Haglösning..?

ponilover

Trådstartare
Om man har en mycket rymningsbenägen ponny som tar sig igenom ALLT och alla metoder är beprövade. Får man då ha hästen i en rundcoral istället för i en hage? Rundcoralen är 20 m i diameter och utan tak. Blir alltså som en sandhage med väldigt höga väggar.. :p
 
Sv: Haglösning..?

Nej, bara tillfälligt.

Mitt tips - ta reda på VARFÖR ponnyn rymmer. Det brukar alltid finnas en underliggande anledning. Har själv haft ponnyer så jag vet vad jag pratar om. :cautious:
 
Sv: Haglösning..?

Lite krasst så är det ju så att om den stannar i rundcoralen, så finns det staket som håller den inne. Då är till sätta liknade som i den på hagen så stannar den inne.
Vanligaste orsaken till att hästar rymmer är att man inte vill/kan lägga tillräckligt med pengar på ett bra staket.
 
Sv: Haglösning..?

Det är inte orsaken i detta fall. Alla staket är provade. Har haft elstängel med kraftig ström, högt och täta trådar. Har inte hindrat honom, han trycker glatt mot stängslet tills trådarna går av ändå. Det har funnits dubbla stängsel med en halv meter emellan, det har inte hindrat honom. Det har funnits Trästaket som har varit 2 meter högt, det har inte hindrat honom. Det har varit kombinerat trästaket och elstängel. Det hindrar honom inte.
Han har fått gått med en flock hästar, det har inte hjälpt. Han har haft fritillgång till hö, det har inte hjälpt. Han har haft olika aktiviteter att göra i hagen, utan att han vill stanna inne. Han har motionerats flera gånger per dag för att "trötta ut" honom, men han vill ändå inte vara i hagen...
 
Sv: Haglösning..?

Tror inte det spelar någon roll om det är en rund inhägnad eller ej.

"Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. "

http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

Att det kanske inte är lämpligt för att det kan slita på benen om hästen springer mycket är en annan fråga.
 
Sv: Haglösning..?

Tror inte det spelar någon roll om det är en rund inhägnad eller ej.

"Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. "

http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

Att det kanske inte är lämpligt för att det kan slita på benen om hästen springer mycket är en annan fråga.

?????????????? ja kanske det
 
Sv: Haglösning..?

Varför inte höja staketet ännu mera bara om hästen trycker sig igenom tråden? Hur fungerar hästen i flocken? Den kan ju känna sig trängd kanske och sticker pga det?

Trästaketen, sprang häst igenom dom eller hoppade dom? 2 meter högt rejält trästaket, det känns som att det är svårt att trycka sig igenom? Hästen bör ju trycka sig igenom med bogen, vilket bör vara svårt med ett 2 meter högt trästaket? Tar hästen sig igenom det så bör den ju även kunna ta sig ut ur rundcorallen.
 
Senast ändrad:
Sv: Haglösning..?

Det är inte orsaken i detta fall. Alla staket är provade. Har haft elstängel med kraftig ström, högt och täta trådar. Har inte hindrat honom, han trycker glatt mot stängslet tills trådarna går av ändå. Det har funnits dubbla stängsel med en halv meter emellan, det har inte hindrat honom. Det har funnits Trästaket som har varit 2 meter högt, det har inte hindrat honom. Det har varit kombinerat trästaket och elstängel. Det hindrar honom inte.
Han har fått gått med en flock hästar, det har inte hjälpt. Han har haft fritillgång till hö, det har inte hjälpt. Han har haft olika aktiviteter att göra i hagen, utan att han vill stanna inne. Han har motionerats flera gånger per dag för att "trötta ut" honom, men han vill ändå inte vara i hagen...
Trots det så skrev du ju att han skulle stanna i rundcoralen, så vad är det för staket där?
Det är ju den typen han får ha i sin hage, svårare än så är det inte nu när han har lärt sig att man ta sig igenom de andra typerna av staket.
 
Sv: Haglösning..?

Grazing: Han är väldigt ranghög och tar kommandot av alla hästar. Han har inte varit utstött i flocken och han har gått med en häst som han har gått med sedan föl, så dom är egentligen väldigt tajta..
För att komma ut från trästaketen så ställde han sig och sparkade bakut på de översta plankorna tills de gick sönder och hoppade över resten.

Skillnaden i rundcoralen är ju att det är helt täckta väggar och inget staket.
 
Sv: Haglösning..?

Och den typ av staket är totalt omöjligt att ha i hagar?

Självklart finns det staket som skulle fungera, det är bevisat i och med att rundkorallen fungerar, den har väl staket den också? Praxis är att ena sidan ska vara 30 meter för att det ska vara godkänt på en hage, men hur en rundkorall på 20 m i diameter bedöms vet jag inte, troligen komer det att bero på inspektören, det är en bedömningsfråga.

Sparkar hästen av översta plankan så får man bygga högre så det är omöjligt att nå översta plankan eller kompletera med eltråd till exempel. Frågan är väl knappast om det finns staket som stänger in hästen utan snarare om det finns staket som ni har råd med och som håller hästen inne.
 
Sv: Haglösning..?

Grazing: han har gått med en häst som han har gått med sedan föl, så dom är egentligen väldigt tajta..

Skillnaden i rundcoralen är ju att det är helt täckta väggar och inget staket.

(Han måste ju inte springa bara runt runt bara för att han är i rundkorall...) :p

Hur beter han sig inne i en transport eller i en box ?

Går han kvar med den kompis han gillar nu ?

Vilka övriga finns i flocken versus eventuella flockar runtom ?

Sist men inte minst:

Vad gör han när han väl har lyckats komma ut och var går han då ??
 
Sv: Haglösning..?

Lobelia: Självklart har vi RÅD att stänglsa hela hagen som en mur, men det känns totalt värdelöst när vi i så fall har coralen, varför ska då alla hästar bli lidande och instängda?? Eller varför göra en ny liten hage av väggar som bara han ska stå i när fortfarande rundcoralen står där helt oanvänd..? ONÖDIGT JOBB tycker jag mer det låter som än att inte pengar skulle finnas.

Som jag har skrivit tidigare så har jag haft kombinerat med el och trästaket. Och när översta plankan har varit för hög för honom och nå så är det ändå enkelt för honom att sparka sönder en 5-6 plankor och göra ett kryphål där han hoppar över den nedersta och kommer under den översta..

Hur är det förövrigt med dom som har sina tävlingshästar i hagar som är 10x10 meter pga skaderisk??

QRST I transporten är han lugn, för att han sitter fast. I boxen blir han lätt rastlös och vi hade först box med öppen dörr men vi fick genast sätta fast galler då han var påväg över. Nu vet han att han inte kommer ut och därför är lugn i boxen också.
Ja han går kvar med den kompisen, finns även en shettis och ett varmblod med i flocken. Han tycker dom är roliga att leka med men när dom inte längre orkar så är han ändå inte nöjd.
Han brukar springa runt hagen på utsidan och njuta av friheten alternativt ta ett ärevarv runt hela byn vilket inte är så uppskattat.
 
Sv: Haglösning..?

Grazing: Han är väldigt ranghög och tar kommandot av alla hästar. Han har inte varit utstött i flocken och han har gått med en häst som han har gått med sedan föl, så dom är egentligen väldigt tajta..
Min häst är också otroligt ranghög men även han vantrivs i hagar där han känner att han aldrig får vara ifred. Han är typen som älskar flocken och umgänget men behöver kunna gå iväg själv också för att trivas. Han känner sig trots att han är vän med dom andra hästarna sig trängd i mindre hagar. Han har behov av att kunna röra sig fritt och det har uppenbart din häst också.
För att komma ut från trästaketen så ställde han sig och sparkade bakut på de översta plankorna tills de gick sönder och hoppade över resten.
Är det ett speciellt ställe hästen går på staketet? Dom rymlingarna jag stött på har ofta haft ett ställe där dom hoppar över osv och där man kan sätta lite förstärkning.
 
Sv: Haglösning..?

Lobelia: Självklart har vi RÅD att stänglsa hela hagen som en mur, men det känns totalt värdelöst när vi i så fall har coralen, varför ska då alla hästar bli lidande och instängda?? Eller varför göra en ny liten hage av väggar som bara han ska stå i när fortfarande rundcoralen står där helt oanvänd..? ONÖDIGT JOBB tycker jag mer det låter som än att inte pengar skulle finnas.

Hur lider dom andra hästarna för att hagen är bättre stängslad?

Sen är det tyvärr så att hästar är individer och man får anpassa gården och miljön efter hur dom fungerar. Ibland med vissa individer så är det mera jobb än med andra helt enkelt. Onödigt är det ju definitivt inte eftersom hästen faktiskt har rätt att gå i en bra hage och inte stå i en liten rundcorall.

Nu vet ju inte jag hur stor hagen är som hästen smiter ut ur men det finns ju en anledning och hagen kanske helt enkelt är för liten för att han ska kunna dela den med andra hästar och då är det ju ett annat problem.
 
Sv: Haglösning..?

Det är inte ens tillåtet att ha guldfiskar i runda skålar.


Vi använder vår rundcoral till sjukhage just för att de inte ska springa. De springer bara första stunden sen är det lugnt när de inser att det bara är runt runt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 087
Senast: mars
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 225
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp