Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Den blir en haflinger med ej stamboksberättigad härstamning! :idea:

Och till Persikan:
Då blir det ett E efter registreringsnumret.
32-åå-xyzw E:devil:

Låg det något (dolt:confused:) bakom dina frågor?

Den här regeln är ju gammal. Hur det såg ut förut kan du läsa om i boken du fick av mig häromveckan.

Men NU (fr o m 1/12 2004) när hingstbesiktningstvånget är borttaget gäller de rasvisa bestämmelserna, dvs SHFs (eller STHs ) regler där man med stöd av Italien (resp Nordtyrolen) har kvar hingstbesiktningstvången

Hää bara å läs - fast det är litet krångligt :cool:

*kl*

Jag har inte satt mig in så värst i när det är visning, kåring osv. på Ebbs/Fohlenhof eller vad det nu heter :o, och undrar nu när det är?

Maken och jag har ju pratat om att försöka komma iväg nästa år när detta är och även ta en tur till Pony Park men det kan ju vara bra att veta när ;).

Hur kan/ska man lägga upp en sådan här resa för att det ska bli så bra som möjligt, för någon som aldrig varit där;) ?

Precis så har jag gjort de perioder han har haft begränsaren på sig, på på natten, av på dagen. Jag har aldrig haft den dygnet runt

Säg den glädje som håller i sig :mad:! Släppte pållarna i stora (2 ha) hagen igår kväll. Mycket gräs. Alldeles för mycket för en haflinger som inte ens tål att titta på det gröna. Hon fick på sig "munkorgen" och mamma skulle ta av henne den i morse. Pållan gick så glatt och betade på morgonen, UTAN begränsaren :mad:... Knashäst! Hon har alltså plockat av den någonstans, och detta i hagen som inte innehåller några träd (de står i kanterna utanför staketet och kan inte nås), stenar eller andra hjälpmedel. Ja, de får gå kvar i natt också, men i morgon kommer jag att få flytta tillbaks de till en av hagarna som är avbetade. Nu ska ju vädret bli mycket kallare, och betestillväxten borde väl mattas snart?

/Bettysmatte - som faktiskt hoppas på kallare väder för en gångs skull

Det finns en "kalender" på http://www.haflinger-tirol.com (Haflinger Pferdezuchtverband Tirols hemsida). Titta under "Dates" på den engelska sidan eller "Termine" på den tyska!

Hingstpremieringen nästa år är i alla fall 7/2! Dagen innan är det hingstpremiering i Stadl-Paura i Oberösterreich. Det är inte så farligt långt emellan Stadl-Paura och Ebbs, så åker man ändå ner då är det definitivt att rekommendera att åka till båda ställena!

Stopremieringarna är i mars på några olika platser i Nordtyrolen, och bruksproven görs i oktober, allt enligt hemsidan.

Annat som kan vara intressant att se är ju fölauktionen sista helgen i september, och under somrarna har de även "Gestütsparade" (uppvisningsprogram med ridning och körning) varje vecka.

Pony-Park är nog roligast att besöka under sommaren när alla hästar är hemma och det är full fart! De brukar ha en fölutställning med stuteriets egna föl på "Pingstmåndagen" (som ju inte längre är röd dag i Sverige ... :mad: men i alla fall). Den är rolig, för publiken brukar få "döma" fölen, och den som kommer närmast domarna i sin bedömning vinner ett föl! :eek: Köper man ett haflingerföl den dagen så får man ett shettisföl "på köpet" (som sällskap).

Sen brukar det vara en fölutställning för Haflinger Freundeskreis Schleswig-Holstein/HH Hamburg på Pony-Park i slutet av juli. De senaste 10 åren eller så har den kombinerats med enklare ridtävlingar (ofta "Geschickligkeitsreiten", som liknar trail eller bruksridning fast lite mer på skoj). Något år har de ordnat en valackutställning också.

Ja det var lite grann ... I Sydtyrolen är de "stora" tillställningarna stopremieringen i april och hingstpremieringen i oktober, båda brukar hållas i Meran. Samt X antal rid- och körtävlingar, galopplöp m.m. vid olika tider på året.

Hoppas du blev klokare av det här! Man måste ju inte se en utställning eller premiering heller, både Fohlenhof och Pony-Park är härliga bara att promenera runt på och titta på alla vackra hästar och allt "vardagligt" som händer. :love: *Längtar inte alls ... nejdå ...*

Hon har alltså plockat av den någonstans, och detta i hagen som inte innehåller några träd (de står i kanterna utanför staketet och kan inte nås), stenar eller andra hjälpmedel.

Men ... men ... hon har väl fingrar, som alla andra haflinger?! :rofl:

Säg den glädje som håller i sig :mad:! Släppte pållarna i stora (2 ha) hagen igår kväll. Mycket gräs. Alldeles för mycket för en haflinger som inte ens tål att titta på det gröna. Hon fick på sig "munkorgen" och mamma skulle ta av henne den i morse. Pållan gick så glatt och betade på morgonen, UTAN begränsaren :mad:... Knashäst! Hon har alltså plockat av den någonstans, och detta i hagen som inte innehåller några träd (de står i kanterna utanför staketet och kan inte nås), stenar eller andra hjälpmedel. Ja, de får gå kvar i natt också, men i morgon kommer jag att få flytta tillbaks de till en av hagarna som är avbetade. Nu ska ju vädret bli mycket kallare, och betestillväxten borde väl mattas snart?

/Bettysmatte - som faktiskt hoppas på kallare väder för en gångs skull

Oj, skickligt! Romeo har aldrig lyckats få av sig sin. Kan Shettisen ha hjälpt till :D?

Det kallare vädret har kommit :(. Jag höll på att frysa öronen av mig i blåsten på kvällens promenad med Romeo.

Man måste ju inte se en utställning eller premiering heller, både Fohlenhof och Pony-Park är härliga bara att promenera runt på och titta på alla vackra hästar och allt "vardagligt" som händer. :love: *Längtar inte alls ... nejdå ...*

Det där skriver jag under på! I början på augusti när vi var där, var det verkligen full rulle både på Fohlenhof och PonyPark! Dessutom har du ju chansen att få se ett gäng flingor på bete uppe i Alperna (om du har en bättre kartläsare med dig än vad jag hade :D).

Kan Shettisen ha hjälpt till :D?

Ja, kanske för att sätta sin store kompis i klistret :D!

Skämt åsido vet jag inte hur hon gjort, men hon är rätt skicklig. Nu vågar jag inte sätta på den igen, för jag är rädd för att hon fastnar på något vis (med hoven i "hinken" t.ex.). De får helt enkelt skifta och gå på avbetat i ett par dagar, och denna stora hagen ett par dagar, osv.

För alla som är nyfikna på hur SSofiees lilla Karmen ser ut tar jag mig här friheten att ladda upp ett par bilder!:devil: (hon får skylla sig själv när hon ligger och sover istället för att umgås med mig...)
23496993.jpg

23496995.jpg

Har tyvärr inga bättre bilder, får väl se till att åtgärda detta:idea:

Har tyvärr ingen egen Haflinger (än i af.) så jag får sitta och dregla över era läckerbitar!:love:

Lånar...

Jisses vad sugen jag blir på en haflinger när jag ser alla era fina hästar.
En arbetskamrat har en 2-åring till salu som jag försöker säga nej till....iallafall än så länge :D

*kl*

I väntan på rapport och förhoppningsvis bilder från haflingerriks (där jag antar att många av er är idag) får ni se en bild på årets snabbantning :laugh:.

Nästan en halv skottkärra päls åkte av idag och fram kom en prickig mage!

DSC00036.jpg

För alla som är nyfikna på hur SSofiees lilla Karmen ser ut tar jag mig här friheten att ladda upp ett par bilder!

Tack för bilderna! :bow:

Har tyvärr ingen egen Haflinger (än i af.) så jag får sitta och dregla över era läckerbitar!

Vänta bara, snart har vi dragit ner dig i träsket! :devil: ;)

Lånar...

Jisses vad sugen jag blir på en haflinger när jag ser alla era fina hästar.
En arbetskamrat har en 2-åring till salu som jag försöker säga nej till....iallafall än så länge :D

Se ovanstående! :devil: Ni vet väl att haflinger är starkt beroendeframkallande? Vi har en (hemlig) intern stödgrupp för alla hafloholics. Om jag inte minns fel delar jag och Lineá pea på ordförandeskapet, och Lakrits är vår ständiga sekreterare ... :rofl:

*kl*

I väntan på rapport och förhoppningsvis bilder från haflingerriks (där jag antar att många av er är idag) får ni se en bild på årets snabbantning.

Nästan en halv skottkärra päls åkte av idag och fram kom en prickig mage!

OJ! :eek: Bara halva Romeo kvar! :D

*Lånar min egen lilla knapp*

WAHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO! :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

BIS vid årets Haflingerriks blev

Övregårdens Carmen
född 2004
e. Eldfuxens Wacker 11
u. Cashmir 458
e. 1258/liz. Nordwind

med hela 43 poäng! :bow: (9-10-8-8-8)

Det är första gången någonsin som en svenskfödd haflinger blir BIS vid en rikstutställning!

Eldfuxen, mycket stolt "farmor"

[

Det är första gången någonsin som en svenskfödd haflinger blir BIS vid en rikstutställning!

Eldfuxen, mycket stolt "farmor"[/QUOTE]

:rofl::bump::bump: GRATTIS!!!!!!!!!!!!!:bump::bump::rofl:

Förstår att du känner dig stolt och glad,
det är ju något en var uppfödare/hingsthållare drömmer om!
Jätte grattiskram från oss på Vässingarp.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare
Tillbaka