Sv: Haflingertråden del IV
Är det gott med grillad häst förresten
?
Nej då, skojar bara, men det var inte långt ifrån att jag önskade min häst på en tallrik idag... Så
envis! Antingen är det "5-års-trots", brunst eller så har hon fortfarande ont (men det tror jag egentligen inte), för hon bär sig otroligt illa åt just nu.
Både igår och idag har jag varit ute på misslyckade ridturer med en häst som fryser fast och vägrar att flytta sig ur fläcken. Skänklar, spö, smackningar, någon som försöker leda från marken, inget hjälper...! Anledningen till att jag över huvudtaget funderar på brunst är att hon också är VÄLDIGT intresserad av andra hästar, mycket mer än normalt. Idag, t.ex., red vi upp mot en gård där hon vet att det finns en häst. Hon skrittade, och travade också gärna, så glatt och raskt dit upp. När vi kom till hagen frös hon fast och ville bara stå brevid hästen (ett sto) och glo. Vi har ridit förbi förut, och visst blir hon lite uppjagad, men inte mer än att hon tittar, vädrar och taktar lite. Den andra hästen var också mycket mer intresserad än normalt. Kom ända fram till staketet och sträckte sig så långt det gick för att försöka nosa. Det brukar den aldrig göra annars.
Ägarna kom ut, skämmigt nog, och försökte hjälpa mig. Jag förklarade, med sammanbitna tänder, att hon av någon anledning bara jäklas med mig just nu. Till slut, trots mina protester, tog de in sin häst tillfälligt. Då ville Belle
gärna gå, men åt fel håll då, och gnäggade så desperat efter "kompisen". När den väl kommit in fick hon fart hemåt. Då var ju skådespelet över, och man kunde lika gärna sätta fart hem till hagkompisen. På hemvägen hade jag, som vanligt, lite att göra med att se till att JAG bestämde takten och inte låta henne sätta iväg i slängtrav. Det gick hyfsat bra, trots allt. I alla fall något att glädjas åt...
Någon mer som har/har haft liknande problem?