Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

KL

Jag har inte haft tid att berätta om besöket på hästkliniken i fredags!

Efter en massa böjprov, bedövningar av olika led, sövning och röntgen konstaterades det att Wincent har inflammation i hovleden - vänster fram.

Det behandlades på plats och nu ska han stå still i 3 veckor:(! Sjukhage och 15 minuters skritttur varje dag:eek:

Jag är väldigt kritisk till att han ska stå still så mycket och även att han ska få inflammation utan någon vidare orsak utan att vägarna har varit hårda. Men vi får hoppas att det försvinner och aldrig kommer tillbaka i alla fall!

Han har även fått framskor nu! Är nog bäst så, för han kunde inte gå på grusvägarna.

Åh, vad tråkigt, men samtidigt är det ju ändå ganska skönt att få veta vad som är fel så att han kunde behandlas. Hoppas det ger resultat.

Sjukhage i tre veckor :(, jag lider med er båda två. I början känns det som en oändligt lång tid men jag lovar det är det inte. Och han får ju iallafall röra sig en liten stund varje dag. Jag håller tummarna för er.

Allihop: Vad många fina öronbilder :bump:!

Stackars Wincent,jag vet ju hur ont Faffie hade av sina inflamerade hovleder. Jag ska hålla alla tummar jag äger o har för honom.

Satt o tittade på bilder på damerna,Faffie hade ganska små öron iaf om man ser till hennes stora skalle. Hannie har större men så är hon ju ganska åsnelik (till sättet om inte annat:rofl:)/L

Hoppas att dem 3 veckor gå över snart för er och allt blir bra!Tycker också att det är lång tid men det är nog det långa vilande som gäller.Inte roligt för Wincent eller dig!Håller också tummarna för er och önskar att Wincent är snart
frisk igen.

*Knapplån*

Åh, vilka fina ÖRON-bilder alla har skickat! :love: Eldfuxen älskar små söta haflingeröron! Långa, söta haflingeröron också, för den delen! :D

Här kommer några från mig (hästen på bilderna vill förbli anonym ;) ):

ears_sign.jpg

ears_snow.jpg

ears_house.jpg

ears_long.jpg

Fortsättning öron:

Sindy har världens finaste tulpan-öron! :love:

sindy32-1.jpg

Firas är smala och ganska långa:

Firahuvud.jpg

Flicka har ärvt sin farmors (Sindys) öron, fast de är nog snäppet längre ... :rofl: Stilstudie uppifrån (=som föl)

flickasover.jpg

Waraderos öron är som långa spjut! :D Också en fölbild:

waradero1vecka.jpg

YES:D! Idag vann JAG, liten eller stor seger det återstår att se....

Jag var jättebestämd och SKULLE på det håll som JAG hade bestämt. Hästskrället stannade redan efter ca 10 m. Hon skulle till höger, men jag skulle rakt fram. Vid detta vägskäl är det en sådan där "grästriangel" i mitten, och jag använde denna för att lura Belle (hemsk jag är;)). Hon ville till höger, så jag styrde höger. Sedan styrde jag vänster i farten, så att säga, och hon gick ditåt. Jisses vad ARG hon blev när hon förstod att jag lurat henne:eek:! En rejäl bakutspark, och öronen bakåt. Då rappade jag till en gång med spöet (inte så hårt som det låter...), och fick en bakutspark till som svar. Men hon gick framåt, och jag berömde.

Sedan nitade hon igen efter några meter. Då försökte jag snurra, men det ville hon inte heller gå med på särskilt länge. Vi hade trots allt hamnat i motsatt riktning mot vart vi skulle, så då vände jag helt enkelt hennes huvud och hals. Hon stod alltså med halsen helt böjd och nosen nästan i min stigbygel. Tror inte att hon stod mycket längre än 20 sek, sedan bestämde hon sig för att det nog var MYCKET trevligare att vända sig dit matte ville och gå i den riktningen.

Efter detta funkade resten av turen också. Vi hade en konflikt till, men då räckte det med ett pet med spöt för att påminna henne. Då swischade hon bara med svansen som protest, men gick dit jag ville. Åsikter får man ju ha, trots allt, bara man vet vem som bestämmer :D...

Heja, heja, visst är det enormt skönt när man vinner! Jag tror du har hittat knapparna nu.

Eldfuxen: Fina öron, fast väldigt olika allihop :). Nu får du inte bli arg på mig men först när jag tittade på bilden på lilla söta Flicka trodde jag att det var en liten kalv som låg där :D.

Vad sysslar ni med annars allihop i regnrusket? Det känns som om hösten kom väldigt fort. Jag och Romeo hade en tömkörningslektion igår. Även om det förstås bara var i skritt så var det väldigt roligt och det verkade som om Romeo också tyckte det. Nu ska jag lära mig tömköra ordentligt så det blir lektion nästa vecka också. Får se om det blir några bilder till er då.

*kl*

Dailan Kifki - Tack så jättemycket för brevet! :bow: Det kom i onsdags och har bläddrat igenom båda två frenetiskt flera gånger. Kan inte titta mig mätt på de fina hingstarna. Tack än en gång :love:

I morgon åker jag och Rambo i väg och kommer inte hem förrän på söndag. Nu är det äntligen dags för clinicen och det ska bli så spännande :bump:.
Jag hoppas att få lite på film och även lite fotografier.
Ha en trevlig helg allihopa

DSC00865.jpg

DSC00866.jpg

Ja, puh, jag kände mig så nöjd hela kvällen igår! Det är så frustrerande att misslyckas, och man vet ju att hästen egentligen mår bra av att ha en bestämd ryttare som vet vad den vill. Det är ju inte annorlunda med vare sig hundar eller barn heller. Bestämd, men snäll = bra ledare.

*kl*

Dailan Kifki - Tack så jättemycket för brevet! :bow: Det kom i onsdags och har bläddrat igenom båda två frenetiskt flera gånger. Kan inte titta mig mätt på de fina hingstarna. Tack än en gång :love:

I morgon åker jag och Rambo i väg och kommer inte hem förrän på söndag. Nu är det äntligen dags för clinicen och det ska bli så spännande :bump:.
Jag hoppas att få lite på film och även lite fotografier.
Ha en trevlig helg allihopa

DSC00865.jpg

DSC00866.jpg

Väldigt stilig i "uniformen" :love:

Och så långa öron att du måste kapa dem ... :rofl: :rofl:

Bettys matte! Hade EXAKT samma grej här hemma, bara att fortsätta!! De ger upp till slut!

Tog mej ungefär 1 år innan hon slutade fullkomligt men det var bara jävligt några månader.
Sen försöker de snällare o snällare men till sist slutade hon tänka tanken helt.
Men om man inte ridit på jättelänge så måste hon prova igen men då är hon lätt att övertala, man måste ju alltid försöka;)

Men exakt likadant just att man får en kick tillbaka när man ger sej på henne.

Lycka till lakrits på clinicen!

på tis ska vi t ATG me shone o göra hältundersökning och om hon inte är halt ska vi göra hel veterinärbesiktning så vi kan försäkra upp sen.
Oså ska vi ju såklart ta blodprov o se om fölisen e kvar;)

Iser, va bra att ni fick en diagnos men tråkigt me sjukhage:(
Ja kanske får samma diagnos.. Vi har oxå skott nu..

Imorrn drar jag på mötet i Grillby! Någon som oxå ska dit?? så ja kan säga HEJ:banana:

Rambo är väldigt fin i sin utrustning! Och vad kul det låter att åka på clinic, jag ser fram emot rapport och bilder.

Persikan Vad är det för möte i Grillby?

Idag har jag tömkört på stallets grässlinga och det gick superbra :banana:. Romeo hade superframåtbjudning och ville helst trava men det får han ju inte än så klart. Allt gick bara så lätt så jag var ett enda stort leende efteråt. Ett par bilder får ni på tjockisen. (Gjorden låg inte där framme från början men den där magen skjuter ju fram allt :crazy:.)

DSC02612.jpg

DSC02613.jpg

Vad bra det ser ut! Det är så kul när man känner att de gillar att jobba! Jag var ute på en ridtur i morse, och det gick också mycket bättre. Hon försökte tramsa LITE, men inte alls som sist, och det var snabbt och lätt att få henne i rätt riktning. Hon är väldigt lyhörd för beröm (öronen vippar fram och tillbaks när man berömmer :)), och tycker nog att min metod med att böja halsen är pest och pina, så hon har väl fattat att allt blir trevligare om man går dit matte vill i stället. Tack och lov är hon inte jättesvår att övertyga, verkar det som...

Sedan gäller det ju att hålla sig cool, och att bara rida när man känner att man har de rätta förutsättningarna. Är man otålig, stressad, arg, etc då går det ju bara inte. Man måste känna att man har tålamodet att vänta ut hästen, och att man är på ett sådant humör att man lätt kan berömma när hästen gör som man vill. Om jag kör samma stil med hästen som jag kör med barnen på förskolan så brukar det fungera rätt bra:D, dvs tålamod, tydliga regler, konsekvens och mycket beröm/kärlek!

Eldfuxen: Fina öron, fast väldigt olika allihop :). Nu får du inte bli arg på mig men först när jag tittade på bilden på lilla söta Flicka trodde jag att det var en liten kalv som låg där :D.

:eek: :mad: :D

*Viskar jättetyst så inte den söta lilla kalven hör: Just nu ser hon ut som en liten ljusgul ÄLG! :rofl:*

Förresten måste jag berätta en liten "öron-anekdot".

Jag har ju varit funktionär vid ett antal riksutställningar, bl.a har jag tolkat mellan den utländska och den/de svenska domaren/domarna. När man går med domarna inne i ringen sådär, så har man "tystnadsplikt", alltså man får t.ex. inte springa omkring efteråt och berätta saker som att "domare A tyckte minsann att hästen B var finast, men domare C och domare D tyckte att hästen E var finast, därför blev den BIS", men det här rör ingen speciell häst och ingen speciell domare, och absolut inga resultat. Dessutom är det så många år sedan så det är säkert "preskriberat" för länge sen. :D

Domarna hade tittat på en häst lagom länge och var överens om vilket muntligt omdöme och vilka poäng hästen skulle få. Då säger den utländske domaren (på tyska): "Men öronen är felplacerade!" Eldfuxen översätter snällt till svenska. De svenska domarna stirrar, både på den utländske domaren och på Eldfuxen. Så säger en av dem med viss kraft till Eldfuxen: "Säg till honom att DET SKITER VI I!" Eldfuxen översätter snällt till tyska: "Darauf pfeifen sie!" :rofl: Italienaren ler och förstår.

Jag kan tillägga att just det här "domarteamet" kom mycket bra överens, så det är inte så hemskt som det låter. Mest en kul historia. Men det stör mig att jag inte minns vilken häst det var som italienaren ansåg ha "felplacerade" öron. Det hade varit intressant att titta närmare på det i lugn och ro vid ett senare tillfälle!

Sedan gäller det ju att hålla sig cool, och att bara rida när man känner att man har de rätta förutsättningarna. Är man otålig, stressad, arg, etc då går det ju bara inte. Man måste känna att man har tålamodet att vänta ut hästen, och att man är på ett sådant humör att man lätt kan berömma när hästen gör som man vill.

Det där är verkligen sant. Vissa dagar är det bättre att låta bli att rida.

Om jag kör samma stil med hästen som jag kör med barnen på förskolan så brukar det fungera rätt bra:D, dvs tålamod, tydliga regler, konsekvens och mycket beröm/kärlek!

Också sant, men jag får erkänna att jag har det svårare med konsekvens när det gäller mina barn än med hästen :crazy: :D.

Domarna hade tittat på en häst lagom länge och var överens om vilket muntligt omdöme och vilka poäng hästen skulle få. Då säger den utländske domaren (på tyska): "Men öronen är felplacerade!" Eldfuxen översätter snällt till svenska. De svenska domarna stirrar, både på den utländske domaren och på Eldfuxen. Så säger en av dem med viss kraft till Eldfuxen: "Säg till honom att DET SKITER VI I!" Eldfuxen översätter snällt till tyska: "Darauf pfeifen sie!" :rofl: Italienaren ler och förstår.

:rofl: Jaha, då vet vi hur viktigt de svenska domarna tycker det är med öron!

HRKK bjöd in STH och SHF till ett möte för att diskutera HRKK:s framtid typ..
Och det de (få personer som var där) kom fram till var att HRKK skulle gå ur ridsportförbundet, sänka medlemsavgiften till 50:-/året och annordna lite "ridträffar" som skulle kosta för icke medlemmar men vara gratis för medlemmar.
Så HM är typ nerlagt..
De ville ändå försöka hålla någon form av tävling/uppvisning i samband med SHF:s riksutställningar så allt blir inbakat på en och samma plats, en och samma helg.

STH var inte intresserade att ha några tävlingar i samband med deras kåringar med tanke på att det oftast bara är unghästar som visas och att de heller inte vet vart kåringen kommer hållas. Sv/Dk.

Vi diskuterade oxå huruvida viktig sporten är för aveln och kom fram till att den var nedrans viktig, för utan sporten-inga sålda hästar!
hmm var det något mer..... (?)
Nej inte vad jag kan komma på.

Skönt med en regnfri helg hörni:)
Tömkörningen ser jättefin ut! Skönt för honom att få börja arbeta lite.
Han är supersnygg i wesrternkläder!!!

*kl*

Hej allihopa!
Nu är vi tillbaka efter en tuff, lärorik och super rolig helg.
Det blev fyra ridpass och teori genom att titta på oss själva när vi red på film samt reiningfilmer med världens duktigaste reiningryttare.
Rambo är en helt annan häst och har gjort stoooora framsteg.

Vi kan nu spin (fast sakta), rollback, back på det korrekta sättet och vet ni....vi har galopperat..i massor, vilket vi bara gjort 3-4 steg åt gången förut bara för att han inte hållt igång.
Vi har ridit reiningmönster och idag raceade vi lite på en äng som låg intill banan.

Både jag och häst är som döda sillar men fasen vad roligt det har varit.
Nu blir det träning en gång i månaden framöver :bump:.

Tränaren gillade Rambo skarpt och hon tyckte han var cool. Han hakade på allt och protesterade ingenting mot något nytt.
Han fick också ett nytt namn, Blixten (tolka ironiskt) :rofl:

Det blev inga foton tagna men jag har det mesta på film och får så småningom plocka bilder därifrån.

Så här såg det ut i morse när jag och en tjej till skulle hämta våra hästar i hagen :rofl::rofl:

Lite trötta
DSC00868.jpg

DSC00870.jpg

DSC00869.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka