Hålla i gång på vintern?

Sv: Hålla i gång på vintern?

Jag rider precis som vanligt.
Rider dock på hårda vägar året runt och skrittar en hel del på asfalt varje dag för att öht komma nånstans, så van vid hårdare underlag är han ju redan.

Det har funderat ypperligt för oss de senaste fem åren iaf. Självklart får man ju anpassa sej efter hästen, men för just DEN HÄR hästen fungerar det utmärkt att fortsätta som vanligt även under vintern.

Rider så gott det går på ängarna men vissa dagar blir det ju bara skritturer. Sen försöker jag åka in till ridhuset 1 gång i veckan för att träna ordentligt.
Längtar tills det kommer ordentligt med snö, då kan man rida var som helst :)

Det är ju ganska besvärligt om det blir typ isgata, men är det hårt i marken eller snö rider jag som vanligt (med broddar och snow pads). Om man har en äng eller liknande att rida på är det superbra; äng+snö= hästen får jobba ordentligt och kan inte bara antingen "springa" runt eller maska, moahaha. :devil:

Jag rider som vanligt året om, alltid utomhus, har inget ridhus på lämpligt avstånd. När ridbanan blir frusen och "knölig" undviker jag den, men det är väl egentligen det enda underlag jag inte rider på. Och när det blir snö är det ju fantastiskt. Har aldrig förbättrat min hästs galopp så mycket som det året vi hade snö lääänge och kunde rida riktiga galopp-pass på ängen nedanför ridbanan...

ett ridhus är ett nödvändigt ont för mig för att hålla motivationen uppe. iaf vintertid. vi har ingen äng att rida på heller, bara en sandpaddock som kostar 50 spänn gång och den går ju inte o rida på när den fryser nu. Hästarna kommer ut i naturen ändå..har köpt en rockard så jag kör hellre än rider.

Min motivation dör varje gång det blir sånthär väder så just nu har hästen en skrittperiod.
Ridhuset som är 20 min skritt bort är ALLTID upptaget så på vardagarna kommer man aldrig in (lektioner) och när det är snöstorm eller regnar har man inte ork att rida dit på helgerna heller tyvärr.
(Jag är ju beroende av mina föräldrar som kör transporten iomed att jag inte har körkort).
Att trava omkring på snöiga ängar är iallfall kul och man får både bjudning och bensprattel helt gratis!

så just nu går jag omkring och kikar på vårt ridhus som byggs nu iaf! Limträbalkarna kommer v. 47 och sen ska allt upp så fort som möjligt :bump:

Jag rider i princip som vanligt men undviker dressyrpass på de ängar jag brukar rida på då det är hårt eller lerigt, väntar tills snön kommer. Försöker dressyra så gott det går på många långa sandvägar med kruvor och så. Så åker vi till ridhuset ca 45 minuter bort kanske varannan vecka.

Jag har inte så stora problem med slask och mörkare väder bara underlaget håller sig ridbart för uteritter i alla fall. Lite trist att man hinner mindre bara.
I höst har annars det jävligaste varit mitt immunförsvar som är i bott efter körtelfebern i februari i år (tar ca ett år innan man är helt återställd). :( Jag blir förkyld för inget alls och tar jag det inte ABSOLUT LUGNT när jag är sjuk så får jag en två tre fyra följdsjukdomar som urinvägsinfektion, bihåleinflammation etc. Suck. Så hästen har skrittats mkt de senaste veckorna. Vilket ger mig jättedåligt samvete men försöker trösta mig med att han inte varit helt ok i bakknäna och varit sned i bakkärran så det är nog bra med lite vila och mer grundjob... :crazy:

Tråkigt när jag är hur pepp som helst och bara vill träna och rida hur mkt som helst men inte kan för att jag är dålig hela tiden och man kan ju inte träna ordentligt på en häst som går efter schemat skritt pga matte - komma igång - träna lite - skritt pga matte igen.

Senast ändrad av en moderator:

Det blir jobbigt... Ska försöka åka till ridhus 1-2 gånger i veckan. Så länge det går så rider jag i min paddock.. Det finns en åker 300m bort som det ser ut som om de väntar med att plöja upp, så den tänker jag nyttja. Vore kanon, för det är en riktigt bra backe att intervallträna i, men då krävs det att marken verkligen är frusen med, så det inte blir massor med lera för då blir det för tungt för hästen. Sen får jag försöka skritta ut.. även om det inte motiverar mig det minsta

Så ni travar och galopperar som vanligt även om marken är helt frusen? Ni är inte rädda för att hästarna ska skada sig? Blir ju ganska stor påfrästning på lederna?

Har paddex-bana som jag kan hålla helt plan om jag sladdar den när det är plusgrader, men den blir ju hård... Har fått inpräntat sen jag var liten att man aldrig ska rida fortare än skritt, möjligtvis lugn trav, när marken är frusen. Men det kanske är att vara överdrivet försiktig? :confused:

Just nu är banan lite halvfrusen, var soligt så översta lagret tinade litegrand.. Har jobbat mest med halter och övergånger, med störstadelen av passet i skritt. Är rädd att pållis ska gå sönder! :eek:

Nja, jag travar och galopperar INTE på fruset grus/sand/gräs, men det är sällan det fryser på så mkt här samtidigt som marken är bar. Oftast är det mer åt slaskhållet, dvs risk för halka.

Men "rider som vanligt" menade jag att jag försöker att inte låta hästen stå. Försöker hålla igång som vanligt. :)

Vi sladdar banan innan den fryser sedan rider vi på den när det kommit lite snö. Blir jättebra! Annars försöker jag rida på skogsstigar som inte blir lika hårda.

Motionsrider mest. Ängar och skogsstigar är det som känns bäst att trava och galoppera på när det är fruset, tycker jag, så mycket sånt. Sen när snön kommer är det lättare!

Men hur hårt är det då? Det kan ju vara hyfsad svikt i marken även när det är fruset! Så om det inte är jättemånga minus ute och hästen är ordentligt uppvärmd, så tror jag inte det är några problem egentligen.

Som vanligt höll jag på att skriva, jag rider ju sällan i ridhus/på bana sommartid heller.

Men, det rids som vanligt på grusvägarna såfort snön ligger. Packad snö är bland de bästa underlag som finns :wub:

Ren is fungerar det med, jag har 4 brodd/sko.

Det som INTE fungerar - alls. Är frusen barmark. Den perioden är det överjävligt svårt, tack och lov brukar den perioden vara kort här. Men då skrittar jag i princip bara på vägarna, och travar/galopperar där det är lämpligt, på fält och liknande kan det vara lite mjukare fast det är påfruset, men inte alltid det gäller heller. Och då är det bara skritta och skritta och skritta tills man kräks.

Så, sålänge det är snö eller is - inga problem. Det är de facto BÄTTRE underlag än man har mitt i sommaren. Men påfrusen barmark, då är det enbart skritt påbjudet även här.

Tillägg - jag kör ganska mkt efter 'klapper'-graden. Klapprar det om skorna mot underlaget tar jag det försiktigt helt enkelt, oavsett årstid.

Håller man sig i skogen och undviker grusvägar tycker jag underlaget oftast är acceptabelt att trava och kanske även galoppera på. När snön ligger är det ju ljuvligt!

Men visst är det svårt att hålla motivationen under vintern utan ridhus!

Jag står för första gången med hästen stallad vid ridhus. Det är tillgängligt fre-sö varje vecka, vilket är toppen. Dessutom åker jag iväg och tränar varje vecka, sedan blir det inte många dagar kvar även om de innebär skritt.
Pannlampa ute i skogen funkar! :)

Håller helt med ditt inlägg, du formulerade det bättre. :bow:

När marken är frusen blir det skritt, eventuellt trav på vägar med gräs. Vår ridbana som jag hatar för att den är tung i vanliga fall (gummiflis-blanding)är helt okey när det är nån minusgrad så man kan rida i alla gångarter, men även den fryser när det är riktigt kallt.

I stallet där jag jobbar var det skritt som gällde idag då deras ridbana var frusen. Skulle aldrig vilja trava där och skulle heller inte få.

Försöker köra till ridhus nån gång i veckan iallafall.

Så ni travar och galopperar som vanligt även om marken är helt frusen? Ni är inte rädda för att hästarna ska skada sig? Blir ju ganska stor påfrästning på lederna?

Har paddex-bana som jag kan hålla helt plan om jag sladdar den när det är plusgrader, men den blir ju hård... Har fått inpräntat sen jag var liten att man aldrig ska rida fortare än skritt, möjligtvis lugn trav, när marken är frusen. Men det kanske är att vara överdrivet försiktig? :confused:

Just nu är banan lite halvfrusen, var soligt så översta lagret tinade litegrand.. Har jobbat mest med halter och övergånger, med störstadelen av passet i skritt. Är rädd att pållis ska gå sönder! :eek:

Det är en jäkla skillnad på en frusen grusväg (blir ekvivalent med en platta cement, dvs viker inte en tum), och en frusen stig eller skogsväg, eller en ängsvall.

skulle vara betydligt räddare att rida för mkt och för många dar i rad på en hårdfrusen ridbana, än att rida ut i blandade gångarter på varierat fruset underlag i naturen. Du sliter troligtvis betydligt mer i padocken.

det finns inget "varierat" underlag i naturen här, endast grusvägar. och dom är verkligen stenhårda, hårdare än banan också... :crazy: banan sviktar litegrand, den är ju uppbygd så att det ska vara hyfsat hård men med svikt även vid mildväder.

har en äng bredvid stallet men vet inte riktigt hur den är att rida på, det är låååångt gräs så den lär vara mjuk, men vet inte om den är helt jämn. :confused:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka