Sv: Hagar!

Bara en tanke... kan du inte se om du kan få arrendera någon bit mark att ha att växla med när du har hästarna hemma på bete? Vi har ungefär 1ha hemma och sedan lite mer som vi arrenderar, så flyttar vi hästarna fram och tillbaka efter hur betet ser ut. Sedan får de gå vid huset bara på vintern. Tänkte eftersom du skrev att ni bodde på landet... hos oss ringer de och frågar om vi inte kan ställa våra hästar på deras marker och beta lite :) kanske ovanlig lyx, men kan vara värt att kolla upp!

För våra 2 hästar har vi 0,8ha och det räcker inte till bete.
Vinterhagen flyttas de till när det börjar bli blött och de trampar sönder grässvålen i "beteshagarna", vissa år blir det tidigare än andra. På sommaren stödfodrar vi eller flyttar dem till kompisar med stort bete. Hoppas ta över arrendet på fälten runt gården till nästa år, då blir det både till att ta ensilage och till bete. Då blir förmodligen all nuvarande mark vinterhage.
Mattiderna är vi inte strikta på och hästarna är fina i hullet och blanka i pälsen - första tecknet på att de mår dåligt. Kraftfoder inne på morgonen, det blir när vi vaknar - mellan 06-09. Ca vars 4-5 kg ensilage i hagen, de tas in när det blir mörkt - vilket ju ändras under året - då får de ensilage och kraftfoder igen. Innan vi går och lägger oss får de kraftfoder och nåt kg ensilage till. Om vi ska bort på kvällen ger vi dem nattamaten när vi kommer hem. När de är ute till ca18 eller senare slänger vi till dem en del av ensilageransonen i hagen när vi kommer från jobb. När de börjar tas in efter 20 drar vi ner till 2 ransoner på kraftfodret och ger hela eftermiddagsgivan (ensilage) i hagen. Det är säkert olika men våra hästar är flexibla.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har siktat in mig på en rät stor bit mark precis utanför vår egen markgräns som för tillfället är igenvuxen med skog men mest små ungträd, håller på att ta reda på vem som äger den så efter det får vi se...:bump:

Det är ingen av er som på något sätt ger en kraftfoder giva ute i hagen? har sett att vissa har nån grej som hästarna kan gå in i själv och få sin ranson? Har inte råd eller behov själv men skulle va kul å höra hur det funkar :)

Undrar lite hur ni räknar ut hur mycket era hästar måste ha på HELA dagen innan ni delar upp det i smågivor? Är inte alls så hemma på foder och foderstater som jag skulle vilja...:confused:

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka