Hålla bädden kvar i boxen...

oki

Trådstartare
Satt och läste i tråden om permanentbäddar och en tanke slog mig. Hur gör man för att inte ströbädden ska fara ut ur boxen ifall man inte har nedsänkt boxgolv eller rejäla trösklar? Med bädd blir det, antar jag, ändå så pass tjockt... Blir det uppförsbacke in i boxen? :confused:

KAnske en dum fråga...? men jag har aldrig haft bädd i stallet så jag vet inte hur det fungerar riktigt.
 
Sv: Hålla bädden kvar i boxen...

Så många här som verkar ha och kunna sköta en permanentbädd, kan då verkligen inte nån svara på min fråga?
 
Sv: Hålla bädden kvar i boxen...

Blir det uppförsbacke in i boxen? :confused:


Ja, det måste det vara hos vissa, som har både 50 och 80 cm hög spånbädd (sådana påståenden har faktiskt förkommit här på Bukefalos ;) )

En bädd måste inte vara så tjock och hög. 10-15 cm är väl vanligast och då märks det ingen större skillnad vid boxdörren.

Immer
 
Sv: Hålla bädden kvar i boxen...

Bädden blir ju tämligen tjock ifall man inte skrapar ned den med jämna mellanrum. Jag brukar hålla mina på 25-30 cm ungefär, men då har jag spån eller torv. Jag har aldrig haft varken nedsänkt eller tröskel, så det blir "ett steg upp" in i boxen. Detta ser jag inte som ett problem, och inte hästarna heller. Jag brukar hålla en halvcirkel innanför dörren som det inte ligger strö på, just för att hästen inte ska "kliva ner" rätt i stallgången. Löst strö som följer med ut vid in och utsläpp sopar jag helt sonika tillbaka in i boxen.
 
Sv: Hålla bädden kvar i boxen...

Ok, tack för svaren.
Jag tänkte att man kanske behövde kanterna runt boxen som ""stöd" för bädden därav tröskeln men då vet jag att det fungerar ändå.
 
Sv: Hålla bädden kvar i boxen...

Ingen tröskel. Hästens bädd är väl ca 25 cm hög, och det är ett lite sluttande steg uppåt för henne när hon kommer in.
 
Sv: Hålla bädden kvar i boxen...

En fråga bara, när man ska anlägga en ny bädd? Hur funkar det då, innan allt har blivit packat och lagt sig ordentligt? Blir det inte väldigt "halt" om man bara använder spån? Bara undrar.
 
Sv: Hålla bädden kvar i boxen...

Halt? Nej, det tycker jag inte. Man får ju lägga in ett rejält lager redan från början, och sedan fylla på MYCKET de första veckorna. När det väl blivit hårdpackat behövs bara lite nytt. Jag använder förresten inte kutterspån utan vanlig "sågverksspån".
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 426
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp