Håll dig till ämnet!

Blandrastik

Trådstartare
För mig är Bukefalos ett diskussionsforum, fritt att diskutera vad vi önska så länge det faller inom ramarna för de regler som gäller.
Låt säga att någon startar en tråd om disktrasor, så är det för mig helt okej att diskussionen letar sig vidare till diverse olika diskmedelstyper eller vilken modell av diskborste man använder.
Men på sistone har jag sett fler och fler kommentarer som: ”Det var inte det TS frågade om, håll dig till ämnet!”
För mig är det självklart att om någon frågar vilken typ av gramaninspänning som är lämpligast vid inridning, att då skriva att graman är högst olämpligt vid inridning även om det inte var frågan från början.
För mig är Bukefalos just ett diskussionsforum, inte en ”frågelåda”, skulle användare här bara börja svara rakt upp och ner på frågorna som ställs skulle det bli skittråkigt.
Att sedan påpeka en felaktighet eller dumhet, som i exemplet med gramtygeln tycker jag är okej. Men jag har sett även från moderatorer kommentarer som ”Den typen av kommentar/rättelse är onödig” Är den?
Skriver jag att det börjar likna Kafkas ”Moment 22”, så är ju det fel, varför skulle ingen få kommentera det?

För mig är Bukefalos ett diskussionsforum, fritt att diskutera vad vi önska så länge det faller inom ramarna för de regler som gäller.
Låt säga att någon startar en tråd om disktrasor, så är det för mig helt okej att diskussionen letar sig vidare till diverse olika diskmedelstyper eller vilken modell av diskborste man använder.
Men på sistone har jag sett fler och fler kommentarer som: ”Det var inte det TS frågade om, håll dig till ämnet!”
För mig är det självklart att om någon frågar vilken typ av gramaninspänning som är lämpligast vid inridning, att då skriva att graman är högst olämpligt vid inridning även om det inte var frågan från början.
För mig är Bukefalos just ett diskussionsforum, inte en ”frågelåda”, skulle användare här bara börja svara rakt upp och ner på frågorna som ställs skulle det bli skittråkigt.
Att sedan påpeka en felaktighet eller dumhet, som i exemplet med gramtygeln tycker jag är okej. Men jag har sett även från moderatorer kommentarer som ”Den typen av kommentar/rättelse är onödig” Är den?
Skriver jag att det börjar likna Kafkas ”Moment 22”, så är ju det fel, varför skulle ingen få kommentera det?

Fast frågar man om ditt exempel med gramantygeln så är man BARA ute efter just dom svaren, alltså = Ni som rider med graman vid inridning, vilken inspänning använder ni då?

Inget annat, hur eller varför behöver diskuteras. Detta har personen förmodligen redan avklarat när hon eller han kom fram till frågan.

Fast frågar man om ditt exempel med gramantygeln så är man BARA ute efter just dom svaren, alltså = Ni som rider med graman vid inridning, vilken inspänning använder ni då?

Inget annat, hur eller varför behöver diskuteras. Detta har personen förmodligen redan avklarat när hon eller han kom fram till frågan.

Fast har man startat tråden så får man vara beredd på att det blir en diskussion om graman är vettigt vid inridning, just för att det är ett diskussionsforum och inte en frågelåda.

Även fast man är TS äger man inte tråden, det gör @Gunnar.

Fast har man startat tråden så får man vara beredd på att det blir en diskussion om graman är vettigt vid inridning, just för att det är ett diskussionsforum och inte en frågelåda.

Även fast man är TS äger man inte tråden, det gör @Gunnar.

Ja men det är ju också det som är problemet och skapar "håll dig till ämnet" kommentarer :)

OT (:p):

Kafka har väl inte skrivit om moment 22, du tänker på Joseph Heller?

Har inte läst hela tråden men jag gillar de här:

10324-32-470be2e8-b060-ad9e-48f3-92fc768d3f41_rfcGme.jpg

Jag tolkade det som att det var meningen - och nu nappade du och kommenterade felaktigheten trots att det är irrelevant ;)

(Alltså precis vad den här tråden handlar om!)

Handlar inte tråden om att det är helt ok att byta ämne i en tråd? Då ser jag det ju snarare som att jag föregick med gott exempel, i en riktning som TS förordar.

Och helt irrelevant är det ju inte - menar TS att man bör korrigera när inläggen bli kafkaartade, eller när de blir moment 22? Det är ju olika saker.

Tvärtom tycker jag. Ofta ser man att den typen av trådar slutar i att ts inser att graman inte löser det problemet man tänkt sig, utan hittar en bättre väg, som man inte ens visste fanns. Det är den stora behållningen med diskussionsforum, ju, att det inte bara är frågor och svar!

Jag finner detta väldigt intressant för jag hade inte rättat någon som skrivit fel på Kafka och moment 22. Även om det är olika företeelser så är ändå innebörden liknande och jag förstår vad den som skrivit menar.

Sen om tråden handlade om Kafka och/eller moment 22 då hade jag påpekat detta men inte i de fall det är helt ovidkommande för tråden i sig.

Tvärtom tycker jag. Ofta ser man att den typen av trådar slutar i att ts inser att graman inte löser det problemet man tänkt sig, utan hittar en bättre väg, som man inte ens visste fanns. Det är den stora behållningen med diskussionsforum, ju, att det inte bara är frågor och svar!
Min erfarenhet är snarare att TS slutar skriva i tråden efter någon/några sidor och diskussionen fortsätter bara för att det tjafsas mellan de som är för respektive mot.

Om det var ett allmängiltigt håll dig till ämnet-krav så sure. Men det är så tydligt att vissa trådar får spåra hur långt som helst medan andra kommer moderator in tidigt och styr/låser.

Jag håller med TS dock, att det är okej diskussioner flyter runt och ändrar riktning. Det blir tjatigt många trådar annars. Kan ta min senaste som ex. Som från början handlade om hur man kan avgöra om en katt är övergiven och sen dess handlat om den hel massa närliggande ämnen. Och just att det är närliggande är enda kravet jag kan tycka bör finnas. Börjar någon prata om hur man kokar den perfekta kalopsen i nämnd tråd så blir det fel. Men pratat diverse saker som har med katter som är skygga/hemlösa/etc fine.

Så för mig okej prata om graman vid inridning eller ej i en inspänningstråd. Sen kan man ju balansera. Har femton pers sagt samma sak behöver kanske inte nummer 16 göra det.

Men här för inte länge sen utmynnade en tråd där TS tyckte "håll er till ämnet, hut jag ska få hästen sluta dumma sig" ut i en häst diagnosticerad med KS. Vilket var vad den TIDIGT (och mot TS vilja) styrde mot. Om inte trådskribenterna förutom tips envist påtalar att hästen visade tecken på ryggsmärta trots den var uppkollad och frisk enligt TS hade hen knappast tagit den till vet ännu en gång - och då hade KSen inte upptäckts. Så hålla sig strikt till ämnet i den tråden hade lett till en plågad stackars häst och troligen en skadad TS

Ja, ibland blir det ju så också, tyvärr. Men jag tror också att en hel del läser och begrundar i det tysta, och det har också ett värde.
Jag hoppas du har rätt. Jag är nog mer cynisk lagd än du. Speciellt när det kommer till att folk ändrar åsikt :D

Och jag kan inte låta bli att hänga på och retas lite och ge en tråd en knuff i "rätt" riktning så den totalt spårar ur när det ändå är på väg. :o Det skyller jag helt på Madam, min gamla häst för det var hon som lärde mig retas på allvar. :p

Jag tycker att det är trevligt och en del av charmen med ett diskussionsforum att trådarna driver iväg åt alla möjliga håll. Men så klart finns det en gräns när man är så långt från trådstarten/trådämnet att det är bättre att starta en ny tråd, framför allt för att det ska gå lättare att gå tillbaka och söka.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 821
Senast: SiZo
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 346
Senast: Mirre
·
Hundhälsa Veterinärtid är bokad, igen, men nu frågar jag även er.. kanske att nån kan ha nån aning om något. Det gäller min mors hund. Hunden...
Svar
1
· Visningar
862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat

Omröstningar