Hallå ros-fantaster!

Sv: Hallå ros-fantaster!

Ska du ha in 5 rosor i den lilla rabatten som redan är uppgrävd? Eller fattade jag fel nu?

Det låter iallafall extremt trångt.

Det kanske blir trång om ett par år, men jag flyttar runt på mina plantor rabatterna en del, så just nu får de nog plats. :D

Sen vet jag inte om fotot kanske är lite missvisande, rabatten är ca 4m lång och 60cm bredd.

Så är den någon som har något förslag?

Kram, Maya

Jag hade nog satt Flammentanzen mot hörnan på huset, och de andra vid planket. Fl kan ju bli rätt stora...

Jag hade nog satt Flammentanzen mot hörnan på huset, och de andra vid planket. Fl kan ju bli rätt stora...

Det får bli så, har haft lite att göra på sistone, men det regnar idag så det passar med lite plantering.
Bilder kommer när det är gjort. :)

Kram, Maya

Lånar min egen knapp. :)

Så här blev det, Flamentanz i hörnet emot huset och tre New Dawn, sen flyttade jag några perenner, det blev lite akleja, malva och stjärnflocka och en födelsedagsblomma jag fick i söndags. :)

Kram, Maya

*knapplån*

Mina rosor har haft en bra sommar fram till nu. Eftersom det varit så blött och regnigt har de fått svartfläcksjuka, men de blommar och ser i övrigt bra ut (lite kala).

Men idag har hundarna slaktat fyra av dem genom att inbilla sig att det är ohyra i marken och därmed grävt upp och uppfört sig som bandvagnar :(

Som på beställning kom nyhetsbrev från Helsingborg, rosrea med mellan 30-50 % rabatt. Man kanske skulle...

"Duktiga" vovvar:) Så kan du ju få lite nytt.

Här är det lite blandad kompott, Golden Cover är också kala och pinniga, men blommar hyfsat. De vita, Little white pet och Swanny blommar och täcker alldeles utmärkt (vilket jag väl märkte när jag försökte rensa ogräs i och runt...) Rhapsodyn är helt ok, och Linnaeus blommar fint, om än lite högt, nu när det är andra blomningen. Ville nog haft dem buskigare. Honungsros nr 1 är fin på ena sidan spaljén, och nr 2 får vi se om den överlever ombyggnaden. De nya Jazzrosorna ser helt ok ut. Ska försöka vara snabbare med att täcka dem i vinter, eller kanske att täcka dem öht:o

Sen blev det ju två nya i Rostock, men de har inte kommit i jorden än, eftersom maken bestämde sig för att göra om hela plattsättningen. Så nu ser vår trädgård ut som ett byggprojekt igen:crazy:

Jag har lagt på granris. Men i vintras missade jag det, för snön kom så tidigt (för att vara Halland iaf;) )

Jag har inte täckt förr men eftersom förra vintern tog så hårt på många av mina rosor vill jag nog göra det nu..

Hur gör man? :angel:

*KL*

Nu hittade jag en tråd som jag får skriva i! Jag köpte en ros idag, jag var egentligen ute efter Finlands vita ros men den var slut, så det fick bli en vit Grootendorst(den här skiftar dock lite i rosa). Jag ska plantera den där jag har grävt bort en illrosa ros som trädgårdens förra ägare planterat(jag har svårt för illrosa...) och hoppas den kommer att trivas! Det var halva priset och en vacker, vit buskros som blommar kontinuerligt för bara 65 kronor gick inte att motstå.

Förstår att det inte gick! :)

Jag har köpt en trädgård i sommar, ja, med medföljande radhus då såklart. En liten gräsmatta på entrésidan och gräsmatta i två nivåer på södra sidan, med rabatt i sluttning mellan dem. Det är rätt spartanskt, låga perenner och lökar mest. Inte minst liljekonvaljer, en hel massa som jag måste begränsa.

Vill nu få upp höjden lite i den rabatten och funderar på rosor. Nån som har någon trevlig klätterros att rekommendera för zon 5? Helst remonterande. Har kikat lite på New Dawn eller Bonica (klättervarianten). Hade Flammentanz i förra huset men vill ha lite mildare färg denna gång.

Andra rostips som kan passa? Gärna doftande..

(Hittade den här tråden alldeles nyss, hur kan jag ha missat den..? :) )

Jag måste ju visa mitt fynd också; jag är jätteglad!

roshelbild.jpg

rosnrbild.jpg

Kolla in Theresé Bugnet? den blir ju väldigt hög även om den inte alltid räknas som klätterros. Jag gillar nästan dom bäst faktiskt. Som min Etudé som når upp till vattenrännorna men det är "bara" en buskros :p

Hm, nu har jag läst på lite och fått reda på att man inte ska plantera en ros där det nyligen växt en annan ros. Jag tror dock jag struntar i det och chansar, har ändå planerat att plantera tagetes vid rosbusken till våren och kommer byta ut en hel del av den gamla jorden vid planteringen nu eftersom jag har fått gräva en del för att få bort de gamla rötterna. Skulle det inte funka så är det mest lite arbete som jag offrat i onödan.

Googlade, den var ju jättefin! :) Hade vresrosor på förra gården, och det syns att det är en släkting. Men blir den inte väldigt buskig samtidigt, även om den blir hög? Jag bor ju en bit upp i landet också... Hade tänkt mig den fristående intill trappan ner, kanske som portal om den gillar platsen. Men då får den inte bli allt för bred... isåfall får jag försöka hitta en annan lämpligare plats. För den var verkligen fin!

Det kan jag tyvärr inte svara på. Jag planterade en sådan i zon 6 i somras, men hur den blir vet jag inte än. Har man något att binda upp den i så borde man kunna va lite stygg och trimma den så den inte blir alltför bred.

*kl*

Jag gillar ju som jag skrivit tidigare i tråden lite ovanligare rosor så att säga, gärna röda och rosa, det är så vackert! :laugh:

Men finns det några rosor som kan trivas i "tunnor" på en balkong? Jag tänkte mig de lite större vattenhinkarna man kan ha till hästar ute i hagen och maskera dom på ett snyggt sätt och ha rosorna där i på min balkong.

Fungerar det? :laugh:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka