Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det ett speciellt ställe hästen går på staketet? Dom rymlingarna jag stött på har ofta haft ett ställe där dom hoppar över osv och där man kan sätta lite förstärkning.
Hur lider dom andra hästarna för att hagen är bättre stängslad?
Sen är det tyvärr så att hästar är individer och man får anpassa gården och miljön efter hur dom fungerar. Ibland med vissa individer så är det mera jobb än med andra helt enkelt. Onödigt är det ju definitivt inte eftersom hästen faktiskt har rätt att gå i en bra hage och inte stå i en liten rundcorall.
Nu vet ju inte jag hur stor hagen är som hästen smiter ut ur men det finns ju en anledning och hagen kanske helt enkelt är för liten för att han ska kunna dela den med andra hästar och då är det ju ett annat problem.
Hur stor hage har ni?
I mina ögon rymmer inte en häst som har "allt" inne i hagen..
Sätt antenn på hästen?
Lobelia: Självklart har vi RÅD att stänglsa hela hagen som en mur, men det känns totalt värdelöst när vi i så fall har coralen, varför ska då alla hästar bli lidande och instängda?? Eller varför göra en ny liten hage av väggar som bara han ska stå i när fortfarande rundcoralen står där helt oanvänd..? ONÖDIGT JOBB tycker jag mer det låter som än att inte pengar skulle finnas.
Det är inte alls självklart att ni har råd, det är svindyrt med ett staket av plankor på ett par meter i en hage på 2,5 ha.
En häst mår inte bra av att stå ensam i en rundcorall, är det inte skäl nog att hitta en annan lösning. Har ni exempelvis provat med 4-5 trådigt staket med distansisolatorer så en tråd sitter några dm innanför övriga, i brösthöjd eller så?
Eller göra det samma med distans isolatorer på trästaketet lagom i rumphöjd så att om han går nära nog för att sparka så får han en ordentlig stött.
Fast är det så mycket att se ut till då? Hagen är ändå på 2,5 hektar plus en del att göra i den?Det dom lider av är om jag skulle göra samma väggar som finns för rundcoralen till hagen som du föreslog, dom är 4 meter höga och är rena VÄGGAR och inget staket , hästarna ser således inte ut.
Raka ponnyn ordentligt så den inte har pälsen som skydd mot elstänglet kanske...??
Går hästen bara rakt genom elstaket eller hur bär han sig åt där?
Vår rymmare till shetlandponny hade vi innanför järnstaket, tre rader. Högsta låg på 1,85 meters höjd, de två undre tätare. Det höll honom inne, liksom fyra täta trådar med bra eltråd. Väl spända, inget utrymme att tränga sig emellan. Övrigt gick han ut genom.
Fast är det så mycket att se ut till då? Hagen är ändå på 2,5 hektar plus en del att göra i den?
Sen om det är så att hästen är så extremt intensiv att den sparkar ner staketet i hagen, vad är det då som säger att inte hästen i en liten rundcorall kommer må väldigt dåligt och eventuellt kanske sparkar sönder och samman sig för att ta sig ut?
Och i en liten rundcorall utan möjlighet att se ut, nej det känns inte som en lösning, speciellt inte om hästarna lider av att ha den typen av staket i en 2,5 hektar stor hage, hur instängd och ensam kommer då inte hästen känna sig i en lite corall med den typen av staket.
Tycker att det låter fruktansvärt att ha sin ponny i en corall på det viset.