Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Sheat vilken snygging du har hemma :O
Vågar nästan inte lägga ut bilder på min med tanke på hur tjock hon är just nu o omusklad med för den delen !
Men hon är endå min bebiis ! ;)

Jag vet inte riktigt heller vad som orsakade manfallet, men jag är väldigt dåligt insatt i "avelsvärlden" så jag missade väl problemen pga det...[/QUOTE]

Hej! Jag ser att man undrar lite över vad som orsakat manfallet:confused: här i tråden. Kan ju endast svara för mig själv!:)
Avel är väldigt spännande och roligt men handlar även om både avundsjuka och "spetsiga armbågar". Då jag både har hingst, är aktiv uppfödare och delvis representerar en liten och i mina ögon spännande avelsinriktning inom haflinger rasen i Sverige, hamnar man lätt i "skottlinjen"!
Jag får inte skriva om min hingst, jag får inte nämna för mycket om min egen uppfödning, jag ska svara på de mest hopplösa frågor och jag ska tåla olika slag av "principdiskussioner". Samtidigt så har jag intrycket av att intresset för just den avelsinrikting jag trivs med får ta en hel del "shit", så av den anledningen väljer jag att bara vara gäst här på Buke. Jag är ju trots allt nyfiken på vad ni hittar på med era haflinger!:D
Hoppas att det kastar lite ljus på ett av "manfallen":rofl:

Är det gott med grillad häst förresten :devil:?

Nej då, skojar bara, men det var inte långt ifrån att jag önskade min häst på en tallrik idag... Så :devil: envis! Antingen är det "5-års-trots", brunst eller så har hon fortfarande ont (men det tror jag egentligen inte), för hon bär sig otroligt illa åt just nu.

Både igår och idag har jag varit ute på misslyckade ridturer med en häst som fryser fast och vägrar att flytta sig ur fläcken. Skänklar, spö, smackningar, någon som försöker leda från marken, inget hjälper...! Anledningen till att jag över huvudtaget funderar på brunst är att hon också är VÄLDIGT intresserad av andra hästar, mycket mer än normalt. Idag, t.ex., red vi upp mot en gård där hon vet att det finns en häst. Hon skrittade, och travade också gärna, så glatt och raskt dit upp. När vi kom till hagen frös hon fast och ville bara stå brevid hästen (ett sto) och glo. Vi har ridit förbi förut, och visst blir hon lite uppjagad, men inte mer än att hon tittar, vädrar och taktar lite. Den andra hästen var också mycket mer intresserad än normalt. Kom ända fram till staketet och sträckte sig så långt det gick för att försöka nosa. Det brukar den aldrig göra annars.

Ägarna kom ut, skämmigt nog, och försökte hjälpa mig. Jag förklarade, med sammanbitna tänder, att hon av någon anledning bara jäklas med mig just nu. Till slut, trots mina protester, tog de in sin häst tillfälligt. Då ville Belle gärna gå, men åt fel håll då, och gnäggade så desperat efter "kompisen". När den väl kommit in fick hon fart hemåt. Då var ju skådespelet över, och man kunde lika gärna sätta fart hem till hagkompisen. På hemvägen hade jag, som vanligt, lite att göra med att se till att JAG bestämde takten och inte låta henne sätta iväg i slängtrav. Det gick hyfsat bra, trots allt. I alla fall något att glädjas åt...

Någon mer som har/har haft liknande problem?

Någon mer som har/har haft liknande problem?

Jag tror det är testing big time från fröken Belles sida och ja, jag har allt varit med om detsamma.

Jag började ju som medryttare till Romeo och hade då inte ridit på måånga år. Som han testade mig i början!

De första gångerna jag red ut själv var det rena cirkusen. Vid varje vägskäl där det fanns ett val skulle han gå hemåt och jag försökte få honom att gå åt andra hållet. Det var olika varianter från hans sida. Antingen frös han fast eller så backade han. Vi kunde stå upp till 15 minuter på samma ställe och krångla. Till sist hade jag inte långt kvar till tårarna men jag gav mig aldrig. Det som fungerade bäst för mig när han frös fast eller började backa var att börja snurra honom. Snurra, snurra tills han gick framåt och så en ny tvärnit när han upptäckte att vi var på väg åt mitt håll, snurra snurra igen osv och till sist gav han sig ju. Jag kan ju tillägga att vi inte befann oss på några trafikerade vägar, då vete sjutton hur det hade gått.

Så där höll vi på ett antal gånger tills han en dag bara slutade. Det var en stor seger! Fast när jag tänker tillbaka undrar jag hur jag egentligen kunde bli så förälskad i denna envisa åsna att det slutade med att jag köpte honom :D.

Angående betesbegränsaren så har jag aldrig sett den tunnare varianten själv men den beskrevs i tråden (som jag inte hittar igen :mad:) som att botten var av tunt och ganska böjligt gummi. Gummit i min är tjockt och fast.

Jättetråkigt att inte alla kan känna att de kan få ha en plats här i haflingertråden :(. Jag saknar dig och GT!

Avel är väldigt spännande och roligt men handlar även om både avundsjuka och "spetsiga armbågar".

Jag kan bara nicka igenkännande! Själv har jag gett upp föreningslivet, för det gav mig mest bara magsår ... :crazy: Här i haflingertråden får ni dock stå ut med mig ännu ett tag, för ni är så rysligt rara! :love:

Jag tycker det är synd att du lämnar tråden i alla fall.

Här ska snurras :devil:! När jag försöker "lura" henne att gå framåt, genom att vända henne istället, börjar hon faktiskt gå. Men så fort hon märker att det är framåt, ja, då är det tvärstopp igen. Det låter ju precis som Romeos hyfs! Tack och lov är jag i princip lika envis som hästen, så jag skulle aldrig få för mig att ge mig heller. Något jag funderat på är att när man väntar ut hästen, och den till slut går, vem är det som har "vunnit" då? Är det ryttaren som har fått hästen framåt igen, eller är det hästen som har givit med sig och beslutat sig för att gå?

Har min förra flinga hemma nu under en liten period så passar på o slänga in några nya bilder på honom :)

Aladin (Patrik)
*1992
e: Klodskovgaards Anjin
ue: Armenier

21691619.jpg

21691725.jpg

21691763.jpg

Jag skall ta upp en detalj i exteriörbedömningen av haflinger. som svenska domare sällan observerar och som den här Aladin är ett fint exempel på:

Han har - enligt mig - just de små, vackra, rastypiska öron som en haflinger skal ha, dessutom med den där extra lilla knickade böjen i spetsen :love:

Jag skämtar inte - om nån tror det - vid haflingerpremieringar och utställningar i utlandet kan man höra domare och haflingerfolk prata om detta. En detalj, jomenvisst, men den är inte utan betydelse.

Nu tror ni väl att det var därför jag visade ett foto av Cassiopeia "utan öron" :idea:

Jättekul detalj att få lära sig. Tack Dailan Kifki!

Nu vill jag ju se massor med öron ju. In med bilder hörni.

Jag börjar med Romeo. Vad tycker ni? Jag tror han kvalificerar sig som haflinger :D.

Romeohuvud-1.jpg

Jag brukar också snurrar i denna situationen.Det är alltid lättare att flytta en häst åt sidan som rakt fram.Jag snurrar och snurrar men om jag kommer lite framåt, även pyttelite får hästen pusta ut och jag släppa efter. Backer den, backar jag ännu mer, hela vägen om det behövs.Tills hästen tycker att det är ännu bättre med att gå framåt.Håller med Utte, på traffikväge ej att rekommenderar.
Hade såna diskussioner u.a. med fjordingen när jag ville rider ut själv, även med Gera hade jag en riktigt diskussion efter jag red bara ut i skällskåp och ville rider ut ensam efter.
Jag försöker också att gör det roligt för hästarna att kommer ut med mig.
Om man har en häst med seperationsångest skulle jag inte rekommenderar detta men det har ju nog inte Belle.
Vägrar min häst att gå fram pga den är rädd, då stiger jag när och leder den istället för att diskuterar.

Måste nog tilläga något: Förre ägaren kunde inte rider ut Ninna själv, det gick en viss tid tills hon bestämde - nu vända vi!Hon såg ingen mening att gå ut själv och han lyckades inte att få henne gå vidare, inte ens efter häftiga diskussioner.Ninna gick hem åndå - man hade att välja , med Ninna, eller efter att gå.
Ninnas förre ägare är en erfaren westernryttare från USA!!!Ridit hur många hästar som helst och hade träningverksamhet!
Jo- och nu rids Ninna av min treetonårig dotter!
Dom har blivit en rigt bra team och älskar varanda.Hon rider ut med Ninna ensam nu när jag kan inte följa med pga Geras halt.Det går hur bra som helst!!!!!
Hästar är speciella - speciell Haflinger tror jag!

Jättekul detalj att få lära sig. Tack Dailan Kifki!

Nu vill jag ju se massor med öron ju. In med bilder hörni.

Jag börjar med Romeo. Vad tycker ni? Jag tror han kvalificerar sig som haflinger :D.

Romeohuvud-1.jpg

Väldigt fina öron :love:

Jag vill ocså se fler öron :rofl:

Jag tror - men Eldfuxen säger att jag har fel där - att det är just är pojkarna som mest har dessa små fina haflingeröron - nu inväntar jag hennes och andras protester. :angel:

KL

LP & GT jag förstår er till dels, men usch vad jag tycker att det är tråkigt att ni lämnar oss!:cry: Jag kommer att sakna er. Jag kunde inte ens se dina senaste bilder GT:(

Bettysmatte Den där leken körde Wincents mamma också när jag började rida henne i 13-års åldern. Det ända som gäller är att bevisa att man är envisare än hästen:p:grin: Vi fick ett härligt förhållande till varandra när vi väl hade fått på plats detta:laugh:

Snigeleffekt Välkommen! VIlken snygging du har!

Appropå öron! Sätter in lite bilder på Wincent. Tror inte han har nämnvärt små öron - inte så gulliga som Romeos i alla fall:love: - eller vad tycker ni? Däremot är det kanske någon som har försökt kupera dom för att få små haflingeröron - för det fattas en bit på det ena:D

BILDBOMB med fokus på ÖRON!

DSC01767.jpg

DSC01586.jpg

Bild027-1-1.jpg

Bild010-1-1.jpg

Bild030-1-1.jpg

jag tror de flesta missade det...

Här hemma har shone 4 SKOR! en med en liten luftficka:D haha..

Men hörni! Hur stor är chansen att det stiger in en GÖRLÄCKER hovslagare i mitt stall????:crazy:

Hoppas shone trampar av sej en sko:rofl::love:

Fäll upp paraplyerna, hösten är här!

Jag har lärt shone att gå under paraply, har ingen lust att gå utan bara för att man har en häst bredvid:cool:

Men gud så örontossiga ni blev hihi hinner inte nu men ska kolla sen om ja har nå öronbilder=) Haha
Hon finner sig i det mesta stackaren:D

Senast ändrad:

Några öronbilder till, börjar med Ninna
Foto003

Gera
Bild000.jpg
[/IMG]
Gin
Bild017.jpg
[/IMG]
och till sist dom små
albums

KL

Jag har inte haft tid att berätta om besöket på hästkliniken i fredags!

Efter en massa böjprov, bedövningar av olika led, sövning och röntgen konstaterades det att Wincent har inflammation i hovleden - vänster fram.

Det behandlades på plats och nu ska han stå still i 3 veckor:(! Sjukhage och 15 minuters skritttur varje dag:eek:

Jag är väldigt kritisk till att han ska stå still så mycket och även att han ska få inflammation utan någon vidare orsak utan att vägarna har varit hårda. Men vi får hoppas att det försvinner och aldrig kommer tillbaka i alla fall!

Han har även fått framskor nu! Är nog bäst så, för han kunde inte gå på grusvägarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka