Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Grattis :D!! Det är KUUUUUL att vinna saker :D!

Har "hästat" mest hela dagen, känns det som. Hovslagaren var hos oss på eftermiddagen, och sedan red jag efteråt. Mycket, mycket pigg häst :banana:! Inte tal om att stanna någonstans längre, och får man för sig att tveka lite så brukar ett diskret "pet" med spöet få damen på bättre tankar. Man kan få sig en liten surspark som svar, men så länge hon gör som jag säger får hon väl tala om vad hon tycker...

Hovis tycker fortfarande att hon är alldeles för fet :(, men jag tycker helt klart att hon slankat ner lite. Hon har haft "munkorgen" ett par nätter, och går nu på väldigt magert och nerbetat bete. Hon känns verkligen inte som en fet och trött häst när man rider...;)

Får man lov att vara med här? :o

Jag har varit haflingerägare i en och en halvmånad nu!:banana:
Kanske ska ta och presentera oss.

Sofie heter jag och Carmen heter min lilla häst.
Hon är 7 år, 143 cm, imp från holland.
Hon är för det mesta super härlig, alltid glad och framåt.
Dock testar hon mig som en galning, men det är väl så det är.
Vi tränar en gång i veckan dressyr, vilket går framåt.
Hoppning har vi testat någon gång, men det är inget för oss.

Här har ni några bilder på min lilla knäppgök:love:
86798_1218271563.jpg

61184_1218271441.jpg

jag vet att sadeln ligger för långt fram där, köpt svanskappa nu.
15497_1218374911.jpg

Det älskade paret :D

Hej och välkommen till Bukes trevligaste tråd! :love:

Holländska haflinger är :love: om du frågar mig! Jag har flera stycken haflinger (5 för tillfället, plus en "inneboende" som är mammas, fast min också, i hjärtat ;)) och den finaste och klokaste och bästa av dem alla är från Holland. Hon är 32 år och heter Sindy, och sedan många år är jag hennes lilla betjänt! :love: Jag har också hennes son samt två barnbarn och en "svärdotter" till henne.

Eftersom jag är en obotlig stamtavlenörd (och f.d. registrator i SHF) så undrar jag förstås vad din Carmen har för stam? Holländare brukar ha långa och krångliga namn ... :D

Jag får inte upp några bilder, men jag tror att det kan vara webbläsaren som krånglar.

Än en gång hjärtligt välkommen!

*kl*

Tack alla för era gratulationer :bow:.

Hoppas nu bara vi får se ett reportage framöver om haflinger inom western. Jag lovar att ropa om den dagen kommer ;).

Passar på att välkommna alla nya...jättekul med fler flingentusiaster.

Åh tack så hemskt mycket! :laugh:
Ja jag läste om din lilla tvåring(?) som tog hand om sindy, så charmigt:love:

Vad synd att du inte ser några bilder, alltid blir det ngt problem :confused:

Hm, ska se om jag kan förstå ngt i stamtavland här, haha. Allt står ju än så länge på hollänska.

Hoppas jag läser rätt:D

Carmen

e. Stroganow
uu. Anka
uuu. Bonny
eue. Andermatt.
ee. Stromboll
eee. Strumer
eeu. Filou

u. Kwibus
ee. Stein van den Hemel.
uee. Status
ueu. Jolanda van de Molens
uu. Tessa.
uue. Noro
uuu. Lodina van de Saks

Åh jösses, förvåna er inte om alla e och u står i fel ordning! :D
Jag är inte direkt proffs på sånt här!
Men iallafall,
någon som har någon släktning elr liknande till min lilla flinga? :laugh:

Åh tack så hemskt mycket! :laugh:
Ja jag läste om din lilla tvåring(?) som tog hand om sindy, så charmigt:love:

Vad synd att du inte ser några bilder, alltid blir det ngt problem :confused:

Hm, ska se om jag kan förstå ngt i stamtavland här, haha. Allt står ju än så länge på hollänska.

Hoppas jag läser rätt

Carmen

e. Stroganow
uu. Anka
uuu. Bonny
eue. Andermatt.
ee. Stromboll
eee. Strumer
eeu. Filou

u. Kwibus
ee. Stein van den Hemel.
uee. Status
ueu. Jolanda van de Molens
uu. Tessa.
uue. Noro
uuu. Lodina van de Saks

Åh jösses, förvåna er inte om alla e och u står i fel ordning!
Jag är inte direkt proffs på sånt här!
Men iallafall,
någon som har någon släktning elr liknande till min lilla flinga? :laugh:

Välkommen till Haflingertråden, Ssofiee!

Din Carmens stamtavla kommer att få Eldfuxen att gå i taket :banana: av glädje.

Ha :) jag passar på och förekommer henne - hon är en sjusovare och har säkert inte sett det här ännu men jag känner igen Bonny, Andermatt, Anka från ett mycket välrenommerat haflingerstuteri i Tyskland, där Eldfuxen jobbade för länge sen och lärde sig mycket - bl a tyska. Bonny är deras stamsto, köpt på stofölauktionen i Ebbs för länge sen.:angel:

Jag kan inte heller se dina bilder - och inte heller två av de la Islas foton på Marquesa!

Haha, ja nu fick eldfuxen nått att göra iaf:rofl:

--------------------------------------------------------------------------------
Får man lov att vara med här?

Haha klart du får! Här är dörrmattan:

:bow:VÄLKOMMEN:bow:

När jag klickade "egenskaper" ser jag att dina bilder finns på bilddagboken. Verkar som om det blir problem med att visa bilder därifrån ibland. Det har inte med någon inloggning att göra? Ladda upp dem till photobucket annars, det brukar fungera!

Ah! Men du! Jag tror bestämt att Carmens tidigare ägare varit inne i någon av de tidigare haflingertrådarna! För den där stammen känner jag igen! (Är det BARA jag som minns Stroganow och Kwibus? Är jag en ÄKTA nörd?! :o)

Alltså, Dailan Kifki har rätt (som vanligt ;) ). jag hoppar högt av glädje! Jag säger bara: ANKA! :love: BONNY! :love: ANDERMATT! :love:

Ja, som sagt bodde jag hos Ankas (och Stroganows) uppfödare i Tyskland för en massa år sedan (13 år sedan för att vara exakt). Bonny hade de köpt som föl från Fohlenhof 1981, och sen fick hon en hel hög vackra och fina söner och döttrar tillsammans med Andermatt (som hade flyttat när jag var där). Bl.a. Anka då, som, om jag inte minns fel fick sådär en 5-6- söner godkända för avel! :bow: Ett riktigt super-avelssto ... Bonnys stofamilj vann avkommeklassen vid europautställningen i Luxemburg 1994.

Carmens möderne känner jag inte igen så mycket ifrån (möjligen Status, men det finns så många Status, så jag vet inte vilken av dem det är, även om jag har mina aningar ...) men på fädernet finns det massor av släktingar till din häst här i tråden!

Andermatts far Ambassador är morfar till Harras, så Carmen och Persikans Shoshone är ... eh, ja, ... sysslingar eller nåt! :D

Bonnys far är Wintersturm, som är far till de la Islas Marquesa och alltså morfar till familjen Stormpils Knappekullas Waquero.

Dailan Kifkis Knappekullas Cassiopeia är en dotter till Eldfuxens Adelante, som är en dotterson till Annabell, som är Ankas helsyster!

Jaha, och så sökte jag lite bland mina papper, och inser att Carmen även är släkt med världens bästa Sindy! :love: Jolanda van de Molens är nämligen e. Welkom, som är Sindys morfars far!

Sen finns det några avkommor till Stromboli också, bl.a. har familjen Harri (vart hon nu tagit vägen?) ett diplomsto e. Stromboli. Det finns fler, men de har inte varit här på ett tag ...

Bäst jag slutar nu så jag får något mer gjort idag!

Ah! Men du! Jag tror bestämt att Carmens tidigare ägare varit inne i någon av de tidigare haflingertrådarna! För den där stammen känner jag igen! (Är det BARA jag som minns Stroganow och Kwibus? Är jag en ÄKTA nörd?!

Alltså, Dailan Kifki har rätt (som vanligt ;) ). jag hoppar högt av glädje! Jag säger bara: ANKA! :love: BONNY! :love: ANDERMATT! :love:

Ja, som sagt bodde jag hos Ankas (och Stroganows) uppfödare i Tyskland för en massa år sedan (13 år sedan för att vara exakt). Bonny hade de köpt som föl från Fohlenhof 1981, och sen fick hon en hel hög vackra och fina söner och döttrar tillsammans med Andermatt (som hade flyttat när jag var där). Bl.a. Anka då, som, om jag inte minns fel fick sådär en 5-6- söner godkända för avel! :bow: Ett riktigt super-avelssto ... Bonnys stofamilj vann avkommeklassen vid europautställningen i Luxemburg 1994.

Carmens möderne känner jag inte igen så mycket ifrån (möjligen Status, men det finns så många Status, så jag vet inte vilken av dem det är, även om jag har mina aningar ...) men på fädernet finns det massor av släktingar till din häst här i tråden!

Andermatts far Ambassador är morfar till Harras, så Carmen och Persikans Shoshone är ... eh, ja, ... sysslingar eller nåt! :D

Bonnys far är Wintersturm, som är far till de la Islas Marquesa och alltså morfar till familjen Stormpils Knappekullas Waquero.

Dailan Kifkis Knappekullas Cassiopeia är en dotter till Eldfuxens Adelante, som är en dotterson till Annabell, som är Ankas helsyster!

Jaha, och så sökte jag lite bland mina papper, och inser att Carmen även är släkt med världens bästa Sindy! :love: Jolanda van de Molens är nämligen e. Welkom, som är Sindys morfars far!

Sen finns det några avkommor till Stromboli också, bl.a. har familjen Harri (vart hon nu tagit vägen?) ett diplomsto e. Stromboli. Det finns fler, men de har inte varit här på ett tag ...

Bäst jag slutar nu så jag får något mer gjort idag!

Men du - gå och gör nån nytta, nu va! t ex pussa Cassiopeia:love:

Tack! :love:

Eldfuxen-
Gud va roligt! :bump::laugh::love:
Rider du Sindy eller än? :)

Ja, bilddagboken är det:grin: det är jätte sällen bilderna funkar, och jag har inte pixbox :grin:

Nej, jag rider inte Sindy längre. Numera är hon "bara" pensionär och mattes kramdjur! :love:

Härligt :love:
Helt frisk och kry?
Otroligt, 32 år! :laugh:

Ja, hon är härlig! :love:

Hon har tappat en och annan tand, men håller hullet bra ändå. Men tyvärr har hon en sjukdom som heter Cushings syndrom. (Finns två bra trådar om den sjukdomen här på buke, på hästvård, en om sjukdomen och en om medicinen). Det är därför hon får problem med ögonen då och då. Just nu är det bättre igen, hoppas att det håller i sig.

Hade hon inte Cushings skulle hon mycket väl kunna bli över 40 år, men det lär hon tyvärr inte blir ... :cry: Men det är ändå fantastiskt att hon levt så länge. Jag köpte henne när hon var 9 och jag 13, det är över 23 år sedan!

Så här såg hon ut på sin 32-årsdag (hästen till vänster som också vill ha födelsedags-banan är Sindys sondotter Eldfuxens Flicka)

Document_2.jpg

Och sen fick hon beta lite gräs också

sindy32-1.jpg

Mattes älsklingsgris! :love:

Nu kommer jag och stör här i allt det glada men jag fick höra en grej idag som jag bara måste ha svar på:eek:!!

Är det så inom haflingerrasen oxå??
Stämmer det att om man har ett sto och en hingst (jag står som ägare på båda) så får jag betäcka mitt sto med min hingst (som inte är exteriört godkänd att betäcka andras ston) och avkomman blir en helt vanlig stamboksförd haflinger:o????

Och man får betäcka 3 ston om året med sin egen "hemmagjorda" hingst?????

Det här var det konstigaste jag hört!
Jag idiotförklarade min stackars jobbarkompis som sa att det var så inom islänningar, halvblod, varmblod, araber mm..

Alltså vad spelar det då för roll att åka och få sin hingst bedömd inom rasvisa krav om man ändå får använda den i avel:eek:???

Ja fattar 000000000000000, så mycke fattar jag:rofl:

Nemen förstår ni hur jag tänker?
Varför ha bestämmelser när bestämmelserna ändå inte följs till 100?

Ok, då kanske en del säger att det är inte många som har det så för det är svårt att få fölen sålda etc etc
Och varför sätta upp en limit på 3 betäckta ston om året??
Har man varit delaktig i att kuckelijuxa me rasen så kan man väl lika bra ta 5 ston:devil:
Typ som att de menar att 3 ston gör inget........
Men om alla betäcker 3 ston!!!! Hur många blir d då???
Nej ja fattar fortfarande 0:cool:

Och varför gör det helt plötsligt ingenting när man äger båda parter?
Ok, det kanske är bra att man får använda sina egna hästar för att göra nya hästar.

Men blir alltså avkomman stamboksförd och med i riksstamboken och får inget E eller nått????
Hoppas eldfuxen att du har något så när svar på detta:crazy:

Ha ha, vilken tur för dig att jag just loggade in! :D

Det är bara att läsa i SHF:s Plan och Riktlinjer: http://www.svenskahaflinger.se/nyheter/por2007.htm. Där står inget om någon 3-stons-regel ...

Vad som gäller inom andra raser vet jag inte, men jag tror att din kompis blandar ihop saker lite. Förut var det nämligen OLAGLIGT att betäcka andra ston än hingstägarens egna ston om hingsten inte var avelsvärderad. Det är det inte längre (inte för någon ras). Då fick man alltså betäcka egna ston med egen hingst. MEN inte heller då fick avkomman stamboksberättigad härstamning.

Förresten så tror jag att alla arabhingstar får användas i avel och få godkänd avkomma. Fråga i arabtråden här på avel, vetja!

Och så kom krångliga Utte som vet noll och nada om avel och regler och loggade in.

Att avkommorna inte får stamboksberättigad härstamning kan jag förstå men får den inte ens registreras som haflinger alltså? För en haflinger är det väl ändå om båda förädrarna är registrerade som sådana även om hingsten inte är godkänd, eller :confused:.

Alltså jag förstår förstås att sådan "avel" inte är önskvärd men om båda föräldrarna är haflinger med härstamning, godkända eller ej, vad skulle fölet annars bli, svensk ridponny?

Gud vad jag svamlar. Hoppas någon förstår vad jag frågar egentligen :o, :D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka