Hagar igen...

Sv: Hagar igen...

Ok, så enligt dig fyller inte kornet någon funktion för mig egentligen? Det blir inte "tramptåligare" mark av det?

/Sork

Ok, så enligt dig fyller inte kornet någon funktion för mig egentligen? Det blir inte "tramptåligare" mark av det?

/Sork
Skyddssäd kan ibland ge vallen ett visst skydd men kan även konkurrera så att vallen får svårt att ta sig. Vädret är den avgörande faktorn i det fallet och det kan man ju inte styra över!

Har man mycket svåra fleråriga ogräs så kan ett mellanår med exempelvis träda eller havre/korn innan man sår vall vara fördelaktigt. Det hjälper tyvärr inte mot ekobondens gissel: skräppor. De har så långlivade frön att det inte finns någon bra lösning utom möjligen bete av får.

För de flesta som inte är bönder så är det enklast/billigast att så renbestånd.

Ok, men då kanske det är renbestånd jag ska satsa på i alla fall.

Tack för all hjälp!
/Sork

Vad är det för typ av "maskinstationer" du nämner? Känner inte till dem...

/Sork

vi sådde vall förra våren, och vi hade ju tur med vädret, lite småregn så gott som varje dag :rofl:, inte så roligt för oss tvåbenta men gräset det växte. Vi hade en gammal åkermark som vi först plöjde och sedan harvade vi och efter det hjälpte en granne oss att så vall, en speciell blandning framtagen för hästar, som tål lite mer tramp av hovar. Och till sist så körde vi över allt med en ringvält. Blev jättebra. Slog gräset en gång på hösten och ska nu till midsommar slå vallen en gång till innan vi släpper några hästar där. :bump:

Eftersom du har så pass lite mark att röra er på helt och hållet skulle jag verkligen överväga att så om helt

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 683
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna