Hallå ros-fantaster!

Sv: Hallå ros-fantaster!

Nu är årets första ros inhandlad :D

En Thérése Bugnet till min norrlandsrabatt :) det är lite knixigt att gå från zon 1 till zon 6 men det kan ju vara en utmaning med. Nu är det tänkt att jag ska hålla mig till en ros i den rabatten. Undras hur bra det går :cool:

Gick det bra att göra av med dina pengar sen Lovis?

Det gick extremt bra! Tack för hjälpen!

Mitt nästa projekt är att lägga pengar på tagetes, jag såg att de har kommit hos plantskolan. Mina rosor har tagit sig fint, jag inspekterar dem två gånger om dagen och försöker hetsa dem att växa bättre. Går sådär bra.

Chicago Peace har kommit snabbare än Peace, helt klart.

du måste visa en bild på chicaco peaces sen! jag har varit nära att köpa en ett par gånger men det har alltid kommit andra sorter imellan ^^

*kl*

Nu behöver jag lite hjälp! På framsidan av mitt blivande hus (ska bara renoveras "lite" först..) bor det ett gäng buskrosor. Jag har blivit väldigt förtjust i dem och vill gärva upp och flytta dem innan renoveringen börjar (annars blir de mos :(). Är det helt förgjort att flytta på dem nu, så här sent? Och hur gör jag isåfall?

Tänkte också fråga om lite råd angående vad det är för något, förra ägaren kom inte ihåg, mer än att de med gröna stjälkar och röda taggar är GAMLA, och de helröda är nyare, och matchar tydligen de gamla "så bra det gick" i färgen på blommorna (vilken jag inte helelr vet ännu, det är bara knoppar ännu).

Slänger in lite bilder, någon som har en aning?

http://www.flickr.com/photos/iahedberg/5764148221/

http://www.flickr.com/photos/iahedberg/5764146295/

http://www.flickr.com/photos/iahedberg/5764146587/

http://www.flickr.com/photos/iahedberg/5764694658/

http://www.flickr.com/photos/iahedberg/5764147067/

http://www.flickr.com/photos/iahedberg/5764147343/

http://www.flickr.com/photos/iahedberg/5764147627/

Är ingen fara att flytta dom nu, visst kanske dom inte kommer blomma jättebra i sommar men klarar sig gör dom nog. Dom ser inte så stora ut? svårt att säga sort för det finns så väldigt många, det är inte en tehybrid iaf, det lämnar en sådär 200 sorter kvar kanske ;)

min tanke är möjligtvis ingrid bergman, den har lite läderaktiga blad som din verkar ha. Tror också att den är sådär röd i bladen i början

Halloj!

Nu blommar allt möjligt i min trädgård, så jag tänkte dela med mig lite bilder.
Vad blommar hos er?

New Dawn som bleknar så vackert

Rose de Recht

Sallet, vackert liten knopp

Utslagen

Flammentanz, jag är inte hundra, fick plantan ev en vän som inte vill ha den.

Så kom igen, jag vill se era rosor som blommar nu!

Kram, Maya

Så vackra!

Här kommer lite bilder på några av mina rosor, dock minns jag inga namn :o

269997_10150227600228997_744858996_7422888_3418542_n.jpg

265052_10150227600578997_744858996_7422895_5405461_n.jpg

270487_10150227601123997_744858996_7422908_4006768_n.jpg

260082_10150227601308997_744858996_7422911_2390534_n.jpg

263087_10150227601433997_744858996_7422913_5502421_n.jpg

262737_10150227601568997_744858996_7422917_8206598_n.jpg

260267_10150227601713997_744858996_7422920_6446814_n.jpg

270567_10150227601823997_744858996_7422923_2722738_n.jpg

Det är ganska tanigt bland mina rosor.. Vinter tog hårt på dem..
MEN! Två av de som jag trott varit döda har nu satt nya skott!

Har dessutom varit och handlat nya rosor idag. Blandad kompott för att fylla ut och göra nytt!

Det gick fort! :laugh:
Vilka vackra rosor du har.
Ibland får man ha lite tur, kul att de kom nya skott.

Kram, Maya

KL

Nu har jag ett nytt projekt.

Som fattig kvinna utan egen mark så håller jag till hos en bekant med oanvända växthus och massor av mark.

Nu har jag tagit stickling av en ros och satt. Få se om det tar sig!
Har samtidigt satt ett gäng sticklingar av kantnepeta. Lika spännande det...

Funkar detta med rosen så öppnar sig massor av möjligheter. Jag vet vackra rosor på flera ställen, som står lite halvt övergivna (dvs inte på någons tomt). Tänk om det skulle kunna gå att få sprutt på sticklingar från dem?
Håll tummarna.

Någon mer som experimenterar?

Jag har inget bra ställe att förvara sticklingar på.. Önskar att jag hade haft ett växthus!
Men det får bli något annat år..

KL

Funkar detta med rosen så öppnar sig massor av möjligheter. Jag vet vackra rosor på flera ställen, som står lite halvt övergivna (dvs inte på någons tomt). Tänk om det skulle kunna gå att få sprutt på sticklingar från dem?
Håll tummarna.

Någon mer som experimenterar?

Jag! :D
Hittade en gammal ros på tomten där jag bor, försökte gräva upp den men rosens rötter var så insnärjd i en massa annat, så jag fick bara upp en ordenlig rot.
Den gamla bersån som rosen stod i skulle bort så jag tog sticklingar på den dessutom.
De håller på att ta sig nu och jag hoppas på fina rosor till nästa år, ljust rosa halvfyllda blommor. :banana:

Kram, Maya

Vad spännande att ta sticklingar och försöka få fina rosor!

KL Jag måste göra en pudel:o Jag som aldrig skulle ha rosa rosor har blivit med två nya...

På hemväg från semestern hade vi lite tid att slå ihjäl innan färjan i Rostock, och vet ni, de har ett fantastiskt växthus där:angel:

Massor av jättestora palmer, benjaminfikusar och andra tropiska träd, nu snackar jag alltså träd, såna där som brukar stå i fancy hotell-lobbyer.

Och en rosavdelning:) Så jag kunde inte motstå en Nostalgie som doftade ljuvligt, och maken blev lite förälskad i en rosa klätterros Lawinia. Och när han visade lite intresse fick det ju bli en sån också;) Så nu bor de i vårt uterum i väntan på plantering:)

lawiniakltterros.jpg

lawinia.jpg

Lawinia
nostalgie.jpg

Nostalgie

Annars har jag varit på semester i två veckor, rosorna blommar så fint här, men ogräset också, så imorgon är det stora handskarna på och rensa, sen kanske det kan bli lite bilder:)

Nostalgie är fin :love: den har inte riktigt velat ta sig i år men annars har den blommat rikligt varje år.

Jag försökte lägga in ett inlägg häromdagen med bilder och allt. Sen loggade datorn ut mig :devil:

ska försöka sluta sura och göra om det nån dag ;)

Min tomt är ett enda stort byggområde så förhoppningsvis kommer jag kunna plantera några fler rosor till hösten. Jag har två favoriter som står i den lilla rabatt jag har idag. Magna Carta och Zephirine Drouhin. Den senare är tagglös. Båda doftar ljuvligt. Hoppas att tomten är tillräckligt färdig till hästen...

Åh, tagglösa rosor - det låter intressant:) Har rensat bland mina Swany idag, de är INTE tagglösa...

Har förresten satt två That´s Jazz också, maken ville ha dem;) Fast det kanske jag redan skrivit?

bb_2-1.jpg

Hur tycker ni att ert rosenår har blivit? i min zon 1 rabatt har det inte vart nåt vidare. Tre otippade dödsfall har inträffat :cry:samtliga hade satt fart när jag var hemma vid påsk! Barkarule, Little white pet och Blue perfume är tyvärr borta

Här är lite bilder av överlevande rosor iaf

Mary rose-en besvikelse tyvärr! väldigt mycket svartsjuka på den, har tappat nästan alla blad :cool:

Summer Song-ååh vilken färg! luktar starkt och friskt. Verkar frisk

Candy Cover-Rolig liten kantros, verkar frisk och tät i växtsättet

Sofiero- En gammal favorit, den är lite svårare att få tag på nuförtiden. Men jag älskar den :love: luktar underbart och färgen är så fiiiin

Här har det varit ett mellanår (om man kan säga det när man bara haft rosorna i ett par år)

De flesta har klarat sig fint, en Rhapsody in Blue dog och nån Little White pet, annars lever de. Men det har inte blommat riktigt så rikligt som förra året. Ena honungsrosen har varit riktigt klen, men den andra var lika fin som vanligt.

"Klipp ner och gödsla" brukar vår lokala radioträdgårdsexpert säga till de flesta som ringer in och frågar, så jag får väl köra på den linjen:)

KL

Hittade ju mitt barndomshems gamla ros på Wii trädgårdar och lärde mig mer om den. Nu vet jag att det är en francofurtanaros som heter Agata och att den är hittad första gången 1810.

I min gamla bygd finns den i ett par häckar dit den förvildat sig. Bland annat på skolkamraten O:s obebodda gård.

Idag när jag for förbi stod han i tröskan och servade den. Jag stannade, förklarade vad jag sett i häcken och frågade om jag fick gräva upp några rotskott.

Hjärtans gärna fick jag det. Dessutom kunde han själv tänka sig - nu när han visste rosens namn och historia - att plantera den lite bättre han med!

Nästa gång jag åker ditåt ska jag vara beväpnad med bästa spaden.

Hurra! :banana: :banana:

Rosåret har väl varit sådär.. Många rosor tog stryk av vintern vilket har gett taniga buskar. Flera har dött, men några av de jag trodde var döda har faktiskt vaknat till liv nu sent på sommaren.

KL
Nästa gång jag åker ditåt ska jag vara beväpnad med bästa spaden.

Hurra! :banana: :banana:

Jag förstår att du är glad. :)
Och vad härligt att du kommer få en alldeles egen favorit rosenbuske. :laugh:

I dagarna har jag gått och funderat och funderat, jag har grävt en rabatt längs med altanen och tanken är att plantera några klätterrosor där, som insynsskydd.
Så här långt har jag hunnit:

Det jag inte kan bestämma för är hur jag ska plantera de plantorna jag har, en Flammentanz som är den äldsta och största rosen och sen har jag 4st New Dawn i varierade ålder och storlek.

Vad tror ni blir bäst, rött i mitten eller plantera Flammentanzen i någon av ändarna på rabatten?

Kram, Maya

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka