Sv: Haflingertråden del IV
Hahaha..........så sött. Att dessa öron kan ställa till det
*Viskar jättetyst så inte den söta lilla kalven hör: Just nu ser hon ut som en liten ljusgul ÄLG! *
Förresten måste jag berätta en liten "öron-anekdot".
Jag har ju varit funktionär vid ett antal riksutställningar, bl.a har jag tolkat mellan den utländska och den/de svenska domaren/domarna. När man går med domarna inne i ringen sådär, så har man "tystnadsplikt", alltså man får t.ex. inte springa omkring efteråt och berätta saker som att "domare A tyckte minsann att hästen B var finast, men domare C och domare D tyckte att hästen E var finast, därför blev den BIS", men det här rör ingen speciell häst och ingen speciell domare, och absolut inga resultat. Dessutom är det så många år sedan så det är säkert "preskriberat" för länge sen.
Domarna hade tittat på en häst lagom länge och var överens om vilket muntligt omdöme och vilka poäng hästen skulle få. Då säger den utländske domaren (på tyska): "Men öronen är felplacerade!" Eldfuxen översätter snällt till svenska. De svenska domarna stirrar, både på den utländske domaren och på Eldfuxen. Så säger en av dem med viss kraft till Eldfuxen: "Säg till honom att DET SKITER VI I!" Eldfuxen översätter snällt till tyska: "Darauf pfeifen sie!" Italienaren ler och förstår.
Jag kan tillägga att just det här "domarteamet" kom mycket bra överens, så det är inte så hemskt som det låter. Mest en kul historia. Men det stör mig att jag inte minns vilken häst det var som italienaren ansåg ha "felplacerade" öron. Det hade varit intressant att titta närmare på det i lugn och ro vid ett senare tillfälle!
Hahaha..........så sött. Att dessa öron kan ställa till det