Hålla hästen i hull i sommar

Anna-KarinO

Trådstartare
Sommaren närmar sig med stormsteg och jag börjar oroa mig för hur jag ska lyckas hålla hästen i hull i sommar. För tillfället är hästis i bra hull men jag är orolig att han ska börja tappa när jag börja ha honom ute dygnet runt (erfarenhet från tidigare år).
Mitt största problem är att det är svårt att stödfodra honom, mat är inte lika intressant för honom så länge det inte är jättegott. Men oftast är det den lite äckligare maten som lucern eller hippo alfa som han borde äta som ratas. Kan man kanske blanda in äppeljuice i lucernet för att göra det mer intressant? Eller har ni några andra tips på hur jag ska få honom att hålla sitt hull?

Sv: Hålla hästen i hull i sommar

Alla hästar klarar inte att gå ute dygnet runt. Vår senaste gjorde det inte, det var bara att planera för att ha honom på stall nattetid. Han hade aldrig gått att ha ute under natten, han behövde komma in och äta sin vanliga ranson inne, samt vila upp sig.

Problemet i sommar är att ingen annan häst i stallet kommer stå inne och min häst skulle inte alls gilla att stå inne själv.

Nej, det förstår jag. Finns det ingen möjlighet att flytta honom över sommaren, till ett ställe där han kan komma in över natten?

Jag kommer flytta honom till ett nytt ställe i sommar (permanent flytt på grund av andra anledningar) och då tror jag det skulle skapa oro om han fick mellanland på ett helt nytt ställe någon månad. Hästis är en individ som behöver fasta rutiner för att må bra..

Jag hade personligen hellre gjort ett mellanstopp på ett ställe som fungerade, än att riskera att hästen faller ur.

Alternativet är väl att försöka hitta ett foder som hästen verkligen gillar tillräckligt för att prioritera. Och fodra flera gånger per dag, så han orkar sätta i sig de mängder som krävs.

Salsas gräspellets och tillsätta olja kanske?

Jag tror att mellanstoppet kan innebära viktminskning i sig tyvärr.. Men ska absolut fudnera på det.
Salsa fodret har jag hört mycket om, kanske ska ta och köpa mig en säck och testa :)

Det bästa för kräsna kameler brukar vara att introducera fodret under lugna förutsättningar, utan andra förändringar. I gamla miljön alltså. Somliga kan ju vara petiga med maten när det sker förändringar.

Prova om han äter hemma, då är nog chansen större att han gör det borta.

Om han inte kan stå inne på natten själv, kan han vara inne någon timme på dagen och vila och då få sitt stödfoder? Det kanske är lättare dagtid att få med en kompis in tänkte jag, om det inte blir så många timmar?

Har samma problem med min äldre häst så i sommar kommer hon inte att få gå ute dygnet runt utan ha kvar sina rutiner och gå in och äta kvällsmaten över natten. Har en insektskänslig häst som får agera sällskap.

Skulle funka en del av sommaren men sen ska stallet tvättas och då får inga hästar stå inne..

KL Men det är ingen som har något förslag på hur man kan få foder att bli godare eller mer intressant?

jag blandar lusern med havre o en proteinrik müsli, typ en liter av varje, 1-2 liter om dagen.

Till min kräsne så har jag hällt en skvätt melass på hans melassfria lucern(dangrönt, är hitills godast enligt de andra pållarna) innan jag blöter upp och då slinker det ner utan problem, funkar ju inte om man har en sockerkänslig häst dock.

Vi har också melass på maten, samt lite havre i för att det ska bli mer intressant. Det funkar dock inte superbra, hästen lämnar mat även nu när alla står inne. Dock tror jag att det blir enklare i sommar då gräset innehåller mer näring än höet gör nu så det kommer inte krävas lika mycket tillskottsfoder.

Det är ju en bra idé! Köper man det i vanliga foderbutiker?
Havre är något jag vet att han uppskattar högt men då får jag en ohanterbar häst. Man kanske ska testa svarthavre eller matilda havre (eller vad heter det?) Det ska väl inte ge samam effekt på havrekänsliga hästar?

Min häst äter vad som helst om jag blandar i lite foderjäst. Har du testat det?

Här är det tvärt om.. Jag får lura i honom foderjästen..

KL han gillar musli och hästgodis med "örtsmaker" men jag har inte hittat någon än som han kan klara sig på helt. Vet ni någon? Eller kanske örter som man själv kan tillsätta?

Hrm.... Synd på foderjästen men hästar har väl oxå olika smak.

Mariatistel har jag gett min häst kurer av emellanåt.

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 715
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama