Aliche

Trådstartare
Hejsan satt här och läste men hittade ingen tråd om hagar så jag tänkte jg startar en själv då =)
Nu är det så här att jag precis flyttat ut till landet till en jättemysig hästgård med två rätt så fina hagar, det är dock bara ca 1 ha mark till huset fördelat på två hagar. Min första fråga är då räcker betet till två hästar om mna har dom på sommarbete ca 6 veckor på sommaren hos någon annan? Min andra fråga är de tidigare ägarna har haft häst men inte det senaste året så hagarna är rätt fulla med ogräs och diverse annat, speciellt den ena. I den värsta är det även ne hel del stora bokträd som gör att det inte växer speciellt mycket på den kulle dom står på, vi har tänkt att fälla en stor del av dessa men spara en del som naturligt vindskydd. Min fråga om detta gäller då hur man bäst gör för att bli av med allt det i hagen man inte vill ha, ska mn be en granne plöja upp hela hagen och så om, och i så fall vad sår jag om med och hur lång tid tar det innan det växer upp?

Vet att det är mycket frågor som kankse verkar dumma men jag har hela mitt liv bara ridit på ridskola med mycket små eller inga hagar och ingen speciell att fråga utan fått lära mig själv det mesta så jag vill verkligen veta saker så jag inte gör någor dumt nu när hästköpet inte är långt borta =)

Tacksam för ALLA svar! :rofl:

Sv: Hagar!

Ja det är en hel vetenskap det där ;) Det är svårt för att inte säga omöjligt att säga exakt hur den ska se ut. Men om man ska ha hagar som fungerar fullt ut gäller vissa riktlinjer. Om du ska vara självförsörjande på grovfoder ska du kunna ta vall så det räcker till det antal hästar du har. Hagen ska vara så stor att den inte trampas till lervälling så fort vädergubbarna talar om nederbörd. Den ska vara så pass stor att de kan röra sig fritt i kuperad terräng och ha möjlighet att brista ut i galopp :D Du bör dela upp i vinter och sommarhage och det finns ingen anledning till att vinterhagen behöver vara mindre än sommarhagen. Betet bör räcka till bete tills snön ligger djup, så djup att de inte kan sparka fram mer gräs.Här nere sträcker sig betessäsongen till och med januari :D Det går inte att säga hur stor den ska vara eftersom det är så många faktorer som spelar in, var i landet, vilken typ av gräsvall, jordkvalité, bra eller dåligt år med tanke på tillväxten, gödning eller inte, hur gammal vallen är, lösdrift eller inte m.m.

Med tanke på vad du har för vall behövs den nog plöjas upp och sås in på nytt. Du kan ju ta halva åt gången så du har någonstans för hästarna att gå när de är hemma. Jag har använt hästblandning (Svenska Foder) på utsädet, har för mig att det är sex eller sju olika grässorter i blandningen. Den blandningen är lämplig till att skörda och tål betestryck men man bör vänta med bete till året efter. Det beror på betets storlek i förhållande till antal djur och kvalitén på jorden. När jag häromåret sådde om en vall(2ha) fick jag en liten skörd ungefär hälften av vad den ger nu, och släppte hästarna 12st på efterbete i november till januari vilket fungerade bra.
Hoppas det var lite på vägen........

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

TAck för alla jättebra tipsen du gav! Det är verkligen otroloigt mycket att tänka på speciellt eftersom jag aldrig tidigare behövt tänka på det iom att jag ridit på ridskola där hagarna inte var precis stora eller speciellt fulla med gräs...

Som det är nu har jag två hagar, den ena lite mindra än den andra som är mer "plan" som jag tänkte ha till vinterhage dvs från första frosten tills tjälen går ur marken. Hur stor ska en hage vara för att jag ska kunna skörda på sommaren om de bara går där under vintertiden?

Den andra hagen är mer kuperad med en stor kulle mitt i hagen och en hel del träd som just nu gör att det inte växer någonting där under (STORA bokträd) dessa ska till den största delen bort, ett par sparas för skugga och vindskydd. Där hade jag tänkt att de skulle gå sommartiden.

När jag har sått om det efter upp plöjning hur lång tid tar det innan man kan släppa hästar där? ska man vänta till året efter för bästa resultat?

Jag såg att du bodde inte alls långt ifrån mig och jag tänkte passa på att fråga hur länge du har dina hästar på bete utan att stödfodra? Tänkte även fråga vad du ger dina hästar, Hö eller Hösilage?

Hoppas du orkar med alla mina frågor *L* :bow:

Som det är nu har jag två hagar, den ena lite mindra än den andra som är mer "plan" som jag tänkte ha till vinterhage dvs från första frosten tills tjälen går ur marken. Hur stor ska en hage vara för att jag ska kunna skörda på sommaren om de bara går där under vintertiden?
Jag får ut på en skörd 8 ton på den nysådda vallen (2ha), de äldre vallarna blir det hälften/ha, jag sår ingen gödning. Vallen på "vintersidan" går de på efterbete när de flyttar till vintersidans hagar till snön ligger för djup vilket brukar bli i slutet på januari.
Du skulle nog kunna släppa dina på efterbete men ta bort dem därifrån när du ser att trycket blir för stort och det är risk att det blir skador. Beroende på när du sår och hur jorden är och hur stor hagen är, kan du kanske låta de efterbeta lite försiktigt redan första året.Den lite mindre vinterhagen skulle du kanske har grus i så de slipper stå i lervälling på vintern, vi har ju inte mycket till tjäle här nere och frosten kommer en dag då och en dag då. Tror sydskånska vintern är blöt med medeltemp på +4° :eek:

Jag ger fri tillgång på hösilage och de äter ca: 7-9 kg om dygnet, jag har en ts halt på ca:70%. Jag ställer ut första balen innan betet tar slut så det inte blir någon hets utan de vet att det alltid finns grovfoder. Satte ut den sista balen 17 maj. Vinterbetet är ca: 5 ha så när det börjar växa föredrar de betet.
Har gått från småbalar som var lätta att hålla bra hygien och kvalité på men ett :devil: jobb att hantera innan hästarna fick det. Gick över till rullbalar vilket var smidigt men svårt att lagra om man inte har maskinhall med droppfritt tak och gjutet golv. Är nu inne på andra året med hösilage och fri tillgång, sätter ut en bal med traktorn var 5 dag ungefär hur smidigt som helst :D

Rolle på Österlen

Jag tror inte att betet räcker du får nog ha en hage till reserv om betet inte skulle räcka. Själv så flyttar jag mina hästar efter någon månad, men det beror på vilken sorts hästras det är.
Jag tycker att du ska ha kvar träden för hästarna älskar att stå och hänga under dem en varm dag.

Jo jag ska spara en grupp med träd men just nu finns dom i 80% av hagen så det blir inget bete eftersom inget växer under bokar *L*

Nej jag tror inteheller betet räcker året runt därför tänkte jag ha dom på sommarbete ca 6-8 veckor varje sommar :)

Jag tror inte jag kommer kunna ha hösilage då vår gård är rätt liten stallet är på 2 boxar bara och inga dnar utrymmen så det får nog bli hö som går att lagra på loftet istället... :banana:

Jag hörde av en bekant att hon brukar väga upp den mängden hö hästarna skulle ha på morgonen å sedan lägga ut det i mindre högar runt hagen på morgonen och sedan ge en giva när hon kom hem efter jobbet, finns det nåt bättreförslag på hur man gör med foder när man inte är hemma på dagen utan kommer hem vid 5? Hur gör ni med kraftfoder, hur många givor/dag och vilka tidpunkter? Jobbar ni eller är ni hemma på dagarna? :confused:

Just nu pluggar jag så jag är hemma hela dagarna men så småningom kommer jag ju börja jobba..

Känns som man frågar så mycket men jag tycker hellre en fråga för mycket än en för lite eller? Det är ju som svårt att veta allt detta praktiska efter 8 år av ridskola.. :angel:

Senast ändrad:

Aliche skrev:
:

finns det nåt bättreförslag på hur man gör med foder när man inte är hemma på dagen utan kommer hem vid 5?
Lägg ut tillräckligt mycket på morronen så att de har hela dagen. I början kan man få exprimentera ett litet tag, för att få till rätt mängd. Jag skulle lägga ut så mycket så att de har lite kvar även när man kommer hem.
Och tänk på att i början går det kanske åt mer(beror ju på gräset också!) tills de vet att det alltid finns och äter inte hela tiden längre.
Så gör vi iaf och det funkar bra för oss! :D (fodrar med hö)

Aliche skrev:
: Hur gör ni med kraftfoder, hur många givor/dag och vilka tidpunkter?
Morron och kväll, vid in och utsläpp alltså. Brukar bli 7-8.00 på morron och 20-21 på kvällen vinter-höst och 21-23 sommartid.

å det funkar bra med bara två givor/dag? har hört att det bästa är minst 3 helst 5.. men man för ju göra det bästa man kan när man inte kan vara hemma mitt på dagen :)

Har lite funderingar runt det här med hö analys, analyserar ni ert vanliga hö eller bara ni som ger hösilage? Och vad är ett "bra" hö?

De får två givor per dag ja, men de får MYCKET hö på de givorna,(istf för 6kg hö får de kanske 12-15 kg att dela på, beroende på väder och vind) de har så det räcker längre, då BEHÖVER man inte ge fler givor eftersom de redan har så det räcker!
Det är ju som de har fri tillgång och kan reglera sitt grovfoderintag efter om de är hungriga eller ej. (vi har det så bra ordnat att gårdsägarna slänger in hö på dagen när morronhöt tagit slut, i annat fall lägger vi ut mer morronhö så det räcker tills vi kommer hem på em, då vi ger dem ytterligare en gång så de har tills det är insläpp)
Iaf vi har fått MKT lugnare hästar. Går man ut med hö på em när deras (ev) tagit slut, så rusar de inte på en, (som de gjort förut, det har varit bråk och stök runt maten för att de är hungriga!)utan de väntar kanske tom en stund innan de börjar äta.
Lägger du ut tillräckligt mkt hö på morron så att de kvar lite även när du kommer hem, då har de ju i princip fri tillgång .. Vilket anser jag vara bäst för ALLA hästar!

Vi analyserar vårat hö.
Och vi har väl ganska god koll på hur mycket de äter på dagarna även om de har fri tillgång på hö dagtid. Detta kanske för att vi bara har två hästar i stallet och vet ungefär vad de sätter i sig:)
På kvällarna gör vi likadant som över dagen, vi ger vi så mycket att de har lite kvar på morron, då vet man att de har haft att äta hela natten och inte är hungriga på morron. Även då är de lugnare och slänger sig inte på maten, och när de kommer ut i hagen är det inte bråk om höt heller, vilket är mkt positivt, för mej iaf!

det låter väldigt logiskt för mig att dom ska ha fri tillgång så dom inte går hungriga :)

Vad anser du vara bra hövärden? har tyvärr ingen bra kolla på hur hö ska vara..

Hej!

ett hektar räcker knappast till mer än rasthagar för två hästar. Däremot är det ju bra storlek på rasthage, då de får plats att röra sig ordentligt. Tror tyvärr inte du i princip ska räkna med att kunna föra dem på det betet dina hagar ger alls, utan mer se det som en bonus att de får gräs oxå. På vår o sommar kan du kanske ta bort lunchfoder e d , men med inte större yta än så är det nog allt, tror jag. Sen beror det ju på vad du har för hästar och hur mkt mat de behöver också. Jag utgick från halvblod, men om Du har lättfödda ponnyer kan de säkert leva på betet hemma några veckor både före och efter att de är i väg på sommarbete.

Jag gör så, att vintertid fodrar jag betfor o kraftfoder innte på morgonen, sedan går de ut i hagen vid halv åtta, o där väntar 4 kg hö per häst (uppdelat på fler högar än hästar), som blir dewras "frunch". Vid fyra på eftermiddagen kommer någon av oss hem o då kommer de antingen in (den mörkaste tiden, uppskattar inte att ta ut o in hästar i kolmörker) o äter eftermiddagsmat inne, eller så får de mer mat ute o går ute längre. Sedan är det kvällsfodring inomhus kl 22. Detta har funkat bra för mig o mina hästar.

Lycka till o GRATTIS till nya huset o stallet!!

Nej jag inser mer och mer att jag kommer hela tiden få stödfodra med hö året om men jag hade nog en aning om det innan oxå men alltid bra att få konkreta svar. :)

Tänkte på det här med kraft fodergivorna, är det okej om det inte blir samma antal timmar mellan säg 3 givor?

Tex om dom får morron givan kl 7 sedan eftermiddags giva kl 16 och kvälls fodring kl 22?

Undrar vad ni gillar för instängsling bäst? själv har vi just nu trästaket men jag har tänkt att sätta elstängsel innanför det även om de gammla ägarna sa att staketet räckte, att dom inte hoppade över det men jag tycker ändå det känns säkrare att ha el oxå eller? :bump:

Jag har inte så bra koll på hövärden, men det finns andra här inne som vet :angel: eller så prova och sök i gamla trådar!

Tänkte på det här med kraft fodergivorna, är det okej om det inte blir samma antal timmar mellan säg 3 givor?

Enligt mej är det helt ok,
våra egna får inte ens samma tider varje dag... Det kan skilja mellan 6-8 på morron och 20-23 på kvällen...*och än har de inte dött*

Ang staketet så gillar jag trästaket bäst, gärna kombinerat med smala elband, eller helt enkelt bara smala elband. Trästaket är ju snyggt också! ;)

Vi ger inte kraftfoder på bestämda tider, vill inte ha tidsfacister som står och tigger vid grinden. Eftersom vi inte ger så mycket krafftfoder får de en gång om dagen, övrig tid alltid tillgång på grovfoder. Oftast får de på em mellan 1400-1800 eller på fm om vi ska någonstans. Har aldrig varit några problem, visslar bara så kommer hela flocken oavsett tidpunkt eller vad som gäller...För övrigt har de fri tillgång på grovfoder när det är snö på vintern och fri tillgång på bete sommartid ;)

Rolle på Österlen

okej blev lärd när jag gick på ridskola att dom måste BSOLUT ha på samma tider annars kan både det ena å det andra hända som foderstrupsförstoppning å ja vet inte allt dom hotade med... men som sagt de ja lärt mej av var inte alltid dom mest lärda... :bump:

Det är bara om man snålar med höet som man måste fundera på sånt som fast fodertider, har dom bara gott om hö så inser dom snart att mat är inget att hetsa upp sig över.

Mvh

Camilla

Lånar knapp.
Vet inte vart du har fått det ifrån att dom blir mer uppjagade av bestämda tider.
Mina får 4 ggr per dag bestämda tider. Och lungnare hästar får man leta efter. Mina inackorderingar brukar skoja om att jag har bytt ut deras hästar efter ett par månader. Eftersom dom brukar vara mer stökiga.

Tror inte allt hänger på om dom får mat på bestämda tider eller inte visst kan dom va hur lugn som helst om dom får det om den miljö domlever i är harmonisk...

men jag red på¨ridskola i många år innan jag nu flyttade ut till landet och på ridskolor blir det nog lätt att hästarna lärsig vilka tidpunkter det är mat eftersom dom inte gick ut knappt nåt... då är ju maten det enda roliga dom har att vänta på...

men visst jag tror ju allt hanldar om att ha en hälsosam miljö och då finns det ju ingen anledning att bråka om maten :)

men det var skönt att höra att dom inte mår dåligt av att få pålite olika tider :banana:

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka