cactuspower

Trådstartare
Undrar lite hur era hagar ser ut?
Vad använder ni er av för hagmaterial och Varför?
Hur många hästar är det i stallet, hur många hästar per hage och i hur stor hage går det? Vad har ni för slags hagar och hur stor är de (rasthage, sjukhage, sommarbete osv...)

Sv: Hagar

Jag har en relativt liten rasthage till min häst i anslutning till vårt hus. Där får hon gå när vädret är dåligt. Annars har jag en större hage som jag fått låna av en snäll bonde nu i vinter. Den ligger väl ca. en halv kilometer bort, så det är en bit att traska. Där finns lite gammalt gräs kvar så hon tycker det är kul att gå dit. Jag använder mig av elband. I rasthagen är det förstärkt på många ställen med träpinnar, annars har jag vita plaststolpar. I den stora hagen har jag endast elband och plaststolpar, eftersom bonden redan har staket (taggtråd :( ) runt, och jag inte vill göra för mycket åverkan på hans hage. Det funkar bra, man får bara hålla lite koll på det efter rejäl blåst, etc.

Jag har två hagar som man kan öppna upp och ha som en på drygt 6 hektar,kuperad mark med skog,stenar och ängsmark.I den hagen går det tre hästar.Det är trästolp och elrep runt hela men jag har ingen el på då det inte behövs.
MVH Tesso

Vi har 3 st hagar hemma vid stallet som används på höst-vinter-vår.
Det brukar vara 2 men vi har delat av den ena pga av en skada på en av hästarna som för tillfället inte får gå med sin kompis pga av för mycket bus. Han ska vara så still som möjligt men ändå ute.

I normala fall så har vi hästarna 2 och 2. Tidigare hade vi alla 4 ihop men då vi bytte ut den ena valacken mot ett sto så var vi tvugna att dela upp dom(har en klapphingst som är pappa till stoet och således inte ska gå med sin dotter.)

Hur stora hagarna är det vet jag faktiskt inte, har inte mätt men de är tillräckliga för att de ska kunna röra sig och ta de galopper dom behöver under utevistelssen.
Matrielet är plaststolpar och elband som förvisso håller på att bytas ut successivt till trästolpar.

Det är kuperad terräng och en del skog för hästarna att söka skydd i vid dåligt väder.

Under sommartiden (ca maj-september beroende på väder) så har vi hästarna i sommarhagarna som ligger en liten bit härifrån, ca 600 m. Där har vi 4 hagar att välja på och alternerar dom för att dom inte ska beta ner eller trampa sönder.

Vi har också tillgång till ett par riktigt stora sommarbeten, dit är det dock en bit och vi kör dit dom med trailer. Dessa hagar är stora och ligger väldigt naturskönt vid ett museum som har mycket turister, hästarna var populära bland gästerna i somras.

Till samtliga hagar använder vi el.

Vi har elstängsel till hästarna i stallet där min medryttarhäst står. Varför vet jag inte riktigt. Vi är för tillfället 5 st i stallet och då är det bara min medryttarhäst som delar hage dem andra går för sig själva. Sammanlagt har vi nio boxar och jag tror vi har 7 hagar men är inte säker. Ganska små hagar och tråkiga utan möjlighet till vindskydd. Sommarbete finns det inte tillgång till för tillfället men håller på att ordna det också från ett annat stall i närheten som kanske blir tomt till sommaren när skolan ev flyttar. Vi har ingen sjukhage

Senast ändrad av en moderator:

1 h skogshage + ½h skogshage som nyttjas som vinterhagar åt 9 hästar, Har sedan 4 hagar på 1h vardera med gräs som nyttjas av betäckningsston. Växelbetar dessutom med bonden samt kör över delar av flocken till andra sidan ön på sommaren :) Alla mina hagar är öppningsbara med varandra och ligger runt stallet.

Vi har två vinterhagar, vet inte på hur många hektar. Hästarna går uppdelade efter kön och i ena hagen är det två stycken och i den andra fyra stycken. Alltså totalt sex hästar.

På sommaren arrenderar vi två beteshagar, kuperade naturbeten med mycket skog. I alla hagar är det trästolp och fyra eltrådar (har alltifrån shetlandsföl till halvblod).

vi har kring 30 hästar på ridklubben ,inkl.privata
och då har vi 13 hagar, de flesta är kring 30x70 m på ett ungefär och sen har vi en stoooooor hage som är säkert 150x70 m...o då har vi ca 7-8 ponnysar i den..
i de andra hagarna har vi 1-3 hästar så dom har mycket plats.:)

Vi har el band och tråd med fårnät på utsidan(fans sen tidigare) mycker "rym säkert" :) Trä stolp och bole stolp(plast). Stor rasthage vet hur stor, stor beters hage. Går 9hästar/ponnyer och så har vi en shettishage som är ca som en fotbollsplan 5 shettisar i den :smirk:
Sjukhage ca 4*4m eltråd + trästolp för hållbarhetens skull.

Tydligen inte nog bra stängsel för att hålla inne hästarna :devil:
För det mesta 3 rader el rep+ isolatorer på träden.Hagen är nog stor så de kan springa i.Har för tillfället 2 islänningar, i stallet har jag 2 "stor häst" boxar (de har varsin) så det skulle rymmas 2 hästar/box egentligen.

Jag har två egna hagar på ca 1 ha var. En skogshage och en gräs/beteshage. Sen lånar jag två hagar på 1½ ha och ½ ha, som endast är sommarbeteshagar.
Just nu har jag fyra hästar; två avelsston och två unghästar (1½-åringar). De går två och två. Unghästarna går för sig själva i skogshagen eftersom den ena är hingst.

Använder två rader elband och trästolp i tre av hagarna (plus en hel del träd). Den fjärde har jag vita plaststolp i.

Vi har eltråd i våra hagar och det är 2 eller tre trådar beroende på hage. Mellan hagarna har vi dubbla rader stolp så hästarna inte kommer åt varandra. Stora vinterhagar med 4-7hästar. 2 lite mindre vinterhagar med 4-5 hästar. Ett par hagar som är lagom för 1-2 hästar. 2sjukboxar och 3sjukhagar. Dessutom har vi 5 relativt stora sommar hagar som vi växlar emellan. Vi har drygt 20 hästar just nu. Orsaken att vi har flera mindre hagar är att vi periodvis tyvärr har haft hästar med olika typer av skador.

Min ena häst går i en sjukhage som är 10x15 m ungefär. Hon ska snart gå ut i den andra, men detta är som en slags igångsättning efter 4 mån boxvila på max 5x5 m...
Underlaget är dränerad gräshage (delat av i den andra hagen).

Min andra häst går i den hagen som den lilla hagen är en del av. Det är en gräshage (vall) med dränering. Ganska platt men med ett stort stenröse. Den är kanske 80x80 m eller nåt.. har inte mätt den. Men den räcker gott och väl åt 2 hästar, och speciellt åt den som nu går ensam i den.
Det är eltråd/elband och trästolpar.

Senast ändrad:

Vi har två stora hästar och en shetlandsponny. Shettisen är inte det minsta lilla rymningsbenägen så vi har inte behövt några extra staketåtgärder för honom :-)

Vi har en vinterhage och två sommarhagar som vi använder. Alla i anslutning till stallet och sommarhagarna flyttar vi med några års mellanrum och och har andra odlingar på dem mellanåt. Vinterhagen är på ½ ha och långsmal och med en dränerad belyst paddock-del i anslutning till stallet och en gräsdel när hästarna går iväg bort. Insådda Beten ligger på totalt kring 1 ha men då har vi så mycket bete så hästarna inte alls hinner beta undan utan vi tar även en hö-skörd från ena beteshagen och släpper sen hästarna på återuppväxten. Har bete från det första gröna strået kommer upp tills det fryser och kommer snö. Så vi har inte behov på att så in mera betesmark direkt...

Som permanenta staket har vi impregnerade trästolpar med 8 cm i diameter och två rader med 4 cm vita elband. I vinterhagen är det lagt en järntråd mellan banden för bästa möjliga el på vintern... och för att inte fresta shettisen är det även lagt ett el-band under nedersta tråden.

En mera permanent sommarhage har också tryckimpregnerade stolpar och två rader med 4 cm elband. Detta dörför att man då bara stängslar en gång och slipper hålla på så mycket med stängslingen samt att det är snyggt.

Till övriga beten är det vita plaststolpar och eltrådar som läggs upp, för att det är enkelt att flytta på i och med att betena varierar och det är lättare att odla annat på marken om där inte är permanent staket.

tre mer eller mindre leriga saker nu på vintern som de går nu på vintern. det är ta mig tusan omöjligt att ha en fungerande gräshage på vintern i lund verkar det som...
sen så har vi två mindre beteshagar till sommaren!

Vi har 7 hästar, alla valacker förutom någon unghingst. Alla hästarna går tillsammans i samtliga vinterhagar (5st med öppet emellan) så vi brukar skoja om att de har "tre rum och kök med möblerbar hall" ;) .

De tre avdelningarna (hagarna) som ligger närmast stallet, är dränerade och ordentligt grusade med uppvärmda vattenkoppar. När det är riktigt lerigt stänger vi till gräshagen och de får bara gå i grushagarna och även på ridbanan som är ordentligt stor, om det blir över en längre period. Dessa hagar mockas flera gånger i veckan och det blir åtskilliga kärror.

Grushagarna använder vi också till att fodra hästarna med automatisk grindöppnartimer. Vi fodrar grovfoder 4 gånger/dygn och kan fodra både två och tre fodringar i rad om det skulle behövas. Vilket har varit helt nödvändigt den här hösten då jag brutit fotleden och inte kunnat bära ut foder som vanligt. Fri tillgång funkar tyvärr inte på det här lättfödda gänget, men tack vare grindöppnarna blir det ändå inte så långt mellan fodringarna.

Pållarna går på lösdrift för det mesta och har naturligtvis ett halmat skydd i ena grushagen att gå in i. Men vi har stall och box till varje häst också. Inte för att hästarna bryr sig egentligen, men när det är full storm ute tycker vi det är skönt att kunna låta dem vara inne över natten. Enklare att ta in hästarna än att behöva fodra ute i stormen ;).

Hästar gillar ju att vandra och det har vi försökt tillgodose. Trots att vinterhagarnas sammanlagda yta är skapligt stor, så är det inga vidder direkt. Ca 2 ha totalt. Men det ger intryck av att vara betydligt större tack vare hagsystemet som på grund av sin utformning inbjuder hästarna att vandra/röra på sig betydligt mer, än i en till ytan lika stor fyrkantig fålla. Ridbanan i mitten och hagarna som en trekvartscirkel runt, med en större gräshage i form av en kulle längst bort. Öppningarna mellan hagarna/avdelningarna har vi lagt så de dessutom måste gå längsta möjliga väg.

Sjukhage har vi ingen, men det går ju alltid att använda en av grushagarna om en häst behöver gå själv. Även longeringsvolten är användbar till det. Den är gjord av galvade kreatursgrindar i 3-meterssektioner. Antingen kan man använda den som den är eller koppla ihop lämpligt antal sektioner till en mindre hage/boxhage.

Grushagarna och halva sommarbetet har trästolp och tre rader breda bruna elband. Övriga hagar har än så länge Boles krysstolpar och 3 rader lite smalare elband.

Sommarbetet är också format som en hästsko, runt gårdscentrum, lätt kuperat. Ca 3-4 ha och på det får vi faktiskt hösilage så det räcker till hästarna hela vintern och efter skörd bete ända till frosten.

Det är mysigt att kunna se hästarna genom fönstret
och njuta av unghästarnas bus och upptåg. :D
Bukeunghast.jpg

Jag har 5 st hagar till mina 4 hästar , 2 sommarhagar , 2 vinterhagar och en mindre rasthage.

vinterhagarna ligger i en park med massa träd osv, sommarhagarna är kuperade och delvis trädbeklädda.

mina 4 hästar kan inte gå ihop utan går 2 och 2.

*beteshage på 2ha, "ihopkopplad" med en till på 2,3ha. Båda med Franska elbandet, HÖGA! högsta bandet ligger på 170cm.

*22trähagar, höga, skall bytas ut till franska elbandet.

*En liten beteshage på 0,7 ha med "järnstänger" ABSOLUT livsfarlig, ett ben rycker om hästarna busar och sparkar i stolpen. :eek:
Även den skall bytas ut till Franska El....

*3st konvalecenshagar, i trä.

Alla våra hagar kommer ha HÖGA band 4st band. konvalecens hagarna kommer däremot fortsätta vara i trä, eftersom dem är så små.

Har utaöver det beten och lösdrift för 20st unghästar ca 30ha. :)

Finns 5 hagar som jag kan använda vid stallet var och en är väl på iaf minst 1ha/hage.
Vinterhagen har ett skjul som är super bra! Annars skiftas jag om med de två hästarna som finns i stallet (dock 6 st boxar!) väldigt bra bete här iaf!
har som max varit 4 hästar här samtidigt under höst/vinter.Men sommartid tycker jag att det är mest lagom med 3 hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 048
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Anläggning Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage...
2
Svar
30
· Visningar
695
Senast: Mia_R
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar