Hallå hovslagare,hovböld?

lis

Trådstartare
Hade en hovis ute igår åt min dam som hoppade fram på tre ben. det var hovböld,men han sa att hon hade inflammation i hela hoven. han öppnade upp och det började rinna ut vätska.Och sen frågade han mej om han skulle slå på skon igen:confused: Jag tyckte att han kunde vänta med det eftersom hästen har så himla ont.Sen lade han på jodopaxlösning och bomull sen lindade han runt med vetflex. sen sa han bara att han kommer nästa vecka och sätter på skon igen.sen åkte han.Detta är inte min ordinarie hovis,han är tyvärr inlagd på sjukhus:cry: Detta är den första hovbölden jag någonsin haft så jag vet inte hur jag ska bete mej.Har för mig att min riktiga hovis har sagt följande:låt hästen gå på mkt för när hoven rör sig pressas vätskan ut och det är bara bra. häll upp mkt varmt vatten i en spann med salt i ,låt hästen stå där i 5min om dagen,Det hjälper till att dra ut vätskan.Lägg sedan jodopax omslag över natten.

Som sagt jag har aldrig råkat ut för hovböld innan,men har hört att han har pratat med andra som undrat över vad dom ska göra.
men jag är inte helt säker på att jag hört rätt och jag mitt nöt glömde ju fråga den som fixade bölden.
Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få.

Sv: Hallå hovslagare,hovböld?

Min häst hade hovböld för två månader sedan. Han går oskodd.

Hovslagaren gjorde ett litet hål in till bölden så vätskan rann ut. Jag petade upp hålet varje morgon o kväll, i ett par dagar el en vecka. Tills inget mer sipprade ut ur det lilla hålet. Jag använde spetsen på en tom streptocillinsalva-spruta, mjuk böjlig platspip. Han fick tjockt med halm i boxen över natten. Står annars på torv, men det packades över hålet.
Det blir bättre om hästen får röra sig i hage.
Att stå 5 min i spann med vatten och jodopaxbandage verkar bra.
Men det gjorde inte jag med min.

Om hästen värkligen har en infektion i hela hoven hjälper nog inget jodopax i hela värden! Mindre hovbölder värkar kuna läka bra själva Men min stackars häst fick en riktig best till hovböld, de var tvungna att söva henne och operera bort hela sulan.

min ena häst står med (snart helt utläkt) hovböld nu. han var jättehalt!! men eftersom det redan öppnat sig i kronranden så bestämde jag i samråd med veterinären att inte skära upp. Han fick smärtställande första veckan, och han badar hoven i en hink med varmt grönsåpevatten så länge han vill men minst en halvtimme varje morgon o kväll. han tycker dock det är superskönt och vägra ofta ta ut hoven, står glatt i tre timmar... :p

men det har varit effektivt! nu är han smärtfri och vi slapp få ännu ett hål - och ett hål under sulan ger ofta problem, så lätt att det kommer in skit där, ofta gipsar man ju hela hoven och så får hästen stå på boxvila och äta antibiotika. knappast bra för en fångbenägen 27-åring med stela leder.... ja ingen häst mår väl bra av antibiotika och boxvila.. ^^

så sätt igång och bada hoven, om hästen finner sig i det. många hästar vägrar att samarbeta men det är värd ett försök! :)

min ena häst står med (snart helt utläkt) hovböld nu. han var jättehalt!! men eftersom det redan öppnat sig i kronranden så bestämde jag i samråd med veterinären att inte skära upp. Han fick smärtställande första veckan, och han badar hoven i en hink med varmt grönsåpevatten så länge han vill men minst en halvtimme varje morgon o kväll. han tycker dock det är superskönt och vägra ofta ta ut hoven, står glatt i tre timmar... :p

men det har varit effektivt! nu är han smärtfri och vi slapp få ännu ett hål - och ett hål under sulan ger ofta problem, så lätt att det kommer in skit där, ofta gipsar man ju hela hoven och så får hästen stå på boxvila och äta antibiotika. knappast bra för en fångbenägen 27-åring med stela leder.... ja ingen häst mår väl bra av antibiotika och boxvila.. ^^

så sätt igång och bada hoven, om hästen finner sig i det. många hästar vägrar att samarbeta men det är värd ett försök! :)

Hon är mkt bättre idag:) Hon är naturligtvis fortfarande halt men betydligt mkt bättre än igår.
Jag tog av jodopax bandaget och tryckte lite lätt runt hålet och jösses vad det rann ut mkt vätska:crazy:
Så jag bestämde mej för att gå ut med henne en stund så hon fick röra på sig lite idag. När jag gått med henne en stund tog jag in henne och ställde henne i en hink med varmt vatten och jodopax.Sen lade jag på bomull och vetflex.Hon protesterade inte:smirk:.Men jag funderar på att släppa ut henne i hagen imorgon med en massa silvertejp lindat runt. Det kanske är en dum idé?

beror lite på hur det ser ut i din hage och hur mkt hon går omkring? silvertejp slits väldigt snabbt, och är det vått så lossnar den..

När min gamgubbe fick hovböld för ett par år sedan kom hovslagaren ut och tog hål på den, la bomull som var dränkt o jodopax, sen vetflex, sen bandage med en massa silvertejp, eftersom detta var på våren och det var väldigt kladdigt ute just då, fick han 1 veckas boxvila, vilket var en pärs för mig, jag gick på gymnasiet då och fick gå upp 2 timmar tidigare för att cykla till stallet och mocka rent åt han, och efter skolan upp igen och mocka så att han inte skulle gå runt i allför smutsigt och få in massa onödiga bakterier, varje gång jag mockade fick jag också spruta in mer jodopax så inga baskilusker skulle frodas o leva loppan =) Sen lindade jag även in benet i säckväv och extra starka plastsäckar och gick ut o knallade med honom minst 1 gång om dagen. Efter 1 v kom hovis ut och tog bort bandaget och då var det läkt =)
Hon slog på skon och sen var det bara att börja rida lite försiktigt igen =)

Denna böld var dock inte så himla stor, men märktes tydligt eftersom han var blockhalt.

Sen dess har det inte varit nå´t o nu är han en 27 årig pensionär som bara går och har det bra, inte illa pinkat för en gammal travare =)

Ett tips är att du köper en sk "sko" till din häst, tror att ett märke heter schoof ( osäker på stavning), ser ut som en sandal som man trär över hoven. Då kan du först packetera in hoven med bomul, vetflex och lägg sedan en påse runt hoven (obs bara hoven) och tejpa sedan med silvertejp och sist men inte minst trä över "schoofen" innan du släpper ut hästen i hagen.

Så här gjorde vi med kompisens häst när den fick en hovböld i höstas, den hästen hade dessutom ett gipsbandage till en början under vetflexlindan och silvertejpen. Hästen gick ute i en sjukhage och jag kan tillägga att vädret var inte det bästa i vid den här tidpunkten men detta höll hoven torr. Har även använt oss utav denna metod förut vid hovbölder o dylikt.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 388
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 858
Hästvård Hästen min stod på tre ben igår när jag kom till stallet. Varm i hoven och från kotan och neråt ungefär. Ringde till vet. som direkt...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 923
Senast: Ginne
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 415
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010