Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Nu är jag redan tillbaka!!! Kom på att jag hade glömt att skriva ut några papper, så jag var tvungen att starta upp datorn igen... Sen när datorn väl var i gång var jag ju tvungen att kolla om något hade hänt härinne... Och när jag hade läst Jorunns berättelse var jag tvungen att skriva....:p

Jorunn:D:cry::confused: Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!!! Va svårt det måste vara att sälja sin ögonsten när man inte är förberett på det, men samtidigt, så himla härligt att veta att man har hittat rätt!!!

Jag får väl säga grattis - fast jag tycker det är lite sorgligt att du sålde honom!!!! Tur att du har kvar din Elly i alla fall... Adel kommer säkert att få det kanon! Ska dom ha kvar honom som hingst?

NU gottfolk får ni ha en trevlig helg! (om det inte är mer jag har glömd vill säga:p)

Senast ändrad:

Jag håller med Persikan (och Iser, som också hann svara medan jag satt här och skrev! :D)! Åh, vilken underbar historia! Och så härligt att höra att Adel fått ett nytt gott hem! (Även om jag gärna hade haft honom här, men det ser inte ut som om det är läge för hingstuppfödning här just nu, men ändå ...)

Jag förstår PRECIS hur du känner - det är sorgligt att sälja hästar, men när de hamnar sådär rätt så är det fint också.

STORT LYCKA TILL till dig, Elly, Adel och Adels nya ägare! :love:

Hej alla!

Är en så´n där smygläsare som brukar vara inne på denna trevliga haflingertråd och se vad ni har för er men utan att ge mig till känna:cool:. Men det är nog på tiden att jag presenterar mig och får vara med i gänget (vet att Eldfuxen tycker det iaf, hon har puffat lite på mig;)).

Egentligen tänker jag inte presentera mig själv särskilt ingående, tror att alla är mer intresserade av min lilla haflingerdam:). Så här kommer hon:
pic_show_id23374931.html
pic_show_id23374932.html
bilderna är lite halvkassa men man ser iaf att det fortfarande är fart i tanten. Bilderna är från förra sommaren och visar hur det ser ut när en 22-åring rejsar i hagen. Och här kommer en från vår gemensamma tävlingskarriär, som för länge sedan är avslutad:
7834521.jpg
Om någon tycker att det är något bekant över henne så kan det hända att hon är rätt så lik en av trådens kändisar. Quesa (Marquesa) råkar nämligen vara Quesos mamma:love:.

Numera lever hon ett behagligt och av henne mycket uppskattat pensionärsliv. Den enda dagliga syssla hon har nuförtiden är helt självvald och består i att på haflingervis damsuga hagen på höstrån efter varje måltid. Sådana strån som resten av min lilla "slarviga" flock tyckt varit alldeles för små för att ens klassas som mat.

Jorunn, vilken otroligt sorglig men också alldeles underbar historia! Ibland undrar man hur mycket som är förutbestämt här i livet.

Hej och välkommen de la Isla!

Vad roligt att det kommer en till "gamling" till tråden och inte vilken gamling som helst utan Quesos mamma! Har hon också varit samma hoppkanon? Tyvärr går det bara att se en av dina bilder men hon ser jättesöt ut!

Rids hon inte alls den gamla damen? Beror det på ålderskrämpor eller bara att det kändes som det var dags för ett välförtjänt pensionärsliv?

Det är något jag funderar på ibland. Hur vet man när det är dags :confused:? Romeo får ju fortsätta knoga på och jag tycker det verkar som om han uppskattar det vi gör tillsammans. Dessutom är det ju inte så lyckat att helt "ställa av" en artroshäst.

Eldfuxen när slutade du rida Sindy?

Vad roligt att det kommer en till "gamling" till tråden och inte vilken gamling som helst utan Quesos mamma!

Alltså, jag blir lika full i skratt varje gång någon kallar Marquesa för gammal ... Hon är en BEBIS ju! :D Hon kom till oss från Österrike (köpt från Fohlenhof, minsann ;) ) som fyraåring, och för mig är hon fortfarande en unghäst, fast jag har förstått att hon blivit äldre. Eller, det är ju det jag inte riktigt förstår ... :rofl:

Eldfuxen när slutade du rida Sindy?

Jag red henne nog lite halvregelbundet i alla fall ungefär fram tills hon var sådär 26-27 år. Minns inte riktigt! :o Men jag minns att min systerdotter (då 7 år) red henne på en "ridklassdag" som Roslagens Ponnysällskap ordnade i april 2003. Då var hon 27 år ung och piggast av alla ponnyerna! När hon var 28 var vi med på invigningen av det årets riksutställning (äldsta och yngsta hästen, 28 respektive 0 år, var med då) och hon ville INTE stå still! Gick bara runt runt hela tiden, när det var meningen att vi skulle stå stilla och lyssna på speakern. Och året därpå försökte jag rida henne med Mara som handhäst, men det gick inte så bra, för Mara var så långsam att Sindy höll på att få krupp eller nåt. Och så fort Mara lyckades hasa sig fram lite fortare och komma någon meter från Sindys rumpa så stack hon iväg som en liten pil! Kapplöpningsinstinkten går tydligen aldrig ur ... :cool:

Jag hade ridit henne mer om jag inte haft så många andra hästar att rida. Men nu de senaste åren har jag inte ridit henne alls. Nu är hon "bara" pensionär. Jag är helt säker på att Romeo kommer att "tala om för dig" när han inte vill bli riden längre.

Hej alla!

Är en så´n där smygläsare som brukar vara inne på denna trevliga haflingertråd och se vad ni har för er men utan att ge mig till känna:cool:. Men det är nog på tiden att jag presenterar mig och får vara med i gänget ... ;)).

Du är mycket välkommen Chiquita de la Isla !

:rofl: :rofl: :rofl: Oj vad jag skrattade åt ditt fyndiga namn ... löste faktiskt "rebusen" innan jag hunnit till Marquesa.

Eftersom jag berättat här så många gånger att ni skriker av trötthet att jag är Quesos uppfödare så förstår ni säkert att jag en gång i världen också ägde Marquesa som jag sålde till de la Isla Sr och jag kan berätta att det är de la Isla som red in Waquero :love:

Väldigt trevligt att få höra från dig :) och Quesa-gumman :love:

Vi ska köpa gård!!! Har äntligen hitta DET stället, och i början av okt. så flyttar vi in!! :D
Och det bästa av allt är ju att jag måste skaffa mig en flinga till ;)

Angelo kan inte stå ensam och absolut Inte med någon anna ras :P
Det ska bli himla kul, och tack för ide på färg kombination tills tallet!

*glad, glad*

Vi ska köpa gård!!! Har äntligen hitta DET stället, och i början av okt. så flyttar vi in!! :D

*glad, glad*

Grattis!

Vad skall du ha för andrahäst? Gissar att du tänker dig en vuxen. Man kanske får göra reklam när det inte är för egna hästar? Jag PMar för säkerhets skull!

Jodå, hon vet hur man tar sig över ett hinder hon också:) även om det inte är riktigt i samma klass som sonen hennes. Vi tävlade upp till och med LA när det begav sig och tog ett gäng placeringar i LB. (Hon har även löshoppat 140 cm, den lilla damen som bara är 138 cm själv. skryt skryt:))

Att hon njuter av pensionärslivet beror bara på att har fler hästar i min lilla flock som ska ridas och tränas, inga ålderskrämpor här inte:). Hon är som lyckligast när hon får vara mycket ledig och slippa den "halvtråkiga" vardagsträningen och bara göra roliga saker då och då. Till exempel tycker hon det är jätteskoj att få på selen och dra vår lilla harv i paddocken ibland, då tar hon i och frustar nöjt. Eller en busrunda på någon stubbåker. När man är en dam i hennes ålder tycker jag att man får lov att göra de roliga sakerna bara;)

Tackar! Tänkte att du skulle förstå, spansktalande som du är:). Quesa hälsar så mycket:love:

Hon gick idag från att vara en väldigt smutsgrå haflinger till en iaf någorlunda änglalik dito. Men hon trodde nog allra minst att hon skulle få åka på världsutställning eller nå´t för hon blev väldigt uppspelt och nervös när hon åkte in i spolspiltan och blev schamponerad och duschad:). Verkade inte riktigt förstå varför hon fick gå ut i hagen direkt efter söndagsbadet. "Ska man inte åka och visa upp sig någonstans när man är nybadad?" verkade lilla tanten Q undra:)

När man är en dam i hennes ålder tycker jag att man får lov att göra de roliga sakerna bara;)

:bow: :bow: :bow:

Jag fick ett bra citat i en annan tråd (apropå min bortskämda "gamling" :love: ):

Unga hästar ska hållas kort
Gamla hästar ska skämmas bort

Så sant som det är sagt! Sindy slutade jag uppfostra när hon var 20. :cool:

Nej det blir nog nått yngre att forma och leka med själv. HAr ju min "gubbe" jag har tränat det mesta på så bebis inte blir utsatt för allt :)
Men spännande blir det när man kan gå på häst jakt på "riktigt" igen.

Hej och välkommen de la isla:bow:

Skulle vilja se den där omtalade Q nån gång:laugh:

Grattis angelo till gården:love:

Fick svar på blodprovet idag, ännu dräktig!:D
(men det visste jag faktist)

Jag red henne nog lite halvregelbundet i alla fall ungefär fram tills hon var sådär 26-27 år. Minns inte riktigt! :o Men jag minns att min systerdotter (då 7 år) red henne på en "ridklassdag" som Roslagens Ponnysällskap ordnade i april 2003. Då var hon 27 år ung och piggast av alla ponnyerna! När hon var 28 var vi med på invigningen av det årets riksutställning (äldsta och yngsta hästen, 28 respektive 0 år, var med då) och hon ville INTE stå still! Gick bara runt runt hela tiden, när det var meningen att vi skulle stå stilla och lyssna på speakern. Och året därpå försökte jag rida henne med Mara som handhäst, men det gick inte så bra, för Mara var så långsam att Sindy höll på att få krupp eller nåt. Och så fort Mara lyckades hasa sig fram lite fortare och komma någon meter från Sindys rumpa så stack hon iväg som en liten pil! Kapplöpningsinstinkten går tydligen aldrig ur ... :cool:

Härlig häst din Sindy :love:. Det känns hoppfullt att höra att de kan vara pigga så länge. Hoppas att hon är bättre i sitt öga nu.

Jag är helt säker på att Romeo kommer att "tala om för dig" när han inte vill bli riden längre.

Jag hoppas du har rätt. Än så länge verkar han tycka det mesta är kul som matte hittar på.

*glad, glad*

Vad underbart kul med egen gård, grattis! Jag önskar också lycka till med flingletandet :).

Du är mycket välkommen Chiquita de la Isla !

:rofl: :rofl: :rofl: Oj vad jag skrattade åt ditt fyndiga namn ... löste faktiskt "rebusen" innan jag hunnit till Marquesa.

Men ÅÅÅH! Vad TRÖG jag är! NU fattade jag ditt användarnamn, de la Isla! :rofl: :rofl: :rofl: Och jag har känt till det i ett år eller nåt. :o *skäms* (Eldfuxen kan också lite spanska)

Grattis Persikan till blodprovssvaret!

Och grattis Angelo till nya gården!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka