Hagar igen...

S

Sork

Hej på er!

Jag såg tråden om hagvård och kände att jag också skulle vilja ha lite råd angående mina blivande hagar.

Jag har en bit mark på 1-2 ha som ska bli hage åt 2-3 hästar så småningom. Marken är delvis bevuxen med barrskog och delvis öppen mark. Den öppna delen har varit hage åt får för många år sedan, men nu stått obrukad i flera år. (De enda som betar där är rådjur och en och annan älg...).

Problemet är att marken (öppna delen) är väldigt ojämn och jag skulle vilja jämna till den. Antar att jag måste plöja och harva för att få till det?
Hur gör jag sedan? Kan jag låta det ta sig igen eller måste jag så nytt?

/Sork

Sv: Hagar igen...

Om du vill ha bete och inte ogräs måste du så den igen.
Om man plöjer och låter den ligger kommer det de första åren att bli en expolsion av olika ogräs. Som visserlige sakta kommer att bli mer gräs men det tar många år.

Ok, då låter det ju vettigast att så.
Måste man ha maskiner för det eller går det att göra "för hand"?
(Det handlar alltså om ca 1 ha.)

/Sork

Ska det bli någon som helst ordning på det så ska man ha maskiner till det.
Efter som du verkar sakna själva baskunskaperna om odling och markbeabetning. Är det enklast att du hör av dig till någon maskinstation eller jordbrukande bonde och köper in tjänsten. För även om det kostar lite så det mycket dyrare och svårare att rätta till om du gör fel.

Du har helt rätt i att jag saknar denna kunskap! Därför kommer här fler dumma frågor... ;)

Brukar bönder generellt ha tid och lust att ta såna här små uppdrag? Vad är rimligt att betala för det? (Plöja, harva och så ca 1 ha.)

/Sork

Ok, då låter det ju vettigast att så.
Måste man ha maskiner för det eller går det att göra "för hand"?
(Det handlar alltså om ca 1 ha.)

/Sork

Måste bara förtydliga att jag menade att SÅ för hand. Jag inser att man måste ha maskiner (eller häst!) för att plöja och harva... :rofl:

Ville bara inte bli mer idiotförklarad än nödvändigt! :D

/Sork

Du har helt rätt i att jag saknar denna kunskap! Därför kommer här fler dumma frågor... ;)

Brukar bönder generellt ha tid och lust att ta såna här små uppdrag? Vad är rimligt att betala för det? (Plöja, harva och så ca 1 ha.)

/Sork

Det är ju väldigt svårt att plöja och harva på mark där det nyligen varit skog. Då är det nog grävmaskin som kan göra jobbet och inte en bonde med traktor och plog.

Eller är den del som skall plöjas att betrakta som åkermark? Har den brukats tidigare eller har det bara varit betesmark?

Till en hektar är det nog vettigt att hyra in maskiner. När jag sår om hästhagar som är på åkermark så plöjs de på hösten, harvas på våren, sås in på våren med skyddsgröda (t.ex. korn) för att få upp gräs o inte bara ogräs, skyddsgrödan skördas på hösten. Sommaren därpå kring midsommar tas vallskörd och efter det, på återväxten, släpps hästarna på fin-fint ogräsfritt bete med hyfsat tramptåligt underlag.

Helt allvarligt funderar jag att det skulle vara billigare att hålla hästarna med köpt hö istället för bete... Brukar lägga om hagarna ca vart femte år. Känns bra ur parasitsynpunkt också och så brukar det bli sämre tillväxt och onödigt mycket ogräs.

Senast ändrad:

Jag har funderat lite på det du skrev om hur hagen ser ut.
Är den biten som du vill göra vid att betrakta som naturbete, så är det möjligt att den inte alls är lämplig att köra upp och så om.

Om du inte kan ge en bättre beskrivning av hur den är så det bäst att du frågar någon som finns plats. Kan vara en granne eller någon som på annat sätt känner till markerna där.

Jag har funderat lite på det du skrev om hur hagen ser ut.
Är den biten som du vill göra vid att betrakta som naturbete, så är det möjligt att den inte alls är lämplig att köra upp och så om.

Om du inte kan ge en bättre beskrivning av hur den är så det bäst att du frågar någon som finns plats. Kan vara en granne eller någon som på annat sätt känner till markerna där.
Om det är gammal hagmark kan det kanske gå att få restaureringsstöd för att återföra marken till naturbete.

Om de stöden finns kvar och Länsstyrelsen är med på noterna vill säga.

Och hästar mår inte illa av lite ojämna hagar, tvärtom snarare.

Hej!

Delen som ska plöjas skulle jag nog benämna som ängsmark. Det är alltså gammal betesmark, utan träd/stubbar. Vi har själva "testplöjt" lite med vår gamla traktor och dåliga plog (och bristfälliga kunskaper!) och det finns inga gamla trädrötter o dyl.

Tyvärr så är det dock lite blött på ett par ställen och det är jag lite bekymrad över... Vi har tänkt leja någon som kan gräva ordentliga diken runt "ängen" och hoppas att det hjälper lite. Några tips/synpunkter om det?

/Sork

Hej igen!

Jag hade nog inte behövt plöja och så om det inte hade varit för att det är så himla ojämnt. Tänk dig gräsbevuxet potatisland, med djupa fåror... Inte så kul att ha hästar på det. :(

/Sork

Sår du in något efter att du skördat kornet eller får det komma av sig självt då?

/Sork

Hej igen!

Jag hade nog inte behövt plöja och så om det inte hade varit för att det är så himla ojämnt. Tänk dig gräsbevuxet potatisland, med djupa fåror... Inte så kul att ha hästar på det. :(

/Sork

Det beror lite på hur de här ojämnheterna har uppkommit. Är det för att det är en gammal äng som aldrig brukats som åkermark? Då kan det bli kaos om man försäker plöja upp den. Ojämnheterna kan vara stora stenar som med åren blivit övervuxna.
Men dat kan också vara så att den som sist verkligen brukade marken plöjde den. Sedan har ingen gjort något utan den har bara legat där tills det blivit lite gräs och man har släppt betesdjur på den. Om det är fallet så är det inte fara att plöja.

Jag har ju själv naturbeten och beten på f d åkermark och det är stor skilnad på hur ma kan hantera dem.
Här är en bild på ett av naturbetena. Stenarna syns delsvis här. men det finns övervuxna stenar också. Är det något liknade ditt eller?
060909004.jpg
[/IMG]

Sår du in något efter att du skördat kornet eller får det komma av sig självt då?

/Sork

Gräset sås in på våren med korn som skyddsgröda. Dvs gräset sås på våren. Men det tar sin lilla tid för det att komma upp så därav att det blir en skörd korn till hösten men inget gräs att skörda då ännu.

Det påminner väl lite om ditt, Masse, fast utan stenar, mer ojämnt och med mer ogräs. Vi har som sagt "testplöjt" lite själva och inte stött på någon sten, så jag tror inte att det är något problem.

Kan tänka mig att någon har plöjt tidigare och sedan bara låtit det växa fritt.

Har du någon uppfattning om vad som är en rimlig kostnad om vi skulle hitta någon som kan hjälpa oss med detta?

/Sork

Det finns faktiskt två "normala" sätt att nyanlägga vall:

* Traditionellt sätt
- Hösten år 1: Plöjning
- Våren år 2: Harvning, Skyddsådd av korn eller havre, vältning
- Hösten år 2: Skörd av skyddssäd och bortforsling av halm
- Sommaren år 3: Skördas lämpligen som vall, gräset fortfarande känsligt för trampskador

* Renbestånd
- Höst- eller vårplöjning
- Harvning
- Sådd av vallfrö
- Vältning
- Betesputsning 1-2 ggr för bekämpning av ettåriga ogräs
- År 2 Skörda som vall, gräset fortfarande känsligt för trampskador

Tänk på att använda en vallfröblandning för bete! Den ska innehålla växter som tål att djuren trampar runt. Många blandningar är anpassade för ren hö/ensilageproduktion och tål inte att betas.

För bönder innebär det traditionella sättet med att så vall i skyddssäd att man alltid får skörd och slipper "mellanår". Hästägare har kanske inte så stor användning av fem ton korn eller havre! Fördelen med sådd av renbestånd är att man inte är lika hårt bunden vid vårsådd. Det liknar mycket att anlägga en vanlig villagräsmatta. Som med en vanlig gräsmatta gäller att den inte tål mycket förrän den blivit något år gammal. Renbeståndet blir dock brukbart snabbare i de flesta fall.

Aha! :idea: Då fattar jag. Man sår alltså kornet och gräset samtidigt, right? Tur att det finns folk med tålamod att förklara för en novis... :D

/Sork

Har du någon uppfattning om vad som är en rimlig kostnad om vi skulle hitta någon som kan hjälpa oss med detta?

Priserna varierar i landet, i våra trakter så kan man hamna runt 300-400 kronor per timme plus moms. Då ingår maskiner men inte vallfrö. Hör med bönderna runt om kring och be att få ett "paketpris", många är pigga på extra pengar för att få maskinparken i arbete.

Svårt att säga faktiskt. För det beror på hur lång tid det tar, vilket beror lite hur marken ser ut och hur långt de får köra för att komma dit. Men allt från kompispris på diselförbrukningen till x antal tusen.
Sedan till kommer utsädet också vilket inte heller är direkt billigt. Speciellt inte om du väljer att göra det med insådd. Men det är ju en kostnad som får ändå, vem som är gör jobbet. Något att tänka är också att om du väljer säd för insådd så ska den skördas också.

Enklast är om ser om det finns maskinstationer i trakten och ringer och hör med dem. De känner till vilken klass marken har och hur mycket arbete den bör kräva.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 683
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna