Hålla höger galopp

opus

Trådstartare
Vet ej om denna tråd hamnade rätt nu, men vi får se om jag får något tips.
Jag har en kallblods travare, som inte är travtränad bara dressyr riden.
Han gör öppna, slutor, skänkelvikning, kort galopp och samlad trav, även början till passage. Han har väldigt lätt för att samla ihop sig och gå kort.
Men nu till problemet, han fattar vänster galopp och håller den, MEN när vi kommer till höger galopp så fattar han rätt men gör sedan ett byte till vänster galopp. När han gjort det så är svårt att få tillbaka honom till höger galopp.
Jag saktar då av och gör om det.

Men har ni något tips på hur jag kan träna detta, då mitt mål är att tävla dressyr i vår.

Tacksam för alla tips.

:)

Sv: Hålla höger galopp

Träna honom så han blir starkare i vänstersidan. Öva mycket (galopp)fattningar, och bryt av innan han hinner byta.

Bryt av direkt och fatta höger på nytt. Var konsekvent, mycket konsekvent, för eller senare kommer hästen att fatta att det är jobbigare att fatta på nytt än att hålla galoppen.
Sedan måste du tänka igenom exakt vad som händer och som möjliggör bytet och förebygga det.
Lyckas hästen sätta dig till en sida av honom?
Tappar du kontrollen på bogarna?
Vad gör dina skänklar och händer när han gör bytena.?
Vad föreslår din tränare?
Massor med beröm så länge han går i höger och omedelbart avbrott när han slår om.

Hade tidigare ett vbl som gärna bytte över till vänster. I efterhand visade det sig att han hade mycket ont och eftersom vänstersidan var starkare förerog han den.
Jag var tvungen att ha stenkoll på honom i höger galopp med hjälp av säte, skänklar och händer

Du måste behålla din egen kropp formad efter högergaloppen

Tänk på att släppa fram högersidan så att du inte tynger ned den
Se till att du sitter en liten aning utåt så att du inte blir bananformad till en vänstergalopp.:o
Håll ordning på din högra axel så du inet tynger ned höger fram.
ni skall galoppera utifrån vänster bak, då måste du sitta på vänster bak...

Apocalypsen:

Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. Jag försöker att sitta ordentligt och hålla skänklarna. Men jag känner inte när han byter, jag bara ser det.
När han fattar så gör han det i höger, men helt plötsligt så ser man att han går i vänstergalopp och då tappar jag sitsen lite.

Jag har inte ridit för instruktör på ett tag, men ska börja nu igen efter att vi flyttat.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 116
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 465
Senast: Freazer
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 868
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar