Håll dig till ämnet!

Jag finner detta väldigt intressant för jag hade inte rättat någon som skrivit fel på Kafka och moment 22. Även om det är olika företeelser så är ändå innebörden liknande och jag förstår vad den som skrivit menar.

Sen om tråden handlade om Kafka och/eller moment 22 då hade jag påpekat detta men inte i de fall det är helt ovidkommande för tråden i sig.

Jag hade inte påpekat det i vanliga fall. Men just i det här fallet, när tråden handlar om att trådar inte borde hålla sig till huvudämnet, så var det svårt att låta bli. QED, liksom.

Jag hade inte påpekat det i vanliga fall. Men just i det här fallet, när tråden handlar om att trådar inte borde hålla sig till huvudämnet, så var det svårt att låta bli. QED, liksom.
Fast här tog ju TS upp det som ett exempel på ett fel som kunde ha skrivits och att det är helt korrekt att påpeka felet.

Jag ser det som sagt inte nödvändigt att påpeka ett fel om själva andemeningen kommer fram. Om inte själva tråden är om just det felet.

Är det bara ett uttryck som någon har använt sig av så tillför det inget till ämnet att påpeka felet (speciellt som man ändå förstår vad som menas).

Fast här tog ju TS upp det som ett exempel på ett fel som kunde ha skrivits och att det är helt korrekt att påpeka felet.

Jag ser det som sagt inte nödvändigt att påpeka ett fel om själva andemeningen kommer fram. Om inte själva tråden är om just det felet.

Är det bara ett uttryck som någon har använt sig av så tillför det inget till ämnet att påpeka felet (speciellt som man ändå förstår vad som menas).

Men den här tråden handlar ju om att det borde vara ok att trådar byter ämne? Och när då TS i sin trådstart skriver just en sån sak som lätt leder till ett OT-spår i diskussionen, så blir det ju rätt inbjudande att ta upp det spåret just i den här tråden.

Och nej, när man blandar syftningar på två helt olika böcker och begrepp förstår man inte vad som menas. Inte exakt.

Jag håller dessutom med TS om att det är helt ok att skriva inlägg som går vidare på ett sidospår, så länge samtalet känns meningsfullt för dem som deltar så tycker åtminstone inte jag att det spelar ngn roll om inläggen bidrar till det ursprungliga ämnet.

Handlar inte tråden om att det är helt ok att byta ämne i en tråd? Då ser jag det ju snarare som att jag föregick med gott exempel, i en riktning som TS förordar.

Och helt irrelevant är det ju inte - menar TS att man bör korrigera när inläggen bli kafkaartade, eller när de blir moment 22? Det är ju olika saker.
Hehe ja det blev ju väldigt tydligt att du höll med TS, tyckte det var lustigt att du gjorde exakt det TS pratade om bara :p

KL
Jag tycker för övrigt att det är upp till var och en vad de vill bemöta i ett forum. Vill jag påpeka olämpligheten i att använda graman vid inridning så står det mig fritt att göra det, vill jag rätta rena faktafel (som vem som skrev Moment 22) så gör jag det. Jag tycker att om man är ute efter ett specifikt svar och inte vill ha debatt om något annat så gör man bättre i att googla. Kan förstå frustrationen i att söka svar på en fråga och istället få tråden fylld av vad man anser vara irrelevanta inlägg, men jag tänker väl att i all interaktion med människor får man liksom räkna med att folk är just människor som gör lite som de vill :D

För mig är det helt ok om tråden flyter ut i lite andra banor sålänge det handlar om ämnet. Dvs om jag frågar om graman vill jag inte att folk börjar dra in diskmedel.

Om trådskapare endast vill veta bästa diskmedlet och inget annat tycker jag att man som ts skriver det, sen får ts sitt svar och lämnar tråden och den kan flyta ut.

Men den här tråden handlar ju om att det borde vara ok att trådar byter ämne? Och när då TS i sin trådstart skriver just en sån sak som lätt leder till ett OT-spår i diskussionen, så blir det ju rätt inbjudande att ta upp det spåret just i den här tråden.

Och nej, när man blandar syftningar på två helt olika böcker och begrepp förstår man inte vad som menas. Inte exakt.

Jag håller dessutom med TS om att det är helt ok att skriva inlägg som går vidare på ett sidospår, så länge samtalet känns meningsfullt för dem som deltar så tycker åtminstone inte jag att det spelar ngn roll om inläggen bidrar till det ursprungliga ämnet.
Tillför det något till tråden att påpeka ett fel där jag skulle gissa de flesta förstår vad som menas?
"..... att det börjar likna Kafkas ”Moment 22”,". Är det så svårt att räkna ut vad som menas? Även om det är fel så är det väl inte så svårt att förstå vad som menas?

Fast nu tycker jag inte att Kafka/moment 22 är ett OT i denna tråden då TS tog upp det som ett exempel.

Jag tycker att det är trevligt och en del av charmen med ett diskussionsforum att trådarna driver iväg åt alla möjliga håll. Men så klart finns det en gräns när man är så långt från trådstarten/trådämnet att det är bättre att starta en ny tråd, framför allt för att det ska gå lättare att gå tillbaka och söka.
Man har alltid ett val. Vill man inte att tråden ska vara på den plats dit den tagit sig är det fritt att sluta klicka in dit.

Tycker man att man inte fått svar så kan det kanske också vara idé att formulera om sig

Jag hänger kvar på buke för FÖR ATT det kan dra iväg till helt nya platser och ge helt nya insikter. Och skratt.

Jag hänger kvar på buke för FÖR ATT det kan dra iväg till helt nya platser och ge helt nya insikter. Och skratt.

Det gör jag med och jag vill att trådarna ska flyta ut, så där lite lagom. Men jag ser oftare och oftare här på Buke kommentarer som "håll dig till ämnet" till och med från moderator.

Man har alltid ett val. Vill man inte att tråden ska vara på den plats dit den tagit sig är det fritt att sluta klicka in dit.

Tycker man att man inte fått svar så kan det kanske också vara idé att formulera om sig

Jag håller med dig, men tycker att det är bättre om det startas nya trådar om man hamnar på ett ämne långt ifrån det i TS. Det blir så mycket lättare att gå tillbaka och söka då, för det är inte lätt att klura ut att de sista 15 sidorna i en tråd om krukväxter innehåller toppenbra tips på hur man rider en korrekt skänkelvikning :)

Jag håller med dig, men tycker att det är bättre om det startas nya trådar om man hamnar på ett ämne långt ifrån det i TS. Det blir så mycket lättare att gå tillbaka och söka då, för det är inte lätt att klura ut att de sista 15 sidorna i en tråd om krukväxter innehåller toppenbra tips på hur man rider en korrekt skänkelvikning :)
SÅ OT blir det ju nästan aldrig!

Ofta tycker jag det räcker med minsta avvikelser från ämnet, så gnälls det :wtf:

Men här för inte länge sen utmynnade en tråd där TS tyckte "håll er till ämnet, hut jag ska få hästen sluta dumma sig" ut i en häst diagnosticerad med KS. Vilket var vad den TIDIGT (och mot TS vilja) styrde mot. Om inte trådskribenterna förutom tips envist påtalar att hästen visade tecken på ryggsmärta trots den var uppkollad och frisk enligt TS hade hen knappast tagit den till vet ännu en gång - och då hade KSen inte upptäckts. Så hålla sig strikt till ämnet i den tråden hade lett till en plågad stackars häst och troligen en skadad TS
Dessutom kan såna trådar vara otroligt värdefulla för andra förutom TS. Någon som hamnar i en tråd genom google kanske inser att det finns en risk att det ligger sjukdom bakom ett felaktigt beteende, att det inte är den bästa idéen att rida in unghästen på graman eller vad det nu kan vara. Även om råden inte påverkar TS kan det ju påverka andra som deltar aktivt eller för all del läser i det tysta.

Jag finner detta väldigt intressant för jag hade inte rättat någon som skrivit fel på Kafka och moment 22. Även om det är olika företeelser så är ändå innebörden liknande och jag förstår vad den som skrivit menar.

Sen om tråden handlade om Kafka och/eller moment 22 då hade jag påpekat detta men inte i de fall det är helt ovidkommande för tråden i sig.
Jag tänker odla en hel massa alfa-alfa, för då får jag högre proteinvärde i grovfodret, den som läst "Moment 22" kan bedöma om det är relevant eller ej för diskussionen...

Men vill man ha formen frågelåda får man ju leta upp någon sådan. Alternativt kolla upp vad diskussionsforum innebär.

Även om det är en frågelåda, typ där en "expert" svarar på frågor, är det ju långt ifrån säkert att svaret blir det som frågeställaren vill. Tänker på hästrelaterade frågor jag läst svar på i blogg/liknande (LBF svarade har jag för mig), där svaret var i samma stil som gramanexemplet, dvs "ingen, det är inte lämpligt att använda då".

SÅ OT blir det ju nästan aldrig!

Ofta tycker jag det räcker med minsta avvikelser från ämnet, så gnälls det :wtf:
Visst har det blivit mer sånt gnäll. FB t ex, där blir man verbalt halshuggen vid minsta avvikelse, då vill jag gå tillbaka till Buke där jag får diskutera vilket diskmedel jag vill. Eller för den delen påpeka det korkade i att använda graman vid inridning.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 821
Senast: SiZo
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 346
Senast: Mirre
·
Hundhälsa Veterinärtid är bokad, igen, men nu frågar jag även er.. kanske att nån kan ha nån aning om något. Det gäller min mors hund. Hunden...
Svar
1
· Visningar
862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat

Omröstningar