Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

:eek: :mad: :D

*Viskar jättetyst så inte den söta lilla kalven hör: Just nu ser hon ut som en liten ljusgul ÄLG! :rofl:*

Förresten måste jag berätta en liten "öron-anekdot".

Jag har ju varit funktionär vid ett antal riksutställningar, bl.a har jag tolkat mellan den utländska och den/de svenska domaren/domarna. När man går med domarna inne i ringen sådär, så har man "tystnadsplikt", alltså man får t.ex. inte springa omkring efteråt och berätta saker som att "domare A tyckte minsann att hästen B var finast, men domare C och domare D tyckte att hästen E var finast, därför blev den BIS", men det här rör ingen speciell häst och ingen speciell domare, och absolut inga resultat. Dessutom är det så många år sedan så det är säkert "preskriberat" för länge sen. :D

Domarna hade tittat på en häst lagom länge och var överens om vilket muntligt omdöme och vilka poäng hästen skulle få. Då säger den utländske domaren (på tyska): "Men öronen är felplacerade!" Eldfuxen översätter snällt till svenska. De svenska domarna stirrar, både på den utländske domaren och på Eldfuxen. Så säger en av dem med viss kraft till Eldfuxen: "Säg till honom att DET SKITER VI I!" Eldfuxen översätter snällt till tyska: "Darauf pfeifen sie!" :rofl: Italienaren ler och förstår.

Jag kan tillägga att just det här "domarteamet" kom mycket bra överens, så det är inte så hemskt som det låter. Mest en kul historia. Men det stör mig att jag inte minns vilken häst det var som italienaren ansåg ha "felplacerade" öron. Det hade varit intressant att titta närmare på det i lugn och ro vid ett senare tillfälle!

Hahaha..........så sött. Att dessa öron kan ställa till det :D

KL

Jag har inte haft tid att berätta om besöket på hästkliniken i fredags!

Efter en massa böjprov, bedövningar av olika led, sövning och röntgen konstaterades det att Wincent har inflammation i hovleden - vänster fram.

Det behandlades på plats och nu ska han stå still i 3 veckor:(! Sjukhage och 15 minuters skritttur varje dag:eek:

Jag är väldigt kritisk till att han ska stå still så mycket och även att han ska få inflammation utan någon vidare orsak utan att vägarna har varit hårda. Men vi får hoppas att det försvinner och aldrig kommer tillbaka i alla fall!

Han har även fått framskor nu! Är nog bäst så, för han kunde inte gå på grusvägarna.

Jag håller tummarna för att det ska gå bra för er

HRKK bjöd in STH och SHF till ett möte för att diskutera HRKK:s framtid typ..

------
Vi diskuterade oxå huruvida viktig sporten är för aveln och kom fram till att den var nedrans viktig, för utan sporten-inga sålda hästar!
/QUOTE]

Men hörru - jag tycker då tvärtom - att aveln är supernedrans viktig för sporten :cool: Utan avel - inga sporthästar - ja inga hästar alls :idea: Själv har jag sålt många uppfödningar utan minsta hjälp av sporten :angel:

Senast ändrad:

HRKK bjöd in STH och SHF till ett möte för att diskutera HRKK:s framtid typ..

------
Vi diskuterade oxå huruvida viktig sporten är för aveln och kom fram till att den var nedrans viktig, för utan sporten-inga sålda hästar!
/QUOTE]

Men hörru - jag tycker då tvärtom - att aveln är supernedrans viktig för sporten :cool: Utan avel - inga sporthästar - ja inga hästar alls :idea: Själv har jag sålt många uppfödningar utan minsta hjälp av sporten :angel:

Håller fullständigt med dig............ Vi har också sålt många utan hjälp av sporten............ däremot har de visat sig vara bra i sporten!!!:bump:
Tycker även att resultatet av mötet är djupt tragiskt för både sporten och avlen!:mad:

PersikanJag hoppas att det inte är fler än du som uppfattade STHs ståndpunkt på det sätt du skriver.......... jag vet vad STH bad om att få framfört och det stämmer inte helt med vad du beskriver!
STH är numera, till skillnad från i våras (då vi valde att hålla vår kåring i Danmark tillsammans med vår systerorganisation) godkänd av SH och SJV så naturligtvis läggs kåringarna i Sverige i framtiden.
STH och SHF har inte samma avelsinrikting, då den ena arbetar med 100% renavel och den andra med inkorsning upp till 1.563% arab och har dommare från olika modersförbund. Därför kan man inte samköra dessa två arrangemanger på samma tidspunkt. Därmed inte sagt att STH inte kunde vara intresserad av en tävlig/uppvisning arrangerad av HRKK som genomfördes i förbindelse med en STH kåring! :confused:
Visst är det unghästar som visas......... men.......... inte bara..... utan även äldre ston och hingstar, samt valacker, är välkommna på en STH kåring!
Sedan kan man ju deltaga i en tävling/uppvisning även om man inte deltar i en kåring och tvärtom!:bump:
Ett krav bör dock vara helt klart ....... Haflinger är haflinger och i en rasrelaterad haflingertävling deltar endast haflinger som WHV kallar för haflinger inget över 1.563% kan deltaga då!
Alla Söta öronfoton!! Ha en trevlig vecka!:love:

Senast ändrad:

Nu har vi varit på tävling igen.
Queso var så här glad :D
DSC_0017.jpg

DSC_0025.jpg

På hoppbanan kan man inte stå stilla, får man inte gå framåt går man självklart åt sidan.

Första klassen var div.1 där Queso var felfri, men bara en nolla till och laget slutade 6a.
Nästa klass LA, på tid direkt i grunden, Isabelle bestämde sig för att satsa och de blev fjärdeplacerade efter ännu en felfri runda.

DSC_0001.jpg

DSC_0029.jpg

Grattis! Alltid roligt att läsa om Quesos tävlingar!:bump:

Dessutom väldigt passande inlägg med tanke på vår diskussion om öron. :banana:
;)

Tack! :) Visst var det passande! Men vad har han för öron då? Jag tror att de har växt på längden med åldern, och tappat hår, de har sett ut som klippta hundöron i sommar. :rofl:

Nu har Wincent stått i en dryg vecka och han är sprängfylld av energi. Utte hur bar du dig åt att hålla Romeo lugn. Wincent står nu i en lite större hage än sjukhagen med sin vanliga flock på ena sidan och en annan häst på andra sidan.

Han bara gick runt och runt hela tiden i sjukhagen och det känndes inte alls bra, så därför flyttade jag honom till en lite större hage närmre dom andra. Han går mer still där, men är ändå inte så lugn som vanligt. Det måste vara understimulering både mentalt och fysiskt, som gör att han har så mycket energi.

Vi har gått med honom varje dag (längre tid än vi egentligen skulle, men jag är inte så mycket för att han ska stå still så mycket och han verkar ju absolut inte ha ont längre), men det krävs ingenting för att han ska börja springa i hagen. Inte så långt iofs, men han skulle ju stå still:o

Jag tror han skulle hålla sig lugnare om han fick gå med de andra, men han var ju ordinerat att gå själv hur skulle ni göra?

Det är ju nästan 3 veckor kvar tills vi ska till ATG igen - han kommer ju studsa omkring vid det läget:p

Arna Hur fick Faffie sin hovledsinflammation?

Tack! :) Visst var det passande! Men vad har han för öron då? Jag tror att de har växt på längden med åldern, och tappat hår, de har sett ut som klippta hundöron i sommar. :rofl:

Jag tycker han har helt underbara öron - men har ni opererat fast dom i ett läge eller:p:D Dom pekar ju alltid rakt framåt:angel::D:rofl:

Blir så glad av att se honom:banana:

Nu har Wincent stått i en dryg vecka och han är sprängfylld av energi. Utte hur bar du dig åt att hålla Romeo lugn.

Jag hade tur helt enkelt. Han bara fann sig i sitt öde och stod lugnt och stilla i de två veckor han var tvungen att stå i sin lilla sjukhage (ca 3x5 meter). De första dagarna efter operationen var han dessutom ganska medtagen och det märktes att han hade ont. Det enda tecknet på missnöje och sysslolöshet han visade var ju att han välte vattentunnan så fort det blev tillräckligt lite vatten i den.

Eftersom jag hade semester hela tiden kunde jag vara där ganska långa stunder och pyssla med honom och jag åkte dit och mockade flera gånger om dagen. Han fick ganska mycket hö väl blandat med halm som han kunde stå och pilla med länge och så lade jag in grenar. Det uppskattades mycket. Hans kompisar gick i hagen bredvid och deras ägare var snälla och tog aldrig ut alla hästar samtidigt så han behövde aldrig bli ensam kvar.

Jag förstår att det är jättesvårt när Wincent är så orolig och full av energi :(. Hur viktigt det är att hästen är helt still beror ju förstås på varför den fått box/hagvila. Vid en del tillfällen är det ju helt nödvändigt. Om jag var du skulle jag ringa och prata med min veterinär och säga som det är, att han förmodligen skulle vara lugnare och mer stilla i sin vanliga hage, så får veterinären säga om det är ok eller inte.

Det låter iallafall väldigt hoppfullt att han inte är halt längre!

Lakrits: Stackars Rambo, han verkar ha blivit helt slutkörd i helgen ;) :D. Det verkar som om ni har haft det helt fantastiskt! Hjälp vad mycket ni har lärt er på bara en helg. Nu är det bara att kasta sig direkt ut på tävlingsbanorna då!

Stormpil: Grattis till fler framgångar. Queso är verkligen en underbar liten häst :love:. På de två översta bilderna ser det ju precis ut som om han dansar :D. Jag kan nästan höra musiken!

Senast ändrad:

Hans kompisar gick i hagen bredvid och deras ägare var snälla och tog aldrig ut alla hästar samtidigt så han behövde aldrig bli ensam kvar.

Jag förstår att det är jättesvårt när Wincent är så orolig och full av energi :(. Hur viktigt det är att hästen är helt still beror ju förstås på varför den fått box/hagvila. Vid en del tillfällen är det ju helt nödvändigt. Om jag var du skulle jag ringa och prata med min veterinär och säga som det är, att han förmodligen skulle vara lugnare och mer stilla i sin vanliga hage, så får veterinären säga om det är ok eller inte.

Det låter iallafall väldigt hoppfullt att han inte är halt längre!

Nej han är ju aldrig helt ensam heller, men ibland kan ju dom gå i andra ändan på hagen och det är tydligen för långt bort för prinsen ska klara av det. Han är ju otroligt sällskapssjuk:grin:

Jag tänkte på det också - att ringa vet. Men det är ju bara en halv vecka sen jag ringde dom sist och frågade om det var okej att han inte gick i "riktigt" sjukhage, så jag känner mig lite tjatig om jag ska ringa igen. Det gick ju bra i början också, men i går började han springa runt bara för att ett par av hästarna hämtades in. Det var fortfarande 1 kvar. Antagligen beror det på extra energi, för så brukar han ju inte göra annars.

Men ja, det är ju skönt o se att han mår bättre. Man blir sugen på att rida ju:p

Linea Pea Det var "den utsände" från STH som sa så när frågan frågades om STH skulle vara intresserade av tävlingar i samband med kåringen. Skyll inte på mej, ja sa typ inget:confused:
Mejlet hon fått från STH läste hon upp för alla så det vet jag oxå vad det stog i.
Nej det är inte bara unghästar sa vi me men mestadels.

Och hon sa även att det inte var helt säkert att kåringen skulle bli i Sverige men att den troligtvis skulle bli i "gränna-trakten"

Tro inte att jag sitter och hittar på vad folk säger!
Då blir jag irriterad, sånn är jag inte:(

Och hon sa även att det inte var helt säkert att kåringen skulle bli i Sverige men att den troligtvis skulle bli i "gränna-trakten"

Tro inte att jag sitter och hittar på vad folk säger!
Då blir jag irriterad, sånn är jag inte:(

Nej, nej, jag tror inte att du hittar på något, förlåt mig i så fall!:bow:

Kan intyga att hon inte hittar på, då jag också var där. :D
Ett problem kvarstår i och med att HM har varit en plats även för de icke 100% renrasiga eller t.om. inte 100% bekräftade haflingerna och det försvinner ju helt då, tyvärr. Då jag själv inte bryr mig om avel egentligen så ser jag det bara som att träffa en hel del flingor oavsett om de har "rätt" släkt eller inte. För mig är min flinga lika mycket flinga som vem som helst annars på HM'n.
Jag tycker i alla fall att sportföreningen och avelsföreningarna skulle kunna samarbeta mer än vad de gjort, det tror jag alla parter skulle vinna på. Ju fler flingor desto bättre! :p Att de har olika inriktningar är ju bara sylt på pannkakan! ;)

*kl*

Dailan Kifki - Tack så jättemycket för brevet! :bow: Det kom i onsdags och har bläddrat igenom båda två frenetiskt flera gånger. Kan inte titta mig mätt på de fina hingstarna. Tack än en gång :love:

I morgon åker jag och Rambo i väg och kommer inte hem förrän på söndag. Nu är det äntligen dags för clinicen och det ska bli så spännande :bump:.
Jag hoppas att få lite på film och även lite fotografier.
Ha en trevlig helg allihopa

DSC00865.jpg

DSC00866.jpg

Så söt han är lille herrn. :) Och vad roligt att det går bra.

Queso har inte alltid öronen framåt. Så här såg han ut efter en varm dags dressyr. :D
24e796be.jpg

När han och Stormwind fick sällskap av lillhingsten och en annan häst tidigt i somras. Queso är ju självklart störst, bäst och vackrast! :rofl:
e9ae7678.jpg

31961e10.jpg

e7cd13ce.jpg

Ang Faffies hovledsinflammationer så tror jag att det berodde på att hon var väldigt skev o vind i fötterna redan när hon kom. Det blev nog inte bättre av att hovis försökte att räta upp henne heller. Kan inte tänka mig att det berodde på att hon reds för hårt för hon gick ju bara korta o lätta turer.
Något som spelade in kanske var att hon vägde för mycket,jag vet inte. Men man funderar mycket i efterhand om det var något annat man kunnat gjort för att få henne bra eller om man skulle ha åkt till någon annan veterinär eller.......

Saknar henne otroligt mycket fortfarande,kan bli så irriterad på Hannie när hon inte gör eller förstår lika mycket som Faffie gjorde-stackars Hannie virrpanna!

Stormpil: Fina bilder:love: o grattis:bump:!

Hej! Hörde att någon från början av denna eller föregående tråd var intresserad av bruksridning och trick (frihetsdressyr). Jag och min haflinger sysslar med båda delarna. Vi kommer nog ha kurs någon gång i höst. Bor i Närke om någon är intresserad. Kommer från början att handla om ledarskap, vilket är grunden för att senare jobba med helt lös häst. Jag lovar att hästarna tycker det är hur kul som helst. Haflinger är enormt lättlärda, bara de verkligen förstår vad som förväntas av dem först. Har sysslat med bruks över 20 år och det man idag kallar horsemanship är i svensk version bruks. Man ska ha en lydig arbetskamrat som lyssnar till sin ledare. Det går inte att tvinga en häst att te x vara lugn och dra timmer i skogen. För allas säkerhet gäller det att hästen litar på sin ledare till 100% och då har man även en glad och nöjd häst. Är det någon haflingerägare eller annan som är intresserad är ni välkomna att höra av er.

Är det fler som kör/rider bruks eller frihetsdressyr?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Födda-24
  • Födda -21
Tillbaka