt lerjord) och sen är det väl bara att hålla tummarna. Framåt sommaren kommer nog "vad-är-det-här-för-nåt-bilder", precis som förra sommaren fast denna gång med ros-tema. :D

Nu är de i jorden. Gjorde enligt skolboken, men räknar kallt med att några dör och har därför planterat tätt (vill ha en bastant häck i den rabatten de står). Ska bli spännande. Försöker nu hindra mig själv från att stå och glo och med ren viljekraft få dem att växa :D

ÅH vilken tråd! :love:

Jag avgudar rosor, rosor och liljor är mina absoluta favoriter! :d
Vi har en blodröd sidenrosbuske hemma hos oss, den är :love::love::love: !

Finns det liknande rosa?, för rosa är väl egentligen det jag tycker är allra vackrast, (fast röda rosor är ju to die for om man får en kärleksbukett!!) letar efter en eller två att ha till min egna uteplats i höst då jag flyttar hemifrån! :laugh:

:bump:

Kl - Idag när jag var i växtbutiken för att köpa smultronplantor och lite marktäckare råkade det komma med två Jazz också, en härligt röd klätterros. Åtminstone hoppas jag att den blir härlig;)

vilken typ av ros är du ute efter? sidenrosbuske? :confused:

jag är också väldigt glad i rosa så jag kan säkert komma på ett par stycken om du säger vad du vill ha.

Doft? storlek? fylld eller öppen? gammaldags? remonterande?

Ja alltså den röda ser ut precis som dom rosorna man köper som snittblommor hos en florist, fina tjocka sidenaktiga blad! :love:
(Växer uppåt på ett sånt där nät eller vad man ska kalla det)

Vill ha 2 liknande fast i rosa tror jag, eller ska man vara riktigt galen och ha en rosa och en röd? :eek::eek:

:rofl:

är det en klätterros eller är det bara uppbunden?

Jag tror du ska titta på floribunda rosorna. Dom är mer lika bukettrosorna i sin form. Min egen favorit är bland dom rosa är Sofiero, under mörkrött kommer nog Barkarule som en favorit

Kanske även Nostalgie kan vara av intresse?

Förlåt. Orkade inte leta upp den gamla:crazy: Men vi kan fortsätta i den om du vill. Kanske finns någon som vill se alla vackra bilder i den:)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=951162&page=5&highlight=stora+rostr%E5den

Jag tycker det är toppen med en ny tråd, i de gamla trådarna kan man oftast inte se några bilder längre, tipsen på inköpsställen är inaktuella osv.

Jag letar med ljus och lykta efter en fin vit klätterros (zon3), har ni bilder på era så sätt gärna in dom! Även någon ljusgul klättrare sökes.

Verkar som rosen jag inte hann plantera i höstas är tvärdöd, men det kunde jag väl ha räknat ut med arslet! Det var fö en Hurdalsros. Får köpa en ny och sätta där.

Jag håller med om att rosen Barcarole är väldigt speciell, tyvärr har jag ingen egen då jag bor i zon 5, men jag brukar beundra den varje sommar i Visbys Botaniska trädgård:

I år har jag haft tur, alla mina rosor har överlevt vintern, jag fick klippa ned dem en hel del, men det kommer nya skott på alla.

Kram, Maya

Ett tips är att gå till rosenpostens sida, de har bilder och beskrivning på jättemånga rosor så man kan sitta i timmar och bara fundera över vad man vill ha :)

tänkte bara informera om att min ena växtbutik har fått in tagetes nu, så det borde väl dyka upp i diverse plantskolor runtom i landet i det närmaste :)

Funderar även på en Morden Blush till rabatten här utanför, det är den ros jag fastnat mest för som klarar upp till zon 6, mme boll är och tjusig tycker jag :)

Några av mina rosor har inte fått skott än, kan det ta lång tid för vissa eller har de dött?
Det är lite olika sorter som planterades förra och förrförra sommaren.

Bor utanför Linköping, tror vi har zon 2.

Vissa tar längre tid på sig. Du kan klippa av nån kraftiga gren och se om den är helt igenom brun/torr eller om den är grön i mitten.

Tyvärr får man räkna med ett par dödsfall om året. Ibland tar dock rosor som är lite svaga lång tid på sig att komma igång. Vissa säger att man inte ska erkänna en ros död före midsommar ;)

Jag låter dem nog vara så får vi se om de tar sig eller ej. Kan köpa nytt till hösten om det blir aktuellt :)

Jag ser att du bor i Luleå?! och dit flyttar jag till hösten! :laugh: Överlever dom snyggaste rosorna i den kylan? ;):D

Ja numer gör jag det. Har inte hunnit ha rosor här än men det finns ändå en del zon 6 rosor att tillgå. Kanadensiska rosor är ju ett bra tips, dom tål det mesta. Jag får dock känslan av att det är te-hybrider du gillar och det stämmer inte riktigt in på de kanadensiska. Men det finns säkert! har dock noterat att dom säljer zon3 rosor i växthandeln :confused: tråkigt om personer som inte har koll på sin zon köper en massa rosor som sen stryker med redan första vintern. Då blir man nog lite avskräckt

*KL*

Har också inhandlat rosor. :) Får gå ut och skriva ner vad de heter. Har det inte i huvudet. :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka