Hålla parkettgolv rent

MissFideli

Trådstartare
Har parkettgolv i nästan hela lägenheten, och med katt blir det rätt skitigt. Jag har testat mina rengöringsgrejer á la Vileda-moppar och liknande, men det blir inte rent? Det enda som verkar funka är att jag skurar med vanlig disktrasa för hand, vilket jag inte har nån lust att göra.
Hur 17 håller man en (ny) parkett ren? Jag menar alltså med vilka verktyg, jag vet att man inte får ha kemikalier på golvet.

Sv: Hålla parkettgolv rent

Vad har du för yta på parketten? Är det riktig parkett eller tarkett?

Jag har ett parkettgolv som är omöjligt att hålla rent men det är främst för att det behöver bonas om (eller vad man nu gör med parkett - undersöker det) och ytan är matt och smutsen fastnar lätt. Om ditt är nytt kanske det är någon strykning av något slag som behöver göras/missats?

(Kan man vaxa parkett...?)

Tror att det är parkett, det står så i infot om lägenheten. Men jag vet inte vad som är skillnaden måste erkännas :o

Bona absolut inte, Trollet. Antingen behöver golvet slipas och lackas, men personligen föredrar jag att slipa och olja parkettgolv. Jag tycker det blir vackrare och mer liv i golvet när det oljas istället för lackas.

Nej jag förstod att det inte skulle bonas, men menade motsvarande behandling. :)

Måste det slipas innan man lägger på nytt lager av lack/olja vilket det nu redan ligger på?

Lägenheten och golvet är 1 år gammalt. Tror inte det behöver nån tillfixning faktiskt. Det är ekparkett förövrigt om det gör nån skillnad.

Det blir inte bra att lägga lack utan att slipa bort det gamla. Ska du olja måste du absolut slipa bort gammal lack först.

Fideli: nej, det förstod jag. Jag svarade Trollet.

Jag har samma bekymmer i mitt hus... Alltid trista märken på golvet även när jag precis städat...
Jag har bonat mitt en gång och det blev mkt mkt bättre :) Glansigt och som nytt... Men inte så länge tyvärr ;) Nu är det lika dassigt igen...

Lägenheten och golvet är 1 år gammalt. Tror inte det behöver nån tillfixning faktiskt. Det är ekparkett förövrigt om det gör nån skillnad.
Vi har ekparkett i vår lägenhet, men det behöver oljas en gång i kvartalet för att det ska hålla sig fint.

Vad har du fått för skötselråd när du flyttade in i lägenheten?

Trägolv ska generellt aldrig behandlas med vatten, så det är ju för det mesta torra metoder som gäller.

Jag har ju iofs aldrig påstått att jag inte ska skura. Det måste nog skuras. Men med vilka saker är just precis exakt det frågan handlar om.

Vi har en specialsåpa till vårt trägolv, till vår parkett kör vi på såpa och ljummet vatten. Så det är nog värt att kolla upp med någon golvkunnig om ditt golv behöver något särskilt. :)

Återigen, jag menar inte med vilka kemikalier/icke kemikalier. Jag menar med vad för grejer!! Vilken sorts mopptyp som passar bäst.

Vi har en platt mopp från Vileda. Tvättar moppdelen i 90 grader titt som tätt, annars sköljer jag bara av den efter städning. Använder så varmt vatten som möjligt till att moppa hemma.

Jag har både platt mopp och "vanlig" wiledamopp och mina golv blir lika rena oavsett vilken jag använder. Tycker dock mest om den platta, vi hade sånna på mitt förra jobb och de är så enkla att hantera och fräschare.

Liknande trådar

Övr. Katt FAN alltså!!! Jaha, vad ska man göra nu då? Kattf*ttan har Återigen Pissat i ena hundens bädd! Jag har helt ärligt tappat räkningen på...
2
Svar
23
· Visningar
3 327
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar