Hade en hovis ute igår åt min dam som hoppade fram på tre ben. det var hovböld,men han sa att hon hade inflammation i hela hoven. han öppnade upp och det började rinna ut vätska.Och sen frågade han mej om han skulle slå på skon igen
Jag tyckte att han kunde vänta med det eftersom hästen har så himla ont.Sen lade han på jodopaxlösning och bomull sen lindade han runt med vetflex. sen sa han bara att han kommer nästa vecka och sätter på skon igen.sen åkte han.Detta är inte min ordinarie hovis,han är tyvärr inlagd på sjukhus
Detta är den första hovbölden jag någonsin haft så jag vet inte hur jag ska bete mej.Har för mig att min riktiga hovis har sagt följande:låt hästen gå på mkt för när hoven rör sig pressas vätskan ut och det är bara bra. häll upp mkt varmt vatten i en spann med salt i ,låt hästen stå där i 5min om dagen,Det hjälper till att dra ut vätskan.Lägg sedan jodopax omslag över natten.
Som sagt jag har aldrig råkat ut för hovböld innan,men har hört att han har pratat med andra som undrat över vad dom ska göra.
men jag är inte helt säker på att jag hört rätt och jag mitt nöt glömde ju fråga den som fixade bölden.
Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få.
Som sagt jag har aldrig råkat ut för hovböld innan,men har hört att han har pratat med andra som undrat över vad dom ska göra.
men jag är inte helt säker på att jag hört rätt och jag mitt nöt glömde ju fråga den som fixade bölden.
Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få.